Na een tijdje van stilte hebben we de boekige vragen op zondag weer opgepakt. En op deze eerste paasdag is het Sanne haar beurt om over boeken te vertellen. Hoe ziet haar boekenleven er op dit moment uit?
Ik vind het heerlijk dat we deze rubriek weer nieuw leven hebben ingeblazen. Helemaal nu ik na een flinke leesdip eindelijk de flow weer gevonden lijk te hebben. Want wat duurde deze dip lang zeg! Ik denk dat ik misschien wel langer dan een jaar mijn draai niet kon vinden. En dan is er over vertellen of schrijven ook niet zo leuk. Maar – met enige voorzichtigheid – durf ik te zeggen dat het voelt alsof ik een oude liefde heb teruggevonden. Het is nu zelfs zo erg, dat ik haast niet kan kiezen welk boek ik als eerste moet lezen. Een luxe probleem!
Welk boek (of boeken) ben je op dit moment aan het lezen/luisteren?
Nou, ik vertelde het hierboven al even, ik weet niet zo goed welk boek ik op dit moment als eerste moet op pakken. En daarom ben ik in vier boeken tegelijk bezig 😄 Op mijn e-reader ben ik begonnen in het nieuwste boek van Marijke Vos, Het verborgen verleden. Ik vond haar eerdere historische serie (Ridgewood Hall) heel erg fijn om te lezen, de verschillende tijden en verhaallijnen waren goed uitgewerkt. Daarom keek ik erg uit naar dit nieuwe boek dat zich afspeelt begin twintigste eeuw en ben ik er gelijk in gestart.
Als luisterboek ben ik net begonnen in het boek dat Helma mij tipte in het kader van LEWA: Brandoffer van M.W. Craven. Verder ben ik nog bezig in het jeugdboek Ben Bubblegum van Marije van Seventer én in een non-fictie: Fawning van Ingrid Clayton.
Noem en beschrijf een boek dat je in de afgelopen weken uit hebt gelezen.
Een boek dat onlangs uitging is Vrij stroomt de rivier van Eleanor Shearer. Het boek vertelt het verhaal van een tot slaaf gemaakte moeder die opzoek gaat naar haar verloren kinderen. Het begint op Barbados, kort na de afschaffing van de slavernij, als Rachel de plantage waar ze werkt ontvlucht. Wat volgt is een zoektocht naar wat er met haar zoons en dochters is gebeurd. Ik vind dat ik zelf te weinig weet over de slavernij. Door dit boek heb ik een beetje meer geleerd over de omstandigheden, het land en de verschillende culturen.
Welk nieuw uitgekomen boek viel je op in de afgelopen weken en waarom?
Naast het nieuwste boek van Marijke Vos, Het verborgen verleden (zoals ik al bij de eerste vraag vertelde) viel me een ander boek van een Nederlandse auteur op, namelijk Tot we elkaar weer zien van Aline van Wijnen. Het boek is een historische roman met twee tijdlijnen en speelt zich af in 1941 en het jaar 2000. In het verleden volgen we het verhaal van de Joodse Anna die moet zien te overleven in een getto in Minsk. In het heden wordt Anna geconfronteerd door haar kleindochter met vragen over haar verleden. In een opwelling boekt Anna een reis naar Minsk om daar samen met haar gids Lina af te dwalen naar het verleden.
Naar welk boek dat binnenkort uitkomt kijk je uit en waarom?
Ik kijk uit naar De goeroe en de baron van Rick Nieman. Het speelt zich af op een landgoed bij mij in de buurt waar ik heel graag kom. Elke keer intrigeren de rijke omgeving en geschiedenis me opnieuw. In dit boek zijn Rick Nieman en Sacha de Boer gedoken in de geschiedenis van de Indiaase Krishnamurti op het landgoed van Van Pallandt. Krishnamurti was een spiritueel leraar en sprak op het landgoed met duizenden mensen van over de hele wereld en organiseerde er zogenaamde ‘sterkampen’. Hoewel dit boek een non-fictie is, denk ik dat ik als liefhebber van historische romans hier erg van zal genieten. Ik ben benieuwd of ik nog meer te weten kom over de natuur, het landgoed, de baron en de goeroe.
Als ik het zo terug lees hebben (bijna) alle titels te maken met het verleden. Ik hoop dat er voor jou ook mooie titels tussen zitten die je inspireren. Heb jij nog mooie tips voor boeken die je recent hebt gelezen, nieuwe boeken die net zijn uitgekomen of die binnenkort in de winkel liggen? Laat het dan weten in een reactie onder deze blog.
Klik hier om naar de startpagina van Fabulous Feelgood te gaan.