Hoewel we vorige week enkel onze maandelijkse releaseblog plaatsten, zijn we nog steeds op reis in Noorwegen. We hebben in een moordend tempo onze Varg Veum Challenge afgerond en gingen op bezoek bij maar liefst tien auteurs! Maar, we zijn er nog niet. Want denk je aan Noorwegen, dan denk je natuurlijk ook aan Jo Nesbø. Hoog tijd om de man vandaag voor het voetlicht te plaatsen.
We stellen jullie de auteur graag voor en vertellen welke series en standalones hij tot nog toe schreef. Tot slot hebben we nog wat leuke weetjes verzameld.
Jo Nesbø (1960) is een van de bestverkopende auteurs van Noorwegen. Zijn boeken zijn vertaald in meer dan vijftig talen en wereldwijd zijn er meer dan vijftig miljoen exemplaren van verkocht. Hij ontving verschillende belangrijke literaire prijzen, waaronder De Glazen Sleutel en de Rivertonprijs. In zijn jeugd droomde hij nog niet van een carrière als thrillerauteur, want zijn focus lag vooral op voetbal. Daarna ging hij economie studeren en werkte hij enige tijd als financieel analist en beurshandelaar. In zijn vrije tijd was hij bovendien zanger in de Noorse rockband Di Derre. Tijdens een verblijf in Australië ontstond het idee om een thriller te schrijven. Zijn debuut Flaggermusmannen (De vleermuisman) verscheen in 1997 en was direct een prijswinnend succes. Hij bleef schrijven en publiceerde verschillende losse thrillers, een kleine serie kinderboeken en werkte als scenarioschrijver voor televisie. Toch is hij vooral bekend geworden door zijn serie rond rechercheur Harry Hole. Kenmerkend voor zijn boeken is dat ze meestal donker en rauw zijn en binnen Scandinavian Noir vallen, met complexe, psychologische personages. Verder speelt Oslo in veel van Nesbø’s boeken een prominente rol en kan de stad bijna als een extra personage gezien worden.
Harry Hole is een briljante rechercheur die een opleiding bij de FBI heeft gevolgd. Als het nodig is, schuwt hij geweld niet, al heeft hij ook een zachte kant. Hij voelt zich sterk verantwoordelijk voor zijn zus die aan het syndroom van Down lijdt en is uiterst loyaal aan de mensen die hem dierbaar zijn. Onrecht kan hij slecht verdragen. Tegelijk is hij koppig en eigengereid. Wie hem of zijn naasten dwarszit, kan op weinig begrip rekenen. Daar komt nog bij dat hij een donkere kant heeft. Zijn alcoholverslaving brengt hem geregeld in problemen en maakt soms meer kapot dan hem lief is. Binnen het politiekorps is Bjarne Møller zijn beschermengel. Hij geeft Harry steeds weer een nieuwe kans. Die kansen betaalt Hole terug door resultaten te leveren. Hij doorbreekt vastgelopen onderzoeken en lost zaken op die voor anderen onhaalbaar lijken. Op dit moment bestaat de serie uit dertien delen.
- Flaggermusmannen (1997) - De vleermuisman (2005)
- Kakerlakkene (1998) - De kakkerlak (2005)
- Rødstrupe (2000) - De roodborst (2006)
- Sorgenfri (2002) - Nemesis (2007)
- Marekors (2003) - Dodelijk patroon (2007)
- Frelseren (2005) - De verlosser (2008)
- Snømannen (2007) - De sneeuwman (2009)
- Panserhjerte (2009) - Het pantserhart (2011)
- Gjenferd (2011) - De schim (2012)
- Politi (2013) - Politie (2013)
- Tørst (2017) - De dorst (2017)
- Kniv (2019) - Het mes (2019)
- Blodmåne (2022) - Bloedmaan (2023)

Kitty: Alle delen heb ik gelezen, nee, zeg maar gerust verslonden. Er zijn van die schrijvers waar je de boeken van koopt zonder de achterflap te lezen. Voor mij is dat zonder twijfel Jo Nesbø. Zit er dan nooit een tegenvaller tussen? Dat wel, maar daar later meer over. De serie met Harry Hole heeft mij in elk geval nooit teleurgesteld. Er zijn zelfs delen waar ik de verhaallijn nog van weet. Dat heb ik niet vaak, omdat mijn leestempo hoog ligt. Dit zegt dus wel wat. Ik heb Harry echt in mijn hart gesloten. Dat er ook kleppers in deze serie zitten, dat draagt natuurlijk ook bij aan het leesplezier.
Deze serie toont een andere kant van Nesbø: minder politieonderzoek, meer familiedrama en psychologische spanning. De serie bestaat uit twee delen.
- Kongeriket (2020) - Koninkrijk (2021)
- Kongen av Os (2024) - Koning van Os (2024)
Kitty: Net had ik het erover of Nesbø mij weleens teleurstelde. Wel, deze serie is daar een mooi voorbeeld van. Het eerste deel heb ik met veel plezier gelezen en het maximale aantal sterren gegeven. Een paar jaar geleden schreef ik erover: “Wauw, wat een leesbeleving! Koninkrijk is een duistere thriller die leest als een tragedie. Nergens zit je op het puntje van je stoel, maar de beklemmende sfeer en onderhuidse spanning druipt van iedere bladzijde. De schrijfstijl is mooi en haast poëtisch te noemen. De onderlinge familieverhoudingen en het benauwende leven in een klein dorp zijn zo goed beschreven dat het voelt of je overal bij betrokken bent. Het is echt een thriller met meerdere lagen en meer dan de moeite waard om te lezen.” Het tweede deel heb ik echter, zeer tegen mijn eigen principes in, niet uitgelezen. Na de zoveelste dialoog over het pretpark en de achtbaan was ik er helemaal klaar mee en kon het me niet meer boeien.
Standalones, tweeluik en verhalenbundels
Naast de hierboven genoemde series heeft Nesbø verschillende standalones, een tweeluik en twee verhalenbundels geschreven. Het tweeluik heeft in sommige vertalingen Jon als hoofdpersoon (onder andere in Middernachtzon), terwijl het eerste deel over Olav gaat. Beide boeken spelen zich echter af in dezelfde criminele wereld van Oslo.

Kitty: Tja, wat zal ik zeggen zonder in herhaling te vallen? Ik ben ook fan van de standalones. Het tempo ligt hoger, de hoofdstukken zijn wat korter en het verhaal is filmischer geschreven. De spanning komt minder uit speurwerk en meer uit psychologische druk en escalatie van situaties. Ben je dus afgehaakt op de serie met Harry Hole, dan zou ik zeker eens een standalone proberen.
- Nesbø ook een succesvolle kinderboekenreeks rond de excentrieke uitvinder Dr. Proktor schreef, vol met absurdistische humor?
- De sneeuwman in 2017 verfilmd werd als ‘The Snowman’, met Michael Fassbender in de rol van Harry Hole?
- De naam ‘Hole’ in het Noors uitgesproken wordt als ‘Hoele’?
- Nesbø vaak ’s nachts schrijft en ervan houdt om zijn plots volledig uit te werken voor hij begint te schrijven?
- Vanaf 26 maart op Netflix de serie ‘Jo Nesbø’s Detective Hole’ te zien is, gebaseerd op het boek Dodelijk patroon?
Nu zijn we natuurlijk erg benieuwd of jullie ook fan van Jo Nesbø zijn. Lees je liever zijn series of juist zijn standalones? Of heb je geen voorkeur en verslind je ze allemaal? Misschien heb je nog nooit iets van hem gelezen en staat een van zijn titels nog op je leeslijst? Vertel!
Naar de inhoudsopgave van het Thriller Café