“Wat drink je”, zou Johan ‘Hans’ Tromp nu zeggen. “Leuk dat je binnen wandelt”, zeg ik op mijn beurt. Ben jij ook zo benieuwd naar hoe het verder gaat met Ludwig Smit, Isabelle Orthel, onze Shell-alpha en of dat derde deel van Beethoven’s Opus 111 wel echt is? Zo ja, dan ben je hier aan het juiste adres: in deze OLC (= Onze LeesClub) gaan we samen De Jaknikker lezen én uitpluizen. Ben je al begonnen? Heb je zin? Supertof! Entree!
Zes jaar nadat Peter Buwalda ons achterliet in een ingesneeuwd Sakhalin, pikte hij ons afgelopen september weer op voor het vervolg op Otmars zonen. De uitgestelde en *zucht* wederom uitgestelde release van De Jaknikker liet zolang op zich wachten dat Onno Blom van De Volkskrant er een running gag van maakte: “Ken je die mop van dat boek?” (1/1/21) En eerlijk toegegeven: toen ik afgelopen zomer ontdekte dat het op de groslijst van de Libris Literatuur Prijs stond heb ik een paar literatuurliefhebbers van hun strandstoelen ge-tetter-appt: “Guess what?! Hij is er! Hij staat erop! Eindelijk!!”
Het feestje werd allengs groter en leuker bij de eindejaars plannenmakerij voor 2026. @Marjolein, @Evelien Walravens, @Gigi Leestgraag en ik besloten op elkaar te wachten en dit tweede deel van de trilogie samen te lezen en bespreken: Deo Volente en in april. Niet wetende hoe ons leesleven er dan uit zou zien en dat De Jaknikker de shortlist van de Librisprijs zou halen en ineens veel extra lezers met het boek in de weer zouden zijn. Dus ja: dit leesfeest groeit. En vandaag trappen we af!

Voorstel voor deze leesclub:
- De leestijd van deze club is tot 15 april: we gebruiken die om - even een bericht van de Open Deur Universiteit 😆 - het boek te lezen, elkaar aan te moedigen en subtiel lekker te maken. Want het is hier spoilervrij.
- Om de gesprekken een beetje op gang te houden - geen idee of dat nodig gaat zijn, we zullen zien - doen we tijdens het lezen hier in het leesclubcafé een voorpretvraag (of twee). Hiervoor hoef je het boek nog niet uit te hebben.
- Vanaf woensdag 15 april starten we met de discussievragen, dus dan is het handig het boek uit te hebben.
🤔 Andere voorstellen en ideeën voor de leesclub? Samen maken we de club dus schroom niet en vertel! 😃
Jaja … ik weet dat ze in Chinese / Japanse volgorde staan, maar heb je gezien hoe mooi die bergketens zo in elkaar overlopen 🤩!
Voorafvraag: Heb jij Otmar’s zonen gelezen? Zo ja, wat vond je ervan? En zo nee, waarom niet? Heb je een ander boek van Buwalda gelezen?
ℹ️ De Jaknikker is los van Otmars zonen te lezen. Al geeft de uitgeverij bij het tweede deel wel een bijsluiter mee waarin de eerdere belevenissen van Ludwig Smit zijn samengevat. Van @Sterrezee kreeg ik daarbij een uitgebreide samenvatting van het eerste deel. Mocht je een van beide willen lezen ter voorbereiding, laat me dat weten via een dm (want zomaar online zetten mag ik niet 👩⚖️). Dan stuur ik ze je toe.
Disclaimer: deze leesclub draait om boekenfun en heeft geen ander doel dan het gezellig samen lezen en bespreken van De Jaknikker. Dus no sweat als het een keer even niet lukt om te reageren .. pas de problème. Al gaan we er natuurlijk gezamenlijk voor zorgen dat je geen letter wilt missen van wat hier besproken wordt 😊.
Doe je mee?

Bronnen afbeeldingen: Pixabay, Hebban, De Volkskrant (1/1/21) De Jaknikker-Peter Buwalda