Begin april kreeg ik een mail van Hebban dat ik een boekenpakket ter ere van de nieuwe website gewonnen had! Mijn maand begon dus erg leuk. In het pakket zaten Hoe katten mijn redding werden (die ik inmiddels uit heb en wat een leuke opvolger was van de fictieve kattenopvang in Agnes Auberts mystieke kattenopvang), Als je doodgaat kun je het maar beter leuk hebben en Wie praat die gaat. Geen van deze drie boeken zou ik zelf snel opgepakt hebben, wat ik dan juist weer de charme vind van een verrassingsboekenpakket 🙂 Er sloop nog een nieuw boek mijn huis binnen, want ik kon De voedselboskeuken niet laten liggen. Ik plant allerlei eetbaars mijn tuin omdat ik het leuk vind, maar vervolgens vraag ik me af: wat moet ik in hemelsnaam met de oogst? Dit boek geeft daar met fascinerende recepten een antwoord op én heeft fijne achtergrondinformatie. Voor iedereen die interesse heeft in een voedselbos (of zoals in mijn geval, een kleine tuin volgepropt met voedselbosplanten) is dit een enorme aanrader! De teller voor nieuwe boeken ging deze maand dus goed omhoog, hoe zat dat met de teller van mijn reading challenge?
📚 34/100 HRC
Ook daar tikte het goed aan. Ik luisterde twee boeken (voor het slapengaan, dus misschien tellen ze samen maar als één boek...) en las er nog eens acht. Nu ik geen auto meer rijd, zit ik vele uren in het ov, en uiteraard zit er altijd een boek in mijn tas. Zo kom ik aan het mooie totaal van 34 boeken, dus ik lig lekker op schema!
✅ 18/52 OHRC checklist
Heather Fawcett was mijn ontdekking van de maand, ik zag haar boeken al eerder hier op het forum voorbijkomen en werd nieuwsgierig; in april las ik ze meteen alle vier. Leuke fantasy, soms wel wat traag tempo, zeker bij de Emily Wilde trilogie vond ik vooral het eerste deel erg fijn en vond ik de andere delen wat kabbelen. Het deed mijn checklist wel enorm goed, want met Emily Wildes compendium der verloren verhalen las ik een boek met een roze cover (categorie 7), met Emily Wildes Atlas der Anderlanden las ik een boek met planten en bloemen op de cover (categorie 21) - al had ik daar ook een van de andere boeken van Fawcett neer kunnen zetten, en tenslotte in Agnes Auberts mystieke kattenopvang (mijn favoriet van haar boeken!) kon ik een boek met mijn initialen erin (M.P. - categorie 14) afstrepen.
Verder las ik voor categorie 32 (een boek voor volwassenen zonder hoofdstuknummering) De kraanvogels vliegen naar het zuiden , wat een indrukwekkend meeleven is van de laatste weken van een oude man. De fragmenten uit het logboek van de thuiszorg geven soms net even een andere kijk op het verhaal van hoofdpersonage Bo zelf. Tenslotte vinkte ik eind april nog even categorie 8 (een boek uit Azië) af met Het volgende station. Wat ik erg leuk vond, was dat we een trein volgen en elk hoofdstuk een ander station passeert, met andere passagiers. Ieder heeft zijn eigen verhaal, er zijn vluchtige ontmoetingen, die toch impact hebben op de verschillende levens. Alhoewel ik zeer enthousiast begon en gaandeweg iets neutraler de verhalen las, vond ik het al met al een warm en fijn boek.
🌎 6/202 Read around the world challenge
Laatstgenoemde boek telde ook mee voor mijn Read around the world challenge, want Het volgende station komt oorspronkelijk uit Japan. Ik reis in boeken ongeveer net zoveel de wereld rond als in het echt, bedroevend weinig dus. Mogelijk ga ik een keer echt op zoek naar boeken uit specifieke landen, dat is wel een leuk thema voor de zomervakantie!
🤩 Agnes Auberts mystieke kattenopvang - Heather Fawcett
Om te beginnen was het boek met sprayed edges zo mooi dat ik het bijna niet naar de bibliotheek wilde terugbrengen! Van het verhaal zelf heb ik genoten, het is zo cosy! Agnes moet op zoek naar een nieuw onderkomen als haar kattenopvang verwoest is bij een gevecht tussen magