Na de Varg Veum Challenge en de bezoekjes aan maar liefst elf auteurs zetten we vandaag voor het laatst drie schrijvende Noren in de kijker. Geen paniek, onze Noorwegen-reis zit er hierna niet op, want ook de komende twee weken zijn we nog onderweg. Wat we als afsluitende blogs voorbereid hebben, verklappen we natuurlijk nog niet. Wel kunnen we vertellen dat we de komende dagen in het gezelschap van Jorun Thørring, Vidar Sundstøl en Chris Tvedt vertoeven.
⚠ Hou er rekening mee dat de boeken van deze auteurs niet meer goed verkrijgbaar zijn. Niet alleen liggen ze al jaren niet meer in de winkel, ook uit de collectie van de bibliotheken zijn ze hier en daar (deels) verdwenen, en luisterboeken en e-books zijn al helemaal een utopie. Maar hé, jullie wilden (ook) minder bekende namen ;-) Geïnteresseerden weten echter altijd wel een exemplaar op de kop te tikken, dat zagen we bij vorige artikelen.
Jorun Thørring (Tromsø, 1955) heet voluit Jorun Elise Thørring Loennechen. Ze studeerde geneeskunde, is gynaecoloog en auteur. Ze debuteerde in 2005 met Skyggemannen, een literaire thriller die in ons taalgebied als Schaduwsporen werd uitgegeven. Met Tarantellen (Tarantula) won ze de Havmannprijs voor het beste Noorse boek. Haar werk werd in meerdere landen uitgegeven. Ze schreef ook kinderboeken en boeken over de gezondheid van vrouwen.
Thørrings serie met Orla Os
In deze boeken staat rechercheur Arla Os centraal. Ze functioneert als de kritische, menselijke onderzoeker die vastgelopen politiezaken in complexe (vaak Franse) settings probeert op te lossen. Opvallend is dat er tussen het tweede en (niet vertaalde) derde deel bijna tien jaar zit.
- Skyggemannen (2005) - Schaduwsporen (2006)
- Tarantellen (2007) - Tarantula (2010)
- De dødes hus (2016) - niet vertaald
Thørrings serie met Aslak Eira
Dit keer is de hoofdrol weggelegd voor de Samische rechercheur en alleenstaande vader Aslak Eira. Alle delen zijn netjes naar het Nederlands vertaald, hoera!
- Glassdukkene (2006) - Poppenspel (2008)
- µIldens øye (2009) - Vuurmoord (2012)
- Mørketid (2014) - Schemertijd (2016)

Greet: Ik herinner me dat ik een aantal van Thørrings boeken echt goed vond, maar alsof de duivel ermee gemoeid is, heb ik alleen een minirecensie kunnen terugvinden van die ene titel die ik minder vond… Een jaar of tien geleden schreef ik over de derde Aslak Eira: “Traumatische jeugdervaringen en wraak, dat zijn de hoofdthema's van Schemertijd, origineel is anders. Nu is originaliteit niet noodzakelijk om een goed boek af te leveren, maar helaas weet Thørring de lezer niet echt mee te slepen. Behalve inspecteur Eira spreken de personages te weinig tot de verbeelding en wordt er te veel aandacht besteed aan het speurwerk van de politie. Op het einde wordt het boek nog even spannend, maar echt boven de middelmaat uitstijgen doet het niet.” De eerste twee delen in de serie kregen echter vier sterren van me. De boeken met Arla Os heb ik volgens Hebban dan weer niet gelezen, maar gezien de ‘leeftijd’ van die titels wil dat niets zeggen.
Vidar Sundstøl (Drangedal, 1963) studeerde aan de schrijversacademie in Bo en heeft daarna diverse beroepen uitgeoefend, maar op een bepaald moment koos hij voor het fulltime schrijverschap. Hij debuteerde in 2005 met de niet vertaalde roman Kommandolinjer (waarna er nog een paar zouden volgen), maar zijn Minnesota-trilogie (zie hieronder) kreeg wel een Nederlandse vertaling. Latere thrillers bleven onvertaald.
Sundstøls Minnesota-trilogie
De boeken spelen zich af in de Amerikaanse staat Minnesota, een gebied waar de auteur zelf heeft gewoond. Zijn vaste personage is politieman Lance Hansen, een Amerikaan met Noorse voorouders. Voor het eerste deel ontving Sundstøl in 2008 de Rivertonprijs, de zogeheten 'Gouden revolver' voor beste psychologische thriller.
- Drømmenes Land (2008) - Land van dromen (2010)
- De døde (2009) - De doden (2011)
- Ravnene (2011) - De raven (2011)

Greet: Ik weet nog heel goed dat ik de covers van deze drie boeken echt mooi vond en dat ik in elk geval het eerste deel gelezen heb. Helaas was ik daar niet heel enthousiast over, vraag me na al die tijd niet waarom, ik weet het gewoon niet meer. Gelukkig is Hebban er om me te vertellen dat ik Land van dromen drie sterren gegeven heb en de vervolgdelen waarschijnlijk gelaten heb voor wat ze zijn. Wat voor mij zeker niet geholpen zal hebben, is de locatie waar de serie zich afspeelt. Ik heb er namelijk een heel duidelijke voorkeur voor dat Noorse personages in Noorwegen blijven. Oké, ze mogen ook naar Zweden, Finland, IJsland of Denemarken trekken ;-)
Chris Tvedt (Bergen, 1954) studeerde rechten en literatuurwetenschappen. Van 1988 tot 2007 werkte hij in de advocatuur en sindsdien wijdt hij zijn tijd uitsluitend aan het schrijven. In 2005 maakte Tvedt zijn thrillerdebuut met De verleiding van het kwaad, het eerste boek met Mikael Brenne. Zijn andere thrillerserie (die hij deels in duo schreef) bleef onvertaald. Naast spannende boeken schrijft Tvedt ook non-fictie en jeugdboeken.
Tvedts serie met Mikael Brenne
De serie met advocaat Mikael Brenne telt in het Noors op dit moment tien delen. Voor het vijfde deel ontving de auteur de Rivertonprisen, de prijs voor de beste Noorse misdaadroman (die prijs duikt echt vaak op in onze artikelen), het is allicht de reden dat net dat boek als tweede (en voorlopig laatste) een Nederlandse vertaling kreeg. Leuk weetje: in het tiende deel duikt Edvard Matre op, het hoofdpersonage van zijn andere, niet vertaalde serie. Op de foto naast de twee vertaalde delen ook het net verschenen tiende Noorse luisterboek.
- Rimelig tvil (2005) - De verleiding van het kwaad (2010)
- Fare for gjentakelse (2007) - niet vertaald
- Skjellig grunn til mistanke (2008) - niet vertaald
- Rottejegeren (2009) - niet vertaald
- Dødens sirkel (2010) - Rechtop sterven (2014)
- Den som forvolder en annens død (2016) - niet vertaald
- Bevisets stilling (2018) - niet vertaald
- Formildende omstendigheter (2019) - niet vertaald
- Djevelen i detaljene (2021) - niet vertaald
- På ære og samvittighet (2023) - niet vertaald

Greet: Dit is zo’n serie die ik meteen zou aanschaffen, mocht er een box met alle delen uitgegeven worden (veel meer nog dan ik dat onlangs met Jørgen Brekke had), helaas zal dat nooit gebeuren. Ik weet niet meer of ik het eerste deel ooit gelezen heb, maar het vijfde heel zeker wel. Vier sterren gaf ik Rechtop sterven en ik schreef indertijd: “Wat een goed boek, zeg! Advocaat Mikael Brenne behandelt twee rechtszaken, maar zit ondertussen zelf ook behoorlijk in de miserie... Verrassende ontknoping! Dit vijfde boek is absoluut los van de rest te lezen, er zitten nauwelijks of geen verwijzingen naar vorige boeken in.” Het kriebelt om Chris Tvedt te (her)lezen, ik weet alleen niet wanneer ik dat precies zou moeten doen, help!
En, doen de namen van deze week een belletje rinkelen? Wie kent Jorun Thørring, wie heeft de trilogie van Vidar Sundstøl gelezen, en wie o wie heeft goede herinneringen aan Mikael Brenne? Zit er een boek tussen dat jullie graag te pakken zouden krijgen?
Naar de inhoudsopgave van het Thriller Café