โ๐April doet wat ie wil โ๏ธ๐
Zijn jullie ook altijd even van de leg door het ingaan van de zomertijd? Wij wel, maar met het vooruitzicht van lange dagen, een lonkende tuin met de belofte van een mini-Keukenhof, een fijne stoel en als gezelschap een goed boek is dat snel over. Ieder jaar opnieuw is het april die deze belofte waar weet te maken, al moeten we ons wel schikken naar de luimen van deze maand.
De challenge
April is dit jaar opnieuw de maand van Pasen. En het is deze combinatie die de keuze voor de leeschallenge bepaalt. Want de A van april is tevens de A in โHet laatste Avondmaalโ in de week voor Pasen. Zoals gewoonlijk geven wij wel een creatieve draai aan de diepgaande christelijke betekenis, en wordt de challenge โLees een boek over het avondmaalโ. Dat ook nog eens ruim mag worden geรฏnterpreteerd. Zelfs een kookboek past deze maand in onze leeschallenge!
Gea
Met onze fantasie is niets mis als het gaat om het bedenken van een thema voor de Waddโn challenges. Daarmee is dan ook alles gezegd deze maand, want zelden heb ik zo moeten zoeken en nadenken om een passend boek te vinden. Ik houd echt van kookboeken, maar die zijn voor mij vooral om door te bladeren en om af en toe een recept uit te halen. Van A tot Z lezen doe ik ze niet.
Na veel gesteun en gekreun โ toch fijn dat dit een blog is en geen vlog โ kwam ik uit bij een auteur die ik niet ken, namelijk Hannah Hendy. Zij woont in Wales en schrijft cosy crime. Het eerste boek van haar hand is The Dinner Lady Detectives, en het past perfect bij deze challenge.
Ik verwacht niet een tweede boek te lezen, want ik zit momenteel een beetje in een leesdip. Een boek waaraan ik overigens wel moest denken, is Dinner at the Homesick Restaurant van Anne Tyler. Dit boek las ik meer dan veertig jaar geleden, en ik was er behoorlijk van onder de indruk. Ik geef het mee als tip. In het Nederlands heet het Het heimwee restaurant.

Ronny
Wat hebben we nu weer bedacht! Een kookboek is echt niet mijn ding, behalve wanneer het een hele oude is en vol staat met krabbeltjes van de vorige eigenaar. En aangezien ik de aprilmaand voornamelijk bezig zal zijn met het lezen van de Shortlist van de Hebban Thrillerprijs, zoek ik het voor deze challenge helemaal in een ander genre. Bovendien staat bij Hebban traditiegetrouw de maand april in het teken van LEWA, Lees Eens Wat Anders, dus kan ik daarmee mooi een dubbelslagje slaan.
Uit eigen kast kies ikย Smaakpalet van de Lage Landenย vanย Janny van der Heijdenย als hoofdgerecht voor onze challenge, een (kunst)boek over de eetcultuur in Nederland. Dat las ik al eerder, maar het blijft een fijn boek om af en toe een stukje in te lezen en van de prachtige stillevens uit vervlogen tijden te genieten.
Boek nummer twee, blijft nog even een vraagteken. Ga ik voorย Het dinerย vanย Herman Koch, of kies ik toch iets dat lichter verteerbaar is, zoalsย Het eetcafรฉ op de hoekย vanย Aline Wijnen? Ik laat het jullie weten of er aan het einde van de maand nog ruimte is voor een luchtig toetje.

Wat zetten jullie op het aprilmenu? Schuif gezellig aan bij onze tafel voor de challenge. De appcode is: PUGRF.
Inhoudsopgave Wad woorden willen