Het is Koningsdag en behalve een extra dag vrij heb ik hier eigenlijk helemaal niets mee. Ja, vroeger zat ik uiteraard op de rommelmarkt, maar dat is al lang niet meer zo. Ook lees ik weinig origineel Nederlandstalige boeken, eigenlijk te weinig. Toch maak ik vandaag een lijstje met tips, want wat is er nou mooier dan origineel Nederlandstalige boeken in de spotlight zetten op Koningsdag? Ik heb hierbij geen onderscheid gemaakt tussen Nederlandse en Vlaamse auteurs, dat was net iets te lastig. Vlaams is immers ook Nederlands en ook deze boeken krijgen te weinig aandacht, zeker in een tijd waarin steeds meer mensen Engels lezen. Ik probeer zoveel mogelijk boeken te pakken die ik zelf al heb gelezen of die op mijn TBR staan, maar niet al te bekend zijn. Kijk je mee?
Laat ik meteen maar beginnen met een spiksplinternieuw boek, want deze origineel Nederlandstalige fantasy is nog maar net verschenen. En ja, hij maakt mij toch heel nieuwsgierig.
Toegegeven, ik moet dit boek nog lezen, maar er komt steeds iets tussen. Het is ook al jaren geleden dat ik een boek van Marina Folkers voorbij heb zien komen, ik ben benieuwd of deze auteur nog boeken uitbrengt of het even wat rustiger aan doet. Ik heb wel andere boeken van Folkers gelezen, maar dit is een historische roman.
Zeg je young adult thrillers, dan zeg je Chinouk Thijssen. Ja, er zijn ook andere auteurs binnen dit genre, maar deze boeken zijn lang niet zo spannend als bijvoorbeeld Fataal spel. Ik heb gewoon maar een boek gepakt, want de keuze is reuze. Ik heb dit boek ook gelezen, al is het wel wat jaartjes geleden.
Vlinder van Martine Kamphuis
En nog een young adult boek, en dit is een toevallige vondst. Ik las dit boek ook al enkele jaren geleden en had geen enkel idee wat ik hiervan kon verwachten. Dat het zo heftig zou zijn en psychische problemen bespreekbaar zou maken, had ik nooit verwacht. Toch hield het mij continu geboeid.
Een new adult tweeluik waarin Nederlandse uitwisselingsstudenten naar Californië vertrekken voor hun studie? Count me in! Ik las deze serie jaren geleden dan ook met veel plezier. Grenzeloos is het eerste boek en ik raad niet aan om deze twee los van elkaar te lezen. Begin je bij Genadeloos, dan krijg je genadeloos grote spoilers voor dit eerste deel naar je hoofd geslingerd.
Wie kent Pizza Maffia niet? Ruim twee decennia geleden waren dit boek en de verfilming ervan erg populair. Ik ben wel naar de film geweest, maar heb het boek nooit gelezen. Recent heeft deze auteur een nieuw boek uitgebracht en deze staat nog op mijn TBR.
Ik kan mij nog goed herinneren dat ik nooit aan dit boek wilde beginnen, want het sprak me zogenaamd niet aan. Ja ja, die hebben we eerder gehoord. Dus ik pakte het maar op en kon niet stoppen met lezen. Het verhaal speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar toch is dit een beetje een vergeten roman.
‘Dit is een van de beste Nederlandstalige fantasy die ik ooit heb gelezen.’ Dit scheef ik alweer in 2022 in mijn recensie van dit boek. Inmiddels is het 2026 en is het vervolg, Onze versplinterde zielen, eindelijk uit. Omdat dit boek spoilers van het eerste deel bevat, kan ik deze natuurlijk niet benoemen. Lees hier mijn recensie van In het vervloekte hart.
Laat je niet direct afschrikken door de titel of de achterflap, want dit boek is zo veel meer dan dat. Het kaart belangrijke thema’s aan zoals jezelf kunnen, durven en mogen zijn, en je eigen identiteit ontdekken. Het zomerkamp om af te vallen klinkt heftig, maar dat draagt juist bij aan de ontwikkeling van de personages. Let op! Is dit wel een trigger voor jou? Dan kun je dit boek misschien beter overslaan.
Boeken met het christendom in de hoofdrol zijn negen van de tien keer niet aan mij besteed. Dit veranderde wel toen ik de achterflap van dit verhaal las en de Hwebban leesclub rondom dit boek mocht begeleiden, want hier zit meer diversiteit in. Hoe ga je om met homoseksualiteit als je christen bent en wekelijks naar de kerk gaat? Van Abbema maakt dit op zo’n manier bespreekbaar dat dit ook voor mensen die niet kerkelijk zijn prettig leest en weet te boeien. Haar andere boeken, Ik geloof in jou en Mijn toekomst is Roos, zijn ook zeker aanraders en behandelen evengoed diversiteit.
Ik kan eigenlijk nog wel even doorgaan, want er is zo ontzettend veel meer van eigen bodem dat te weinig aandacht krijgt. Ik heb geprobeerd zo divers mogelijke boeken te kiezen, maar ik begrijp dat ik niet iedereen tevreden kan stellen.
Heb jij een van deze boeken gelezen of welke spreekt jou aan?