Het boek leest vlot, maar vraagt tegelijk ook de nodige aandacht van de lezer. Door de afwisseling van perspectieven kun je je goed inleven in de verschillende hoofdpersonen en hun keuzes, die tot het einde duidelijk en invoelbaar blijven. Het verhaal beweegt zich tussen verleden en ‘heden’, al is dat onderscheid niet altijd even duidelijk. Zo verschijnt er af en toe een beschouwende ik-figuur, waarvan niet goed te plaatsen is wie het precies is; dat maakt het soms wat verwarrend en voegt naar mijn idee niet veel toe.
De spanningsopbouw is rustig en subtiel. Er wordt niet echt met cliffhangers gewerkt, maar je voelt wel dat het verhaal toewerkt naar het moment waarop het eiland onder water zal verdwijnen. Wat het boek extra interessant maakt, is de verweving met de Roemeense geschiedenis rond en na de Tweede Wereldoorlog, zoals de opkomst van het communisme, de opeenvolging van leiders en uiteindelijk de val van het regime. Wel had ik het prettig gevonden als er jaartallen bij de hoofdstukken stonden, zodat het tijdsverloop duidelijker was en de historische context beter te volgen.
3a. Schrijfstijl
De schrijfstijl is poëtisch en rijk aan mooie zinnen. Regelmatig nodigt de tekst uit om een zin opnieuw te lezen, soms om de betekenis goed te begrijpen en soms gewoon omdat hij zo mooi is geformuleerd. De tekst bevat veel van dit soort zinnen en woorden die een extra laag aan het verhaal geven. Ik kan de schrijfstijl niet direct met die van een andere auteur vergelijken.
3b. Eindoordeel over de stijl
Ik vind de stijl erg mooi, maar niet altijd gemakkelijk. Aan de ene kant geniet ik van de prachtige formuleringen, maar aan de andere kant maken de complexe zinnen en het onduidelijke tijdsverloop het verhaal minder toegankelijk. Toch zou ik in de toekomst waarschijnlijk nog wel een boek van deze auteur lezen, juist vanwege die bijzondere stijl—ook al is dat niet de makkelijkste keuze.
3c. Mooie zin
Een zin die mij bijbleef is:
“De namiddag trok zich terug in de schemering. Daarbuiten hing de geur van opwarmende stenen, van stof en zon en iets dat blijven wilde.”