De Nederlandse bestsellerauteur Gillian King heeft veel fans. Niet zo gek dat er veel aanmeldingen waren voor een leesclub met haar nieuwste roman: Game, set, perfecte match. Vijftien lezers ontvingen een ‘gefeliciteerd, je mag meedoen’-email. Een aantal van hen had al meer King boeken gelezen, maar de anderen waren nog niet bekend met haar werk.
De leesclub
De start van de leesclub begon in het leesclubcafé op het Hebban forum, waar we na een voorstelrondje onze verwachtingen deelden. Samenvattend zouden de lezers graag een vlot lezend romantisch verhaal zien, met liefde, humor, spanning, drama, sport/tennis en interessante personages in een enemies to lovers-formule. De verwachtingen liggen dus best hoog.
En we boften enorm bij deze leesclub, want Gillian King sloot aan om vragen van de lezers te beantwoorden.
De cover
In het leesclubcafé bespraken we de cover en die viel in de smaak. De kleuren vallen op, het is romantisch en de combinatie van de twee rackets die samen een hartje vormen is heel mooi gedaan.
Lau: . Je krijgt ook direct een idee van de sfeer: het voelt vrolijk, romantisch en een beetje sportief, dus precies wat je verwacht van dit feelgood verhaal.
De discussie
De boeken blijken snel uit te gaan, de leestermijn van twee weken is bijna te lang voor de meeste lezers. In de vragen bespraken we de personages, de schrijfwijze, de keuzes en dilemma’s die in het boek voorkomen, de thema’s en het einde. Tot slot keken we terug naar de verwachtingen die we hadden en beschrijven we het boek in een zin van maximaal tien woorden. Daarna mochten de lezers zelf nog een vraag stellen, om vervolgens af te sluiten met het schrijven en plaatsen van een recensie.
De personages
De lezers zijn vol lof over hoe King haar personages heeft neergezet als echte mensen met hun twijfels en emoties. Hoofdpersonages Mette en Björn komen echt tot leven en door de flashbacks naar het verleden van Björn is hij goed te begrijpen. Daarnaast zijn er diverse bij-personages die het nodige weten op te roepen, want ze zijn niet allemaal even sympathiek.
Wat opviel was dat de lezers het lastig vonden om de leeftijden van de personages te duiden. Iets waar Gillian King later verklaart in een speciaal Vragen aan de auteur-topic.
Tosca: Van de bijpersonages springt Winston er uit, op een negatieve manier… Die man heeft echt op mijn zenuwen lopen werken.
Schrijfwijze
De manier van schrijven is de meeste lezers goed bevallen. Vlot, modern en toegankelijk, emotioneel gelaagd wordt het genoemd, net als beeldend, gedetailleerd en leest makkelijk weg. De wisseling van perspectief wordt als prettig ervaren. En de combinatie van sport, romantiek en drama blijkt een hele goede combinatie.
De hoofdstukken zijn kort, wat het doorlezen bevordert. De meeste lezers vinden het een fijne manier van lezen, een enkeling vindt de hoofdstukken te kort.
LindaH: De schrijfstijl van Gillian King is toegankelijk, snel, beeldend, pakkend, je wil gauw nog een hoofdstuk extra lezen. Ik denk dat dit ook komt door de afwisseling van de hoofdstukken tussen Mette en Björn en het heden en verleden.
Het einde
Aan alles komt een einde en zo ook aan het boek over Mette en Björn. King sluit af met twee kleine epilogen en die vallen in de smaak. Het is goed zo en er blijft genoeg over om zelf als lezer in te vullen hoe het verder gaat met de personages. Iets wat we doen bij deze vraag en dat levert leuke toekomstperspectieven op.
KarinB: De twee toevoegingen, over de comeback van Björn en de documentaire geschreven door Mette geeft mij een voldaan gevoel en heb ik geen vragen meer. Het is een mooie afsluiting.
Het boek in tien woorden (en soms een beetje meer)
Een boek terugbrengen tot een zin van tien woorden? Geen eenvoudige opgave, maar het resultaat is erg leuk:
KarinB: Game, set, perfecte match: het boek leest als een spannende wedstrijd
Ingrid: Met een gezonde dosis inspanning (sport, werk, privé) kun je veel bereiken
LindaZ: Een romantische sportroman met een diepere verhaallijn die makkelijk weg leest.
Femsyh: Verrassende feelgood om mee te lachen met een vleugje drama.
Angelina: Gevoel en verstand stuitert heen en weer in deze realgood
LindaH: Bespreek het verleden en kom tot elkaar in het heden
Katjasleeshoekje: Mooie romantisch meeslepend verhaal over liefde, keuzes en onverwachte wendingen
Tosca: Een realgood waarin realistische obstakels en dilemma's aan bod komen
Marjolein: Een spannend liefdesverhaal met thema's als liefde, vriendschap, en rouw
Renatebooks: Een rollercoaster van emoties op de tennisbaan
Lau: Niet alleen liefde, maar vooral keuzes en hun gevolgen
Daantjeleest: Wat een heerlijk realistisch, sporty, in your feels, feelgood boek!
Melissa: Een tennis romance met herkenbare thema's
Marieke: Dilemma’s en romantiek in een geslaagde tennis/sportsroman
De verwachtingen en de sterren
Het is leuk om te zien dat de verwachtingen die we vooraf hadden, grotendeels of geheel zijn uitgekomen en soms zelfs zijn overtroffen. Het is duidelijk dat we hebben genoten van King’s verhaal over Mette en Björn.
Daantjeleest: Ik verwachtte een feelgood verhaal, maar kreeg iets extras vond ik. Ik weet dat het boek als real good te boek staat en zo leest het ook. Dat vond ik eigenlijk nog mooier dan alleen feelgood.
Met vier x 5 sterren, acht x 4 sterren en een x 3 sterren, is de leesclub van Game, set, perfecte match afgesloten met een gemiddelde van 4,2 sterren.
Met dank aan alles leesclublezers voor jullie inzet en enthousiasme. Graag tot een volgende keer. En speciale dank aan Gillian King voor het schrijven van haar boek en haar bijdrage aan deze leesclub door de vragen van de lezers te beantwoorden.
Marieke Scheers
Leesclubcoördinator
29-4-2026