banner via canva
Verbazingwekkend hoe snel de afgelopen drie maanden voorbij zijn gevlogen. Het leven kan onverwachte wendingen nemen. Plottwists die je niet ziet aankomen en die je doen terug verlangen naar het verhaal voordat alles veranderde. Nu drie maanden na het overlijden van mijn broer, is er na al het geregel meer ruimte voor rouw en acceptatie.
Veel heb ik niet geschreven de afgelopen drie maanden maar gelezen des te meer. Door mij te verstoppen onder een berg woorden heb ik mijn rust terug kunnen vinden.
Dit jaar ziet mijn blog er iets anders uit. Voor mijn LUEK/LVEE heb ik een aparte blog aangemaakt, zie https://forum.hebban.nl/d/2297-lueklvee-souvenirs-2026
De strakke leesplanning voor 2026 heb ik losgelaten. Het toeval is van grote invloed op het boek dat ik oppak om te lezen. Zoiets als go-with-the-flow…
Voor het eerste go-with-the-flow overzicht van 2026 ben ik voornamelijk door Europa gereisd, vooral Noorwegen is een populaire bestemming. Hoe zou dat toch komen? Ook Noord-Amerika doet het goed op mijn overzicht. Zuid-Amerika en Afrika komen er met respectievelijk twee boeken en één boek wat bekaaid van af maar beide boeken zijn indrukwekkend en hebben mij op eigen wijze diep geraakt.
Veel leesplezier met dit go-with-the-flow overzicht.
**EUROPA**
01 Uitverkoren van Linda Jansma
Officier van justitie Jules Declerck werkt nog steeds in Leeuwarden. Jules is nog geen stap verder met het oplossen van de moord op haar vader, nu twintig jaar geleden, en de verdwijning van haar moeder. Het mysterie is alleen maar groter geworden nu ook haar broer overleden is.
Het onderzoek naar de dood van een man op het station en de moord op een jonge vrouw brengen haar naar een sekte waar ze de charismatische sekteleider Elijah Schillinger ontmoet. Weet hij iets over haar verleden?
Verschillende verhaallijnen, afgewisseld met verschillende perspectieven. Het mysterie over de dood van haar vader neemt in dit deel een steeds grotere plaats in. Langzaam begint het heden en het verleden zich met elkaar te verweven.
Een goed opgebouwde, spannende en vlot geschreven thriller. Deel drie ga ik zeker lezen want ik wil nu net als Jules weten wat er twintig jaar geleden is gebeurd.
• Thriller
• Land: Nederland – Leeuwarden/Grou
• Sterren: 4
• OHRC 11: Lees een boek dat (voor jou) gratis is
• Serie: Trilogie Cirkel van het kwaad, deel 2
02 The Whisper Man van Alex North
Na de dood van zijn vrouw verhuist auteur Tom Kennedy met zijn zoon Jake naar het rustige dorpje Featherbank om een nieuwe start te maken.
Waar Tom geen rekening mee heeft gehouden is dat Featherbank de omgeving is waar twintig jaar geleden een seriemoordenaar actief is geweest die 5 jongens heeft vermoord. Hoewel deze man achter slot en grendel zit, is er slechts zes maanden geleden weer een jongen vermist.
De lokale politie doet er alles aan om deze vermiste jongen te vinden en het verband tussen het heden en het verleden te achterhalen. Het vreemde gedrag van Jake maakt Tom duidelijk dat er iets aan de hand is met zijn huis. Met wie is Jake aan het spelen en tegen wie praat hij?
Een mengeling van een zeer spannende politiedetective met horrorachtige mysterie en de hartverscheurende rouw van een kleine jongen en zijn vader.
Een thriller met als voornaamste thema de relatie tussen vaders en zonen.
• Thriller
• Land: Engeland - Featherbank
• OHRC 2: Lees een boek van een schrijver die jonger is dan jijzelf
• Engels
04 RIP van Yrsa Sigurdardóttir
Het team van Huldar komt in actie nadat er een tienermeisje is aangevallen in de bioscoop en haar vrienden via snapchat filmpjes ontvangen waarin het doodsbange meisje om vergiffenis vraagt. Niet lang nadat haar dode lichaam is gevonden, verdwijnt een tienerjongen op dezelfde manier als het meisje. Een paar dagen later wordt hij ook dood aangetroffen. Bij het meisje vindt men het cijfer twee, bij de jongen het cijfer drie. Waar is het eerste slachtoffer?
Huldar hoopt dat psychologe Freyja zijn team kan helpen met het vaststellen van het motief en het vinden van het eerste slachtoffer.
Het thema van dit boek is pesten en de gevolgen van pesten voor de slachtoffers. Of dit pesten nu gebeurt in de jeugdjaren of later als volwassene op de werkvloer. Dat maakt dit boek niet alleen spannend vanwege de zoektocht naar de dader(s) maar ook omdat het laat zien hoe ver het pesten kan gaan zonder dat er ingegrepen wordt door “omstanders”.
Een verhaal met vele plottwist waardoor de spanning hoog blijft. Met een geniepig open eindplot dat je het gevoel geeft dat het boek dan wel uit is maar het verhaal is nog niet geëindigd.
• Thriller
• Land: IJsland/Reykjavik
• OHRC: -
• Serie: Huldar & Freyja deel 3
05 Ananas van Lex Boon
Lees een boek met een fruitsoort in de titel is de eerste categorie van de Officieuze Hebban Reading Challenge. In eerste instantie twijfel ik tussen appels en sinaasappels maar ondanks alle mooie covers en omschrijvingen krijg ik geen leeshonger. Peren dan maar of kersen? Nee, ook dat gaat niet lukken.
Een voorraadkastcontrole geeft uiteindelijk de doorslag. Het wordt ananas!
Het begint allemaal als journalist Lex samen met een ananasplant van de Ikea verhuist in Amsterdam naar vier hoog achter nadat zijn vriendin is vertrokken uit hun gezamenlijke woonboot. De ananasplant is haar laatste cadeau en Lex raakt gefascineerd door de plant. Hij besluit om de herkomst van de ananasplant te achterhalen.
Uit zijn onderzoek blijkt dat de ananas een rijke geschiedenis heeft waarvan de gevolgen ook nu nog te zien zijn in onze architectuur en cultuur. Ook de economische aspecten van het kweken en de verkoop van de ananas worden besproken.
Ananas bestaat uit verschillende humorvolle verhalen over geschiedkundige feiten, over reizen naar ananaslanden en ontmoetingen met ananasmensen afgewisseld met verhalen over zijn persoonlijk leven waarin de ananas een grote rol speelt. Na vijf jaar een leven te hebben gehad dat in het teken van de ananas heeft gestaan, sluit hij het project af!
Dit heerlijk frisse en grappige boek heeft mij laten inzien dat er over sommige onderwerpen meer te vertellen valt dan je op het eerste gezicht zou denken.
• Non-fictie
• Land: Nederland, Duitsland, Schotland, Costa-Rica, Verenigde Staten, Thailand, Ghana.
• OHRC 1: Lees een boek met een fruitsoort in de titel
In het kader van de nationale voorleesdagen mocht deze oma weer plaatsnemen op de voorleesbank van het kinderdagverblijf waar mijn kleindochter met veel plezier naar toegaat.
Ik heb mij grondig voorbereid in de bibliotheek en in mijn zoektocht naar het perfecte voorleesboek kwam ik een aantal boeken tegen met een paraplu op de cover. Wat een mooie meevaller voor de OHRC categorie cover met paraplu!
Mijn keuze is gevallen op het boek Olifantje in het bos omdat het een doe boek is. Het nodigt uit tot meebewegen, vocaal meedoen, dansen en zingen. Al die elementen die mijn kleindochter zo leuk vindt. En wie weet eindigen we wel met een gezellige polonaise!
06 Olifantje in het bos van Meikeminne Clinckspoor & Tijs van Marle. Geïllustreerd door Marlies van der Wel
Leuke tekeningen, leuk verhaal. En ik ken het liedje, geleerd van mijn kleindochter. De tekst heeft mij helemaal enthousiast gemaakt door alle mogelijkheden die het boek biedt bij het voorlezen.
• Kinderboek
• Sterren: 5
• Topper
• OHRC 4: Lees een kinder- of jeugdboek
08 De paraplu van Ingrid Schubert en Dieter Schubert
Een prachtig getekend, tekstloos prentenboek over een klein zwart hondje dat een rode paraplu vindt en door een windvlaag opstijgt en allerlei avonturen over de hele wereld beleeft.
Voor creatieve vertellers van alle leeftijden.
