Dat is snel gegaan!
a. Bij mijn verwachtingen had ik onderstaande opgeschreven.
Met het lezen van de zin "Non parlo is een gelaagde roman over zwijgen en waarheid, die werkt als een emotionele sluipschutter" en het fragment dat we bij de aankondiging konden lezen, verwacht ik dat niets is wat het lijkt en dat niemand te vertrouwen is, verborgen agenda's heeft, anderen gebruikt. Ik ben benieuwd hoe de verhoudingen en relaties afgepeld gaan worden en of alles aan het einde duidelijk is of dat er nog open eindjes zijn voor eigen interpretatie.
Niets is wat het lijkt: klopt met de verwachting
Niemand is te vertrouwen, heeft verborgen agenda's, gebruikt anderen: komt eveneens overeen met mijn verwachting
Afpellen verhoudingen en relaties: dit is mij tegengevallen, ik had hier meer uitdieping, meer gelaagdheid verwacht
Open of afgerond einde: een open einde met nog veel ruimte voor eigen interpretatie
Wat de cover betreft, had ik mij de volgende vragen gesteld bij de opwarmvragen: Wie zijn de afgebeelde mannen? Personages uit het leven van Liz? Staan ze in een bepaalde verhouding tot elkaar? Ik vind ze niet toegankelijk of sympathiek ogen of mogelijk interpreteer ik dat zo vanwege de titel. Verder toont het Italië en verval (ruïnes). Op de achtergrond zie ik ook een vulkaan waar een donkere wolk uitkomt. Is dit de Etna en daarmee een verwijzing naar Sicilië en daarmee de maffia? Het totaalbeeld roept een sfeer van onbehagen op.
De sfeer die de cover bij mij oproept, komt voor mij overeen met de sfeer in het boek, net als de verwachte toegankelijkheid van de mannen die zijn afgebeeld.
b. Het was mijn eerste leesclub en ik vond de vragen best pittig. Vooraf had ik de tip gekregen om notities te maken. Hier was ik voortvarend mee begonnen maar al heel snel gestopt, waardoor het soms lastig was om details terug te halen. Ik vond het beantwoorden en lezen van andere reacties wel een echte verdieping aan het boek geven.
Ik heb een aantal vragen die ik mij gedurende het lezen met regelmaat afvroeg. Hoe oud zijn de personages en klopt hun leven daarbij?
Andres wordt aan het einde van het boek 59, Jesse is een aantal jaren jonger - half de 50, ik verwacht dat Liz dezelfde leeftijd zal hebben. Ik had haar 10 jaar ouder verwacht omdat het voelt alsof ze in een andere tijd is opgegroeid dan ik (49). Ilias zal dan eerste helft 30 zijn, een beetje jong om directeur bij een grote internationale bank te worden, lijkt mij. Nino had ik eerst in de 20 verwacht vanwege "jonge ober", maar aan het einde van het boek verwacht ik eerder dat hij eind 30 is. Hij kan niet heel jong zijn, omdat hij als restaurateur al naam heeft gemaakt in Italië, dus dan moet hij al de nodige jaren restauratiewerk hebben van voor Corona, op basis waarvan men hem niet is vergeten.
Hoe zien jullie dit?