De Boon Literatuurprijs of kortweg de Boon, is een Vlaamse literatuurprijs die bestaat sinds 2022. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt, maar laat ik de snelle rekenaars meteen geruststellen, er is keuze uit meer dan vijf boeken.
Boon is een begrip in Vlaanderen, de prijs, maar zeker ook Louis Paul Boon (1912-1979) naar wie de prijs werd vernoemd. De film Daens uit 1992, gebaseerd op zijn boek Pieter Daens, werd onlangs gerestaureerd en speelt momenteel weer in de zalen.
En dan is er nog de Vlaamse uitdrukking: een boontje voor iemand hebben/ergens een boon voor hebben. Ook die houdt verband met de prijs. Want zeg nu zelf, wie verdient de prijs beter dan het boek waar we het meest enthousiast over zijn?
Van Dale:
uitdrukking; BE een boontje voor iem. Hebben een zwak: een voorliefde voor iemand hebben
Wikipedia:
ergens een boon voor hebben: ergens passie en enthousiasme voor hebben

Vijf jaar uitreiking van de Boon, dat is meer dan vijf winnaars!

Er wordt elk jaar één prijs uitgereikt voor fictie en non-fictie, één prijs voor kinder- en jeugdliteratuur en twee publieksprijzen (fictie en non-fictie/kinder- en jeugdliteratuur). Nu moet ik de snelle rekenaar toch weer een beetje teleurstellen, aan twintig winnende boeken komen we ook niet, want soms zijn jury en publiek het helemaal eens over een winnaar.

Nog maar deze week werd de Boon 2026 uitgereikt. De winnaars zijn voor fictie en non-fictie Tijl Nuyts met Grondwerk, voor kinder- en jeugdliteratuur Benny Lindelauf en Ingrid Godon met De vrouw en zijn hoofd. De publieksprijs voor fictie en non-fictie ging naar Het geschenk van Gaea Schoeters en de publieksprijs voor kinder- en jeugdliteratuur is voor Krekel van Annet Schaap.

Hieronder staat een overzichtje van alle winnaars sinds 2022

De Boon voor fictie en non-fictie 

Grondwerk – Tijl Nuyts
Oroppa – Safae el Khannoussi
Alkibiades – Ilja Leonard Pfeijffer
Wat we toen al wisten: de vergeten groene geschiedenis van 1972 – Geert Buelens
Mijn lieve gunsteling – Lucas Rijneveld

De Boon voor kinder- en jeugdliteratuur

De vrouw en zijn hoofd - Benny Lindelauf en Ingrid Godon
Wat ons nog rest – Aline Sax
Neem nooit een beste vriend – Erna Sassen en Martijn van der Linden
Misjka - Edward van de Vendel, Anoush Elman en Annet Schaap