• Kinderboek
• OHRC 39: Lees een boek met een paraplu op de kaft
09 De paraplu van olifant van Laleh Jaffari/illustratie Ali Khodai
De vrolijke paraplu op de cover had gelijk mijn aandacht. De tekeningen stralen een zachtheid uit. De tekst is minder sterk, misschien omdat het een vertaling van een vertaling is? Het thema is de blijdschap die je krijgt als je dingen deelt met anderen.
• Kinderboek
• Sterren: 3
• OHRC 39: Lees een boek met een paraplu op de kaft
15 Hars van Ane Riel
De kleine Liv groeit samen met haar onzichtbare tweelingbroertje op in een liefdevol maar disfunctioneel gezin. Haar leven speelt zich af rondom haar ouderlijk huis op een klein eiland dat via een landtong vast zit aan een groter eiland. De dichtstbijzijnde buren bevinden zich op het grotere eiland, twintig minuten verderop.
In de eerste jaren na de geboorte van de tweeling hebben haar ouders nog contact met de buren en andere eilandbewoners maar gaandeweg gaan ze zich meer en meer afzonderen. De verzamelwoede van haar vader loopt volledig uit de hand en haar moeder wordt zo zwaar dat ze de slaapkamer niet meer uit kan komen. Om ervoor te zorgen dat Liv bij hen blijft, overtuigt haar vader de autoriteiten dat Liv is overleden. Liv wordt verteld dat vreemden gevaarlijk zijn.
Het leven van Liv speelt zich voornamelijk ’s nachts af terwijl ze in opdracht van haar vader huizen binnendringt op zoek naar spullen en naar eten. Liv wordt betrapt en degene die haar betrapt besluit haar niet te confronteren maar eerst een onderzoek in te stellen door een bezoek te brengen aan haar ouderlijk huis op het kleine eiland. De reactie van haar vader doet het onwrikbare geloof van Liv in hem wankelen. Een escalatie volgt.
Thema’s zijn liefde, verlies, niet kunnen loslaten, trauma en obsessie.
Tijdens het lezen heb ik dit verhaal niet als een thriller ervaren afgezien van het eerste hoofdstuk en het eindplot. Misschien wordt dit veroorzaakt doordat het verhaal vanuit het perspectief van een kind wordt verteld. Een kind dat is opgegroeid in sociale afzondering en daardoor hetgeen het meekrijgt van de ouders als normaal ervaart. De horror zit in de gruwelijkheden die het kind meemaakt die voor het kind als normaal worden ervaren maar waarvan de lezer weet dat ze verre van normaal zijn. De spanning zit dan ook in de hoop dat iemand het kind ziet en haar zal komen bevrijden uit de situatie waarin ze zich bevindt.
• Thriller
• Land: Denemarken
• OHRC 25: Lees een Scandinavisch boek
• Winnaar Glazen Sleutel 2016
20 De mosterdmoorden van Chris Bajema
Jules is helemaal klaar voor een nieuw leven. Na de scheiding laat ze haar oude leven achter zich en vertrekt naar een gezellig dijkhuisje en een nieuwe baan in het stadje Damburgh.
Haar eerste dag als directeur van het streekmuseum begint minder gezellig als er in de beeldentuin van het museum een lichaam wordt gevonden. En dat is pas het begin.
Vastbesloten om de dader te vinden gaat Jules samen met haar nieuwe buurman op onderzoek uit.
Vlot, spannend, knus en het bewijs dat je voor een leuke cosy crime niet naar de Cotswolds hoeft af te reizen. In Damburgh gebeurt genoeg!
• Cosy Crime
• Land: Nederland – Damburgh (fictief)
21 Piaggio van Hendrik Groen
Het boekenweekgeschenk 2026 gaat over twee eenzame mensen die elkaar tijdens een feestje ontmoeten en onder invloed van een drankje besluiten een roadtrip te maken in een wel heel bijzonder vervoermiddel, een Piaggio driewieler. Deze Piaggio gaan ze ophalen in Italië waarna ze via Zwitserland en Duitsland terugreizen naar Nederland.
De stille Anton en de praatgrage Marieke leren elkaar tijdens deze avontuurlijke roadtrip beter kennen en maken kennis met eigen karaktertrekken waarvan ze het bestaan niet wisten.
