Vraag 2:
Hoe bouwt Stefan Popa zijn verhaal op? Op welke manier betrekt en houdt hij je aandacht vast? Denk hierbij aan flashbacks en flasforwards, sprongen in de tijd, cliffhangers etc.?
- Hoe bouwt Stefan Popa zijn verhaal op?
De opbouw van het verhaal vond ik heel goed gedaan, je maakt kennis met het ontstaan van het eiland vanaf de allereerste bewoners tot en met de laatste.
-Op welke manier betrekt en houdt hij je aandacht vast?
In het begin moest ik wennen aan de bijna mythische schrijfstijl. Maar juist toen ik dacht: ' iets minder wollig mag wel' kreeg het verhaal zijn vorm door de kennismaking met de verschillende personages waardoor de roman en schrijfstijl meer samen kwamen. Deze vraag gaat niet direct over de schrijfstijl maar is toch wel een onderdeel om de aandacht van de lezer vast te houden. Je aandacht erbij houden was bij dit boek z0-ie-zo wel aan de orde, het versprong nogal eens van personage of van verteller wat ik op zich wel interessant vind: je krijgt op die manier een kijkje in de gevoel/belevingswereld van vooral de hoofdpersonages maar ook hoe de andere dit interpreteren of ervaren. Op deze manier betrok Stefan Popa mij bij het verhaal en had het mijn aandacht.
Waar ik wel de aandacht bij moest houden, was de geschiedschrijving. Het liefst lees ik historische romans en vind het prettig wanneer door een verhaal mijn nieuwsgierigheid word geprikkeld om op zoek te gaan naar meer informatie. Dat was bij dit boek zeker het geval. Heel interessant om over het eiland, zijn bewoners en de omringende landen meer te weten te komen in tekst en beeld, een toegevoegde waarde! Maar bij deze roman had het wel aangenamer geweest wanneer er iets meer tijdaanduidingen zouden worden vermeld.