Zoeken naar nieuwe uitgaven in de database van Hebban is op dit ogenblik een beetje een zooitje. Covers en boekbeschrijvingen die ontbreken maken het lastig om te zien waar het boek over gaat. Omdat onze rubriek om boeken draait die nog moeten verschijnen, ontbreekt er altijd wel eens een cover of beschrijving, maar op dit ogenblik is het echt erg. Hoe volledig de database momenteel is, weten we bovendien ook niet. We zijn dus voor heel wat boeken noodgedwongen uitgeweken naar sites van verkopers en uitgeverijen om covers, maar vooral beschrijvingen te vinden. De tien boeken die we vervolgens kozen, zijn hieronder te vinden.

Twee thrillers in onze lijst dit keer, maar ik ga ze geen van beide lezen. Noch Carron, noch Op de Beeck schrijven het soort thrillers dat me aanspreekt. Meteen op naar de literatuur dus.
Binnen dat genre spreekt Russisch voor hoop van Bert Moerman me het meest aan. Joke en ik zijn nog wel even verwijderd van onze pensionering, maar onderwerpen als de constante ouderlijke zorgen om de volwassen kinderen (zelfs als ze het goed maken) of reminisceren over of je het wel goed gedaan hebt of niet in het leven, zijn dingen waarvan ik merk dat ik er steeds meer mee bezig ben. Ik ben dus benieuwd naar dit boek. En dat ben ik ook wel een beetje naar Grot van Jonas Bruyneel. Duiken in een grot als metafoor voor duiken in je verleden, waarom niet? Gek genoeg worden beide boeken omschreven als poëtische literatuur. Is dat de nieuwe hypeterm ter vervanging van al die ‘urgente’ boeken die we de laatste tijd over ons heen krijgen?
Ik hou het kort dit keer. Russisch voor hoop is mijn keuze van de maand. Als Moerman, die veel jonger is dan ik, een boek kan en mag schrijven over onderwerpen waar hij nog verder vanaf staat dan ik, dan wil ik graag weten wat daar het resultaat van is.

Bij het bekijken van de tien titels wist ik meteen wat mijn boek van de maand zou worden. Tenzij een andere korte inhoud me nog zo zou weten te overtuigen dat ik toch nog van gedachten veranderde. Dat was niet het geval maar toen werd mijn keuzeboek uitgesteld. De korte beschrijvingen van de overige boeken zijn ook deze keer weer vaag. Er zijn er verschillende die me nieuwsgierig maken en als er ‘poëtische literatuur’ staat dan trekt dat me altijd wel aan, al weet ik dat het vaak ook maar een veelgebruikte marketingstrategie is. Dit is niet voor niets geweest, Russisch voor hoop of Dat had jij vast mooi gevonden kunnen allemaal wel meevallen (of net zo goed niet). Die laatste trekt me qua inhoud helemaal niet aan maar de laatste zinnen van de beschrijving wel: ‘Over rouw die al begint op het moment dat de toekomst ophoudt te bestaan. En over taal die doet leven.’ Mooi beschreven zo.
Toch gaat mijn voorkeur dan eerder naar Grot van Jonas Bruyneel. Qua inhoud maar vooral ook qua kwantiteit want die is meer dan dubbel zo dik dan al die eerdergenoemde. Ik hou wel van kleppers. En hoewel Het mysterie van Albert I van Johan op de Beeck me ook wel wat zegt, ga ik resoluut voor ‘more is more’ en duik ik die Grot in.

Zo, dat was het. Laat vooral weten wat jullie graag willen lezen uit onze keuze van tien.
De voorjaarsbrochures van uitgeverijen lopen doorgaans tot april, soms mei. Het wordt nu voor ons uitkijken naar de zomerbrochures zodat we alvast de volgende Tien om naar uit te ziens kunnen gaan inplannen. Niet elke uitgeverij maakt ze nog, overigens. Een beetje jammer want zo’n brochure is toch een beetje als de volwassenenversie van de sinterklaasbrochures vol speelgoed die we als kind wekenlang doorbladerden. Kijken jullie naar zulke brochures uit, of beperken jullie je tot de verwachtlijsten van Hebban (en eventueel andere online platformen) of tot wat de etalage van jullie fysieke boekhandel te bieden heeft? Zijn er uitgeverijen waar jullie altijd meer nieuwsgierig naar zijn dan andere, en zo ja, waarom?