Hoi!
Ik geniet enorm van boeken en bezoek regelmatig de website van Hebban. Het bijhouden van wat ik lees, meedoen aan leesclubs en recensies schrijven is alleen niet zo mijn ding. Hopelijk wordt dat mij hier niet kwalijk genomen. Een hele tijd terug had Hebban nog de boekentipper, waar ik een keer gebruik van heb gemaakt. Dat was een mooie duwtje in de rug, zeker voor iemand die maar moeilijk iets kan kiezen. Vaak vind ik wel wat, maar ik doe er vervolgens weken over om tot aankoop over te gaan. Afgelopen week heb ik voor het eerst twee (weliswaar dunne) boeken in één week gelezen… Dat ben ik niet gewend, omdat ik er meer van geniet als ik er langer over doe. Het gaf mij het idee dat ik nu ineens minder boeken 'op voorraad' heb, terwijl er nog zo'n dertig ingepakt in de boekenkast staan. Maar toch. Via deze weg hoop ik nog een keer goede boekentips te krijgen. Hieronder beschrijf ik wat zoal mijn smaak is.
Sinds Dief van de tijd heb ik alle boeken van John Boyne gelezen. Daarnaast ook die van Joël Dicker. En de detectives van Maurice LeBlanc (Arséne Lupin). Op een gegeven moment kwam ik de mooie verhalen van Robert Seethaler tegen. En hoewel ik nooit een thrillerliefhebber was, begon ik een keer gewoon aan de eerste van Eva García Sáenz de Urturi (De stilte van de witte stad), waarna ik alle vervolgdelen in die serie ook kocht. Aan de Falck-saga (Aslak Nore) ben ik op dezelfde manier begonnen. Geheel toevallig (tweedehandsboekenmarkt) en tot mijn grote vreugde vond ik De schaduw van de wind. Daarna las ik alle boeken van Carlos Ruiz Zafon.
Verder ben ik blij dat ik…
De boekendief (Markus Zusak)
Het Walvistheater (Joanna Quin)
Stargate (Ingvild H. Rishøi)
Meneer Foppe (Wim de Bie)
Turks Fruit (Jan Wolkers)
Picknick bij maanlicht (Margaret Kennedy)
25 laatste zomers (Stephan Schäfer)
De Alchemist (Paul Coelho)
Iemand moest het doen (Sanne Huysmans)
De verloren verteller (Amanda Block)
Op het einde gaan ze allebei dood (Adam Silvera)
De zomer van Kim Novak (Hakan Nesser)
Het smelt (Lize Spit)
Een onschuldig meisje (Bernlef)
Leven en laten leven (Hendrik Groen)
…heb kunnen lezen.
Guilty pleasures zijn…
Dubbelleven (Marith Miedema) en boeken waarin boeken/boekhandels het hoofdonderwerp zijn, zoals Het boek er deuren (Gareth Brown). Met deze laatste begaf ik mij op het randje, want ik ben totaal niet van de fantasy… Met dat in gedachten waren ook de boeken van Toshikazu Kawaguchi (Voordat de koffie koud wordt en die erna in dezelfde serie) een geslaagd experiment. Maar daar blijft het denk ik wel bij.
Ik heb nog veel meer, maar die kan ik momenteel niet opsommen. Ze staan allemaal ingepakt in de boekenkast, zodat het iedere keer een cadeautje is.
Nu ben ik dus op zoek naar meer. Wie heeft mooie suggesties? Wie wil mij richting een mooi verhaal wijzen? Ik merk dat ik mysteries een fijn onderwerp vind. Net als spanning. Hoewel ik eerst nooit van de thrillers was, vind ik ze nu oké (maar hoop altijd dat de nadruk niet ligt op één of andere rechercheur die een moord moet oplossen). Ingenieuze plottwisten vind ook ook altijd erg leuk. Of gewoon een (normaal) verhaal dat goed in elkaar zit. Of een klassieker die je móét hebben gelezen. Dankzij Marith Miedema werd ik verder nog positief verrast in de richting van de erotische verhalen. Ik sta ook open voor een goede serie, want ik vind het leuk dat personages die je kent in andere boeken weer terugkomen. En tot slot: ik kon mij erg identificeren met het karakter van Meneer Foppe, een wat tegendraadse, zonderlinge eenzaamheidsgenieter in de tragi-komische verhalen van Wim de Bie. Die richting mag het ook op.
Dank!
Willem