Al zo lang ik me kan herinneren, geniet ik van mooie verhalen. Toen ik klein was, las mijn moeder me vaak voor. Tijdens logeerpartijtjes bij mijn grootouders, vertelde opa altijd een verhaaltje voor het slapen gaan. Meestal ging het over Blauwbaard en zijn vrouwen en waarschijnlijk verzon hij de helft erbij. Daarna was slapen onmogelijk. Ik lag stijf van de spanning in bed. Toch kreeg ik er nooit genoeg van. Ook de elpees met sprookjes van de Efteling heb ik grijs gedraaid, als een luisterboek avant la lettre. Toen ik eenmaal zelf kon lezen, erfde ik ‘Het grote sprookjesboek’ van mijn zus. Het had een groene linnen kaft en was helemaal versleten – het boekblok hing nog maar met een enkel draadje vast aan de voor het overige kale rug. Mijn liefde voor lezen begon met sprookjes en ging op de middelbare school over in een haat-liefde verhouding met de Griekse en Romeinse mythologie. Ik had een hekel aan het vertalen van de lange, lappen Latijn en Grieks, maar de verhalen van de Metamorfoses van Ovidius vond ik stiekem heel erg tof. Al was ik destijds veel te cool om dat toe te geven.
Sprookjes en mythen spreken na vele eeuwen nog steeds tot de verbeelding. Het zijn verhalen met magische elementen, ze bevatten symboliek en universele thema’s. Er worden regelmatig nieuwe versies van deze oude verhalen uitgebracht. De ene keer is het een letterlijke hervertelling, de andere keer lees je het verhaal vanuit het perspectief van een personage in plaats van de alwetende verteller. Af en toe is het verhaal verplaatst naar de huidige tijd en soms is het boek slechts losjes gebaseerd op een sprookje of mythe. Voor deze categorie gaan we op zoek naar een hervertelling. Het liefst van een sprookje of een mythe, maar het mag wat mij betreft ook een hervertelling zijn van een ander boek.Hervertellingen zijn vaak te vinden in de genres feelgood, young adult, fantasy en in literatuur. Een thriller zal waarschijnlijk lastig te vinden zijn. Hieronder staan een aantal voorbeelden om je op weg te helpen:
Hervertellingen van sprookjes:

Mythen:

Hervertelling van een ander boek:

Op mijn profiel op Hebban heb ik een lijst met boeken voor deze categorie aangemaakt. Helaas kan ik de directe link niet meer delen, maar hier vind je mijn profiel en scrol door naar de juiste boekenplank.
Welk boek heb je gelezen of ben je van plan te lezen voor deze categorie? Welk boek is een aanrader? Deel je tips in de reacties.