Metaforen of vergelijkingen zijn een vorm van beeldspraak: dit is letterlijk het spreken in beelden.
Bij vergelijkingen wordt iets met iets anders vergeleken op grond van een overeenkomst. Datgene wat vergeleken wordt heet het object. Datgene waarmee het vergeleken wordt, heet het beeld. De overeenkomst tussen object en beeld heet tertium comparationis. Voorbeeld: Het ijs (object) is zo glad (tertium comparationis) als een spiegel (beeld). Dit is een volledige vergelijking. Meestal valt echter het tertium comparationis of de overeenkomst weg en zie je enkel object en beeld in een zin.
De vergelijkingen met een verbindingswoord zijn het duidelijkst: object en beeld worden met elkaar verbonden door een woord: als, zoals, zo … als, gelijk.
Enkele voorbeelden, soms met een vleugje humor, maar helaas heb je bij sommige een wrange nasmaak:
- Aan het einde van de oorlog van Bert Natter:
De vonken boven de schoorsteen schieten door de dikke, zwarte rook als vluchtende visjes door het water.
- Tussen twee paleizen van Nagieb Mahfoez:
Vrouwen zijn als huisdieren en moeten als huisdieren behandeld worden. Het is huisdieren niet toegestaan zich in ons persoonlijk leven te mengen. Ze moeten thuis wachten tot wij tijd hebben om ze te aaien.
- Zachtop lachen van Malou Holshuijsen:
Een psych die geen relatie kan onderhouden klinkt als een tandarts met een slecht gebit.
- De vulkaan van Klaus Mann:
Haar woorden kwamen onder haar reusachtige neus vandaan als een gelijkmatig kabbelend, nuchter vriendelijk beekje van onder een steil uitstekende rots.
- Als de dieren van Lieselot Mariën:
Voor mij was het moederschap iets wat ik te verwerven had, als een vreemde taal vol ingewikkelde klanken en geforceerde wendingen.
- Er stromen rivieren in de lucht van Elif Shafak:
De Tigris is zijn leven binnengedrongen en gestold, als druipende kaarsenwas.
- David Copperfield van Charles Dickens:
I (Copperfield) left him (Uriah) doubled up in the middle of the garden, like a scarecrow in want of support.
In een volgende blog zal ik nog andere vormen van metaforen behandelen, zoals de personificatie, mijn favorietje 😍
Bron: Basisboek literatuur
Nu kijk ik uit naar prachtige metaforen die jullie onlangs vonden of waarnaar jullie nu op zoek gaan!
Een GPS voor de blogs 'Leesliefde' vind je in dit overzicht