Piaggio is een lief en zacht boek dat laat zien dat het beleven van avonturen voor iedereen is weggelegd als je het toeval maar een handje laat helpen.
• Roman/novelle
• Land: Nederland/Frankrijk/Italië/Zwitserland/Duitsland
• OHRC 52: Lees een boek van minder dan 100 bladzijden
• Boekenweekgeschenk 2026
22 Achtervolgd door de dood van Gunnar Staalesen
Mijn eerste kennismaking met de privé-detective Varg Veum was jaren geleden. Niet via een boek maar via een aflevering van een tv serie. Als je eerste ontmoeting met een personage via de tv of via het witte doek is, dan is de kans groot dat het beeld van dat personage al gevormd is voordat je begint te lezen.
De Varg Veum die ik mij herinner is een man van halverwege de dertig. De Varg Veum die ik in dit deel heb ontmoet is een man van tweeënzestig met melancholische trekjes. Geen wilde actiescenes in dit deel maar rustig speurwerk waarbij de auteur oog heeft voor de prachtige natuur in Noorwegen.
In dit deel ziet Varg Veum hoe twee jonge meisjes een jongen ontmoeten en daarna gezamenlijk met een busje vertrekken. Later blijkt dat zij deel hebben genomen aan een demonstratie tegen een zalmkwekerij en dat daarna van de jongen niets meer is vernomen. De moeder van de jongen roept de hulp in van Varg Veum. Via het onderzoek van Varg Veum krijg je een inkijk in de economische voordelen en de ecologische nadelen die er zijn ontstaan door het kweken van zalm in de fjorden. Het verhaal van de zalm is net zo belangrijk als de oplopende spanning tijdens het onderzoek naar de vermiste jongeman.
Het is een traag verhaal, qua opbouw en qua spanningsboog. De auteur heeft een prettige schrijfstijl met veel oog voor details van zowel de omgeving als van de personages. Leuk om gelezen te hebben maar niet zo inspirerend dat ik nog meer delen zou willen lezen.
• Thriller
• Land: Noorwegen - Bergen
• Thriller Café/Varg Veum Challenge
• Serie: Varg Veum deel 20
24 Honden in het museum van Arthur Japin
Honden in het museum combineert twee van mijn hobby’s: honden en musea. Samen met zijn hond Basso laat Arthur Japin zien of beter gezegd vertelt ons, want ik heb het audioboek geluisterd, over de rol van de hond in de kunst door de eeuwen heen. Met voorbeelden van beroemde honden van beroemde kunstenaars. Via Honden in het museum moedigt Arthur Japin kinderen aan zelf kunst te creëren, het liefst in gezelschap van een hond want:
‘Je hond gelooft in jou, ook op momenten dat jij dat zelf niet doet. Wil je een groot kunstenaar worden, neem dan een hond.’
• Non-fictie kind
• Land: Nederland
• OHRC 12: Lees een boek waarin een hobby een rol speelt
• Luisterboek
25 De stilte van de vrouwen van Pat Barker
De Ilias van Homerus is het verhaal over de ruzie tussen Achilles en Agamemnon over Briseïs, ooit koningin maar na de val van haar stad oorlogstrofee en concubine van Achilles.
Agamemnon eist haar op en Achilles kan dat niet verhinderen. Het begin van een hooglopende ruzie met vergaande gevolgen.
De Ilias is een mannenepos. Twee mannen strijden om Helena van Troje en sleuren in hun woede duizenden mensen de dood in. Mensen die niets met hun strijd te maken hadden maar mee moesten vechten omdat ze het ongeluk hadden om in de steden te wonen van de koningen die ten strijde trokken.
Pat Barker vertelt dit verhaal vanuit het perspectief van Briseïs en geeft via haar de vrouwen een stem. Hoe is het om als vrouw als een onderdeel van de oorlogsbuit te worden gezien en verdeeld te worden onder de overwinnaars als een ding? Hoe overleef je als je kind voor je ogen is doodgeslagen? Hoe ga je om met het seksuele geweld dat je dagelijks moet ondergaan? Hoe gaan de vrouwen onderling met elkaar om? Helpen ze elkaar of zien ze elkaar juist als concurrentie in de strijd om te overleven?
Wat deze historische roman extra indrukwekkend maakt is het besef dat hoewel er een paar duizend jaar verstreken zijn, vrouwen ook vandaag nog gezien worden als oorlogsbuit met gruwelijke mishandelingen en verkrachtingen tot gevolg. Denk aan alle vrouwen in de huidige oorlogsgebieden.
Een krachtig verhaal over een jonge vrouw die haar stem verliest maar zich weet te ontworstelen aan de stilte en zo haar eigen verhaal kan vervolgen.
• Roman
• Land: Turkije
• OHRC 15: Lees een hervertelling van een sprookje, mythe of ander boek
• Serie: Troje deel 1
**NOORD-AMERIKA**
03 The Dream Hotel van Laila Lalami
In de nabije toekomst zal onze veiligheid meebepaald worden door algoritmes die door bedrijven zoals de Risk Assessment Administration wordt gekocht onder het mom van het kunnen voorkomen van misdaden. De RAA werkt op contractbasis voor de overheid en gebruikt de algoritmes bijvoorbeeld voor de beveiliging van vliegvelden maar ook voor het beheren en bewaken van gevangenissen.
Sara heeft een implantaat om ervoor te kunnen zorgen dat ze kan slapen. De data die door het bedrijf dat het implantaat heeft ontwikkeld wordt verzameld, is verkocht aan de RAA en op basis van haar dromen wordt ze bij terugkomst op het vliegveld van Los Angeles gearresteerd omdat ze een gevaar zou zijn voor haar man.
Niemand hoort haar verhaal over haar onrechtmatige arrestatie en ondanks dat ze alles goed probeert te doen om vrij te komen wordt haar gevangenschap steeds verlengd. Als ze dit beseft, besluit ze het over een andere boeg te gooien....
De schrijfstijl van Lalami is verhalend en invoelend: de vernedering en de wanhoop van Sara komt op je af. Het chronologisch vertelde verhaal wordt afgewisseld met flashbacks, mail verkeer en notulen van de vergaderingen van de bewakers. Heel even is er sprake van een andere verhaallijn maar de uitwerking vond ik niet duidelijk hoewel het belang van deze verhaallijn later zal blijken. Dat is jammer voor een verhaal dat net als bijvoorbeeld Prophet Song van Paul Lynch een belangrijke actuele boodschap afgeeft.
• Sciencefiction
• Land: Verenigde Staten – Madison/Los Angeles
• Sterren: 4,5
• OHRC 3.: Lees een boek met perspectief op de toekomst
• Challenge: BBC 2025
• Engels
07 Harthout van Amity Gaige
Tijdens het lopen van de Appalachian trail in de staat Maine raakt Valerie Gillis vermist. Er wordt een zoektocht door de plaatselijke boswachtersdienst onder leiding van Beverly Miller opgestart. In Connecticut probeert de bejaarde Lena samen met haar online vriend te achterhalen wie de vermiste vrouw is.
In een race tegen de klok wordt alles op alles gezet om Valerie te vinden voor het te laat is.
Er staan heel wat thema’s op de achterflap maar wat mij bijzonder aanspreekt is dat het verhaal zich afspeelt tijdens het lopen op een langeafstandswandelpad. Wat iemand motiveert om een dergelijke wandeling te ondernemen:
“Moet je horen, niemand loopt drieduizend kilometer omdat hij gelúkkig is. Zelfs de meest opgewekte wandelaars die nooit klagen zijn niet ‘gelukkig’. Er moet iets behoorlijk in je branden om meer dan drieduizend kilometer van scherpe rotsen, regen en slangen door te ploeteren. Er moet diep in je iets onwrikbaars zijn dat je moet bewijzen. Iedereen heeft een reden om het pad te gaan lopen. Het is nooit omdat ze tevreden zijn en omdat er van hen wordt gehouden.”
Een ander belangrijk thema van dit boek is verdwalen of het zich verloren voelen. Je kan verdwalen op een pad maar je kan ook verdwalen in jezelf.
Het begin van het boek is meeslepend door een mix van het avontuurlijke en het mysterieuze. Naarmate het verhaal vordert en er meer onthullingen plaats vinden, valt het tempo weg, wordt het lezen minder boeiend en begint de geloofwaardigheid te rammelen.
Interessant is de manier waarop de auteur via verschillende perspectieven en communicatievormen de gebeurtenissen in het verhaal overbrengt. Zo komen we veel te weten over de relatie tussen Lena en haar online vriend via de berichten die ze elkaar op Telegram sturen. Verschillende perspectieven over de vermissing van Valerie worden beschreven in telefoongesprekken en emailberichten.
In het begin was ik heel erg enthousiast over Harthout maar naarmate het verhaal vorderde, raakte ik steeds minder geboeid door het verhaal ondanks de fijne schrijfstijl van de auteur.
• Roman
• Land: Verenigde Staten – Maine/Sugarloaf Mountain
• OHRC 9: Lees een boek van een schrijver van wie je niet eerder iets las
**ZUID-AMERIKA**
18 Toen de val van Iraida Martha Ooft
Op 7 juni 1989 stort vlucht SLM PY 764 neer bij Zanderij tijdens het landen in dichte mist op het Johan Adolf Pengel Internationale Airport. Deze vliegramp is bekend onder de naam de SLM ramp.
In Toen de val wordt over deze ramp vertelt vanuit verschillende perspectieven: nabestaanden, slachtoffers, de rampplek. Iedereen en alles is op een bepaalde manier verweven met elkaar:
“Carrie is elk dier en elke plant, van de kleinste tot de allergrootste. Alles is kleur. De vrijheid die ze ervaart is allesomvattend en krachtig. Het is het vrijheidsgevoel dat ze tijdens het levens soms bijna beet had, maar waarvan de essentie haar steeds weer ontglipte. Het bestond wel in haar onderbewustzijn. In dromen kwam het naar boven, ze werd dan wakker vervuld van een verlangen, hunkerend, zonder te weten waar ze naar terugverlangde. Hiernaar dus. Ze had het gevonden, eindelijk. Carrie beseft dat ze dood moest zijn – leven voelde nooit zo goed.”
Het is een roman over liefde verdriet, rouw, loslaten en heeft mythische elementen.
Het is een boek dat mij diep heeft geraakt en dat maakt het moeilijk om in woorden de reden weer te geven. Het is, denk ik, de manier waarop Iraida Martha Ooft zo prachtig poëtisch manier schrijft over hoe alles en iedereen met elkaar verweven is.
• Roman
• Land: Suriname
• Sterren: 5
• Longlist Libris Literatuur Prijs 2026

**EUROPA**
16 The Land in Winter van Andrew Miller
December 1962, terwijl de winterkou het Engelse platteland geselt, gaat het leven van het pasgetrouwde echtpaar Eric en Irene zijn gangetje. Eric, huisarts, vertrekt naar zijn werk en Irene blijft achter in de cottage.
Niet zo ver van de cottage vandaan, op een vervallen boerderijtje, wonen Bill en Rita. Ondanks dat hij er geen opleiding voor heeft gehad, probeert Bill de boerderij nieuw leven in te blazen. Zijn vrouw Rita heeft niet zoveel met het boerenleven en geeft haar eigen invulling er aan.
Beide stellen staan op een kantelpunt in hun leven nu zowel Irene als Rita zwanger zijn. Een verwachtingsvol gevoel voor de toekomst overheerst. Een zware sneeuwstorm zorgt voor onvoorziene ontwikkelingen die voor alle personages verstrekkende gevolgen zullen hebben.
Een meeslepend verhaal met gelaagde personages dat verteld wordt vanuit wisselende perspectieven. Andrew Miller weeft de thema’s van het boek subtiel in het verhaal zonder ze direct te benoemen. Het is aan de lezer om hieraan invulling te geven.
Samen met Marjolein, Ursula en Gea heb ik dit boek gelezen. Gemiddeld hebben wij dit boek 3,75 sterren gegeven. Wil je meer weten over dit boek en over onze leeservaringen zie: https://forum.hebban.nl/d/2041-shortlist-booker-prize-2025-boek-2-the-land-in-winter-van-andrew-miller/74
• Roman
• Land: Engeland
• Samenleesproject Shortlist Booker Prize 2025: boek 2
• LUEK 2026: boek 3
• Engels
Op 15 april starten we met het lezen van het derde boek van de Shortlist Booker Prize 2025: Audition van Katie Kitamura. Binnenkort maak ik hier een aparte blog voor aan.
Het prachtige Toen de val van Iraida Martha Ooft is helaas niet genomineerd voor de shortlist Libris Literatuur Prijs 2026. Welk boek van de shortlist Libris Literatuur Prijs 2026 zouden jullie mij kunnen aanbevelen?
Fijne paasdagen en heel veel leesplezier in april!
Karin Marcellina