Elk jaar weer start ik vol enthousiasme de HRC en begin al met twijfelen over de aantallen die ik hoop te halen. Inmiddels ken ik mijn leestempo en mag wel zeggen dat ik vorig jaar afsloot met een keurige 53 boeken , dus practisch een boek per week ! Sneller dan dat kan ik echt niet lezen en moet ik ook niet willen 🙂 vandaar dus dat ik dit jaar hoop de 52 te halen.
Vol goede moed begon ik dan ook een boek waarvan ik wist dat die me zeker zou bevallen en dat deed het ook. 1. Vera Wongs Tips voor het neuzen in Dodemanszaken een cosy crime dat als tweede exemplaar in een serie van Jesse Sutanto onlangs werd uitgebracht. Pracht verhaal boordevol humor over hoe een oud chinees dametje een moord oplost door overal haar neus in de zaken te steken.Dit boek was ik begonnen omdat een ander boek even niet zo lekker las , teveel wetenschappelijk geklets over een onderdeel waarvan ik niet eens de exacte betekenis had onthouden , deze was dan ook aan de kant gelegd en mijn tweede boek werd eerst nog 2. Profetie van Elizabeth Haydon, een serie die me vorig jaar was aangeraden en aangezien deel 1 prima las (ook al waardeerde ik het misschien niet hoog) toch wilde ik weten hoe het verder liep . Toen dit boek eindelijk uit was waagde ik me alsnog in de Dan Brown die ik aan de kant had gelegd . 3. Het Verloren Symbool Nu ik dan toch dit boek ging lezen , er werd me ergens op het forum uitgelegd wat de term precies inhield, bleek de eerste weerzin mee te vallen en kon ik toch met plezier het boek uitlezen. Het volgende boek was een maandafsluiter zoals ik tot dusver deed met Agatha Christies en Ellis Peters`s boeken. Het zijn tenslotte ergens in de 200 bladzijden per deel en dat valt prima binnen 2 dagen te lezen. 4. Het Stille Woud over een nijvere Monnik die amateurdetective naast zijn kruidentuintje doet.
In Februari Begon ik aan een Engelstalig boek wat ik al een paar keer voorbij zag komen en besloot ook te gaan lezen, 5. Deep End Van Ali Hazelwood , ook weer een prima verhaal maar ten onrechte bestempeld als te overdreven Intiem omschreven , want dat vond ik wel meevallen eerlijk gezegd. Vervolgens begon ik aan nieuwe serie , een soort vervolg op de Shannara reeks met De Erfgoed van Shannara , waarvan deel 1 6. De Nazaten van Shannara Heette . Hierin gebeurde in de beginfase nogal weinig en was ik geneigd te staken , maar juist toen kwam de spanning opzetten en heb ik uiteindelijk toch nog genoten.
In Maart had ik een aardig rijtje boeken doorgewerkt ( ik was op dreef) en las bijna vanaf 1 maart tot nu 28 Maart aan een stuk door . Kan me niet herinneren dat ik geslapen heb ! 😜 7. Een heel ander Verhaal , een deel van de Barbarotti Reeks van Hakan Nesser waar zo vol lof over gesproken is. Het Tweede boekje van Maart was een Stephen King , een ouwetje waar ik al een tijdje nieuwsgierig naar was onder de naam Firestarter, maar ik wilde Nederlandstalige versie lezen , dus werd dat 8. Ogen van Vuur . Stephen King , heeft die eigenlijk wel matige boeken geschreven ? Ben er nog niet 1 tegengekomen ! Vervolgens deed ik een dun boekje van een voor mij onbekende Auteur om te zien of het wat was en dat bleek het geval te zijn 9. Iets te Verbergen van Jo Spain. Aangezien ik pas halverwege de maand was en mijn leestempo in ogenschouw nemend besloot ik weer een wat dikker boek open te slaan en dat werd de 620 bladzijde tellende 10. Toren van de Dageraad van Sarah J Maas , het zesde deel van de Glazen Troon , dat vooral het verhaal verteld van Chaol Westfall. Als een sneltrein doorheen gegaan en kan niet wachten op deel 7....overigens hoorde ik van verschillende mensen over tandemread met deel 7 , maar dat vond ik niet terecht want je krijgt niets te horen over de andere hoofdrolspelers in deel 6 en in deel 7 is bij hoofdstuk 3 pas het vervolg op het gehele boek 6. Met nog genoeg dagen over pakte ik er een Arnaldur Indridason bij , waarvan meerdere exemplaren nog op me wachten. In dit geval werd het 11. Onderkoeld Waarin Erlendur een Zelfmoord onderzoekt in zijn vrije tijd. Met nog steeds dagen over in Maart besloot ik de wat minder dikker boeken af te gaan tot de laatste dag. en ben momenteel bezig in een Cadfael Mysterie van Ellis Peters , 12. Het Gemene gewas. dit boek nadert zijn einde op het moment van schrijven van deze blog.
Tot zover mijn HRC 2026 , een bewogen jaar , waarin ik aan de kant gelegde boeken toch weer oppakte en ontzettend stevig doorlas , alle andere Hobbies moesten ervoor wijken ! En wellicht komt er na de Cadfael nog een dun boekje erbij in Maart. We gaan het zien !
CBP Mario