Aangezien ik met dit antwoord wat laat ben, is het moeilijk om te weerstaan aan het lezen van jullie antwoorden. Ik probeer toch.
a.) Tijdens het lezen heb ik bij elk hoofdstuk kort opgeschreven waarover het gaat om zo ook een lijn te vinden in de 6 grote delen. Geen duidelijke lijn vind ik. Zeker omdat er vaak flashbacks en flashforwards zijn.
- de dood van Francis/ verblijf van Liz in Al Mare
- Liz en Nino op vakantie naar Toscane
- Brief Bernard/ terugkeer Liz naar huis
- Liz keert terug naar Firenze/lozing/ Nino is ziek
- start restauratie in Milaan
- onderzoek i.s.m. Andres
b.) Ik kwam veel woorden & uitdrukkingen tegen die ik echt nooit zou gebruiken. bv. media vita(118), getwinkeleer van vogels (158), dociel (162), mijn gefnuikte plannen (240), geëxcalteerd (275). Plechtige woordkeuze bij momenten. Ook Jesses voorkeur om graag Latijnse zinnen te gebruiken.
Maar in het algemeen hield ik wel van de vlotte, beeldende schrijfstijl. Heel veel bijvoeglijke naamwoorden zorgen ervoor dat je je makkelijker beelden kan vormen, gevoelens kan begrijpen, spanningen kan ontdekken,…
' De woede die uit mijn ogen spatte, had een bosbrand kunnen stichten,'(173)= Zeer kwaad dus😂
c.) Ik vond de Italiaanse woorden ertussen wel tof. Ook de Italiaanse sfeer werd speels geschetst. Dit kwam bij mij heel realistisch over. Bv. koffie uit de Bialetti, verwijzing naar de fim "La meglio gioventu", l'ore dell aperitivo Spritz,…
Mooie zin ' Her verleden kan je niet restaureren.' (323)
Ik had er nog een aantal maar vind ze niet direct terug.