3.a De kunst maakt een belangrijk deel van het verhaal uit. Het richt zich vooral op de renaissance ( wedergeboorte), met terugkerende thema's als verraad en waarheid. Zie je hierin ook parallellen met het leven van Liz en Nino, anders dan dat hij als restaurateur werkt? Licht je antwoord toe.
De parallellen met het leven van Liz en Nino zijn er wel. Liz stapt na de dood van haar man in een nieuwe relatie en dat had een wedergeboorte kunnen zijn, maar ze komt nog niet helemaal uit het ei. Een aantal dingen pakt ze anders aan maar ze vervalt ook in oude patronen. Verraad en waarheid zit er natuurlijk ook in, verraad van Francis en Bernard en haar familie die het wisten, waarheid toen alles uit kwam en ook Nino heeft geheimen en kent vanuit zijn verleden maar al te goed de consequenties van verraad en probeert toch met de waarheid te leven al weet ik nog steeds niet goed wat ik van hem moet denken.
3.b De natuur in Vlaanderen heeft vooral last van klimaatveranderingen terwijl in Italië de natuur wordt verpest door illegale lozingen met een grote rol van de maffia. Bij vooral het laatste is 'niet spreken/ non parlo' en wegkijken bijna de enige optie . Liz probeert dat te doorbreken door Andres in het geheim te benaderen. Vond je dat de auteur het gegeven van milieudelicten, activisme en gevolgen van de klimaatverandering geloofwaardig in het verhaal heeft verwerkt? Gaf het voor jou ook een meerwaarde aan het verhaal? Graag met toelichting.
Ik vond het erg een beetje bij geraapt. Het overtuigde me niet echt. Vooral niet Liz' activisme in het verleden. Ze constateert, schuift door en over tot de orde van de dag. Dat doet een activist niet. Nu kan het ook zijn dat haar activisme bestond uit meelopen met Andres vroeger. Maar het kwam niet overtuigend over.