a. Wanneer je elk personage in drie woorden zou moeten beschrijven, welke woorden zou je dan gebruiken?
Azra: Authentiek, raadselachtig, verbinder
Ibrahim: Familiepersoon, trots, stoer
Deniz: Volgzaam, zelfzuchtig, intellectueel
b. Wat vond je van de de onderlinge relatie tussen de hoofdpersonages? Je mag ze ook opsplitsen, dus Azra en Ibrahim of Deniz en Ibrahim bijvoorbeeld.
Ik vond de dynamiek interessant maar allereerst ook heel herkenbaar. Ik ben opgegroeid met het gezegde: "Drie is te veel" wanneer je het over onderlinge relaties hebt. Een verhouding tussen drie personen is over het algemeen erg lastig in balans te krijgen. Ik denk dat we dat hier ook zien. De verhoudingen zijn continue aan het verschuiven; het ene moment is er een sterkere verbinding tussen Azra en Ibrahim en dan weer tussen Azra en Deniz. Ook de onderlinge relatie van de mannen blijft continue in beweging; een schuivende balans tussen trots, afgunst en misgunning. De dynamiek tussen onze drie hoofdpersonages is wat voor mij het boek zo interessant maakt.
c. Welk van de drie personages sprak je het meeste aan en waarom?
Oei, vind ik een lastige vraag. Ik twijfel tussen Ibrahim en Deniz. Het is in ieder geval niet Azra omdat zij voor mij persoonlijk te veel op afstand blijft; ze blijft mij te mysterieus en moeilijk leesbaar. Daardoor voelde ik met haar de minste binding. Ibrahim trekt mij erg aan omdat ik zij familietrots een mooie eigenschap vindt, omdat hij een duidelijk hart voor zijn dierbaren en het eiland heeft en omdat hij in mijn ogen een open boek is. Deniz daarin tegen vind ik weer een heel interessant personage door de keuzes die hij maakt jegens het communisme. Hij handelt duidelijk vanuit zelfbehoud, maar heeft toch ook hart voor het eiland en in de basis ook voor de meeste van haar bevolking. Hij is continue in conflict met zichzelf en dat maakt hem voor mij een interessant personage.