Een belangrijk thema is denk ik vergeven, van jezelf, maar ook van anderen. Ik dit geval moest Björn zichzelf vergeven voor iets waar hij eigenlijk helemaal geen schuld aan had en de ouders van Mette moesten Björn ook vergeven. Verder is het volgen van je hart een belangrijke, net als hart vs. hoofd. De verboden liefde is ook een belangrijk, als is dat verboden vooral door de personages zelf opgelegd (Mette vanuit de gedachte van haar ouders, en Björn omdat Mette het zusje van Kees is). Het hoofdthema is dan denk ik hart vs. hoofd. Dit zit door heel het verhaal heen geweven, niet alleen binnen de relatie tussen Mette en Björn, maar ook daarbuiten.
Het einde van het boek vond ik heel mooi. Veel van de dingen die geheim waren, zijn dat niet meer voor de personen die er het meest last van had en dat vind ik fijn. Ik weet niet zeker of ik het een happy ending vind, maar ik denk zeker dat Mette en Björn op weg zijn naar een fijne relatie en een fijn leven samen. (Zeker als je daarna de toevoegingen leest) Ook de scene met de ouders van Mette vond ik heel mooi. Dit gaf Björn in ieder geval de rust die hij al zo lang nodig heeft.
Ik vind de toevoegingen heel leuk, moet eerlijk gezegd toegeven dat ik niet meer helemaal weet waar ze precies over gaan😅Maar een soort epiloog/flash forward vind ik altijd leuk in dit soort boeken. Je bent dan toch benieuwd hoe het de personages verder vergaan is. De keuze voor deze vorm vind ik wel toepasselijk omdat het leven van Björn zich natuurlijk voor een groot deel afspeelt in de schijnwerpers. Het laat denk ik ook wel weer zien dat de media maar een heel eenzijdige blik hebben op situaties, als zij hadden geweten wat er allemaal onder het oppervlak aan het broeien was tijdens het filmen van de documentaire, hadden hier denk ik hele andere dingen gestaan.
In mijn hoofd krijgen Mette en Björn hun happily ever after, dus huisje, boompje, beestje. Mette gaat met Björn mee naar wedstrijden als trouwe supporter en Björn gaat waar mogelijk met Mette mee als ze een nieuwe documentaire in het buitenland mag maken. Ze krijgen kinderen, ik wil ergens zeggen dat ze er één Kees noemen, maar dat brengt natuurlijk ook best wel een lading met zich mee (ook voor de ouders van Mette). De kinderen mogen doen wat ze willen qua sport, studie en werk en worden daarin heel erg gesteund worden door hun ouders. Björn gaat door met tennissen zolang hij het leuk vind, maar daarna wordt hij een huisvader terwijl Mette haar droom achterna blijft jagen.