Onze reis door Noorwegen is bijna ten einde, na vandaag reizen we moe maar voldaan weer naar huis. Na alle bekende en vooral minder bekende auteurs die we bezocht hebben, rijzen de leesplannen bij sommigen de pan uit, dus vervelen zal er ook de komende tijd niet bij zijn. Na al het seriegeweld presenteren we jullie in dit afsluitende artikel een lijst van Noorse standalones.
Mochten jullie meer spannende, losstaande verhalen uit Noorwegen kennen, laat het ons zeker weten. We zijn natuurlijk eerst zelf gaan speuren en ontdekten daarbij dat best veel boeken uiteindelijk tot een serie bleken te behoren (hier vind je trouwens een overzicht van alle series waarvan minstens één deel vertaald is).
Zes titels met feedback van de kroegbazen
De patiënt - Anne Elvedal
De 18-jarige Fanny is net ontslagen uit een psychiatrisch ziekenhuis als ze plotseling verdwijnt. Verpleegkundige Ida Hansen trekt zich haar lot aan en denkt dat het meisje ontvoerd is. Dit brengt haar terug naar haar eigen traumatische verleden.
Kees ***: Ondanks de enigszins dreigende sfeer die soms heerst, is er in mijn ogen veel te weinig spanning en de paar beklemmende situaties die er zijn, zijn bepaald niet opzienbarend. De protagonist vond ik voor dit verhaal voldoende uitgewerkt: niet goed, niet slecht. Elvedal heeft een vlotte en toegankelijke schrijfstijl, maar soms ook steriel en ietwat zakelijk. Dit debuut heeft hierdoor geen blijvende indruk bij me achtergelaten, ondanks dat de psychologische aspecten in orde zijn.
Vrije val - Randi Fuglehaug
Een skydiveteam van vier vrouwen maakt een formatiesprong, en voor het oog van honderden mensen gaat de parachute van een van hen niet open. Een ongeluk of moord? Agnes Tveit, journalist bij de plaatselijke krant, gaat op onderzoek uit en ontdekt heel wat onfrisse praktijken uit het verleden.
Greet ***: Het begin van het boek is intrigerend, het leest vlot en ik was benieuwd waarom een van de valschermspringers dood moest. Helaas is de rest van het boek minder spannend en meeslepend dan ik gehoopt had. Er worden heel veel personages bijgesleept en de grote lijn van het verhaal verdrinkt in te veel details. De plotopbouw had wat mij betreft eenvoudiger en duidelijker gekund. Het uitgangspunt van het boek vind ik nog steeds heel goed, de dader en zijn motief zijn realistisch, alleen is de uitwerking niet top.
Kitty ***: Vol enthousiasme begon ik aan Vrije val en het intrigerende begin maakte me meteen nieuwsgierig. Helaas werd het al snel een tegenvallende leeservaring. Hoewel de insteek origineel is en de dader met zijn motief realistisch wordt neergezet, verzandt het verhaal in te veel losse lijntjes en details. De vele personages maken de rode draad lastig te volgen. Verschillende van hen komen niet echt tot leven en de onderlinge relaties blijven vaag. Jammer, want het sterke uitgangspunt komt daardoor niet volledig tot zijn recht.
Serpent - Silje Ulstein
Op een dag besluit Liv een python te kopen. Haar band met het dier wordt steeds inniger. Ruim tien jaar later wordt de elfjarige Iben vermist. Rechercheur Roe Olsvik onderzoekt de zaak en vermoedt dat er meer speelt dan hem wordt verteld.
Kees **: Een goed en origineel idee, maar de uitvoering ervan laat naar mijn mening te wensen over. Op een spaarzaam moment na is het een nogal tamme, spanningsloze bedoening en de plot heeft diverse voorspelbaarheden. Dodelijk voor een thriller. De personages zijn oppervlakkig en spraken me in het geheel niet aan. Ulstein, die wel laat zien dat ze een verhaal kan vertellen, sluit af met een epiloog, maar die voegt werkelijk niets toe. [Ter info, Greet gaf ***]
De therapeut - Helene Flood
Psychologe Sara en haar man Sigurd zijn bezig met de renovatie van een oud huis, en hun relatie heeft wel eens betere tijden gekend. En dan verdwijnt Sigurd…
Greet ****: Zowat alles in het boek draait om de gedachten en handelingen van hoofdpersonage Sara. De therapeut moet het niet hebben van de spanning, maar blijft toch boeien, al had ietsje meer tempo vooral de eerste helft goed gedaan. De uiteindelijke ontknoping, op een bijzondere manier gebracht door politieman Gunderen, komt al bij al niet helemaal onverwacht en is toch zeer bevredigend. Een bijzondere debuutthriller, een die waarschijnlijk niet door iedereen enthousiast onthaald zal worden, daarvoor gaat het verhaal iets te traag. Voor wie echter kan genieten van een psychologisch spel, is De therapeut een meer dan aangename kennismaking met Helene Flood. [Ter info, Kitty gaf ***]
De ijzeren wagen - Stein Riverton
De vakantiegangers op een Noors eilandje worden opgeschrikt door een lugubere vondst: een van de toeristen wordt vermoord aangetroffen. De ik-verteller was de laatste die de man in leven zag en kan niet aan de verleiding weerstaan om het onderzoek van nabij te volgen.
Ter info: Stein Riverton is het pseudoniem van de Noorse schrijver/journalist Kristoffer Elvestad Svendsen (1884-1934). Naar hem is de bekende Noorse literatuurprijs Rivertonprisen (Den gyldne revolver) genoemd, die sinds 1972 uitgereikt wordt voor het beste misdaadverhaal.
Greet ****: De ijzeren wagen is een terechte misdaadklassieker, de allereerste roman binnen de misdaadliteratuur met een onbetrouwbare verteller, baanbrekend voor de tijd waarin het geschreven werd (1909). De ik-verteller is de laatste die een vermoorde man in leven zag en kan niet aan de verleiding weerstaan om het onderzoek van nabij te volgen. Sterk en meeslepend geschreven, heel anders van stijl dan de ‘moderne’ misdaadromans en thrillers.
De kaartenmaker - Anette Hemming
Lisbeth Lind ontdekt een vel papier dat aan haar keukenraam is bevestigd: een handgetekende plattegrond van haar woning, met een kruis op de plek waar zij zich bevindt en opgedroogd bloed op de achterkant. Een dag later wordt ze dood aangetroffen. Terwijl rechercheur John Persvik de moord onderzoekt, ontvangt haar ex-man eenzelfde, met bloed bevlekte plattegrond.
Kitty ***: Altijd leuk om een debuut te lezen, maar soms kan het toch tegenvallen.... Het boek wist me minder te raken dan gehoopt. De opzet met meerdere perspectieven is interessant, maar door het grote aantal personages ontstaat er vooral afstand. De terugblikken naar 1999 geven achtergrond en zorgen voor afwisseling. De schrijfstijl is prettig, en in de tweede helft van het verhaal neemt de spanning toe en weet de ontknoping toch nog te verrassen.
Greet ***: Best een aangenaam boek om te lezen, hoewel het de eerste 300 bladzijden niet spannend worden wil en alles veel te uitgesponnen is, het verhaal had gewoon korter gemoeten. Het einde was teleurstellend: de onthulling van dader en motief is echt niet goed gedaan.

Hoe zit het met de auteurs die we tijdens onze reis bezochten?
De voorbije twee maanden hebben we ons verdiept in de series van een heleboel auteurs, maar natuurlijk zetten we ook graag hun vertaalde standalones voor je op een rijtje. En wat blijkt? Serieschrijvers brengen slechts zelden losstaande verhalen uit, Jo Nesbø is echt de uitzondering op de regel. In onderstaand lijstje hebben we zijn Bloed op sneeuw en Middernachtzon trouwens niet opgenomen, omdat ze vaak als tweeluik bestempeld en in één boek uitgegeven worden (toch is er geen directe plotverbinding of weerkerende personages, enkel het milieu waarin de verhalen zich afspelen is hetzelfde).
Er zijn er natuurlijk meer …
Ten slotte een heel aantal vooral oudere standalones, die we alfabetisch op achternaam van de auteur gezet hebben. We hebben ze niet allemaal gelezen, en we kunnen maar vier keer sterren met jullie delen. Wellicht hebben we in het verleden meer titels in handen gehad, maar dat is dan zolang geleden dat er op Hebban geen spoor van te vinden is. Mocht iemand binnenkort met een ervan aan de slag gaan, is feedback natuurlijk altijd welkom!
Met deze blog over standalones nemen we dan toch echt afscheid van het prachtige en inspirerende Noorwegen. We maken ons op voor de terugreis, met in onze koffers veel mooie herinneringen en een lading nieuw leesvoer.
Wil jij nog iets kwijt over de boeken in dit artikel? Heeft er toch weer een titel de weg naar je wil-ik-lezen-lijst gevonden?
Naar de inhoudsopgave van het Thriller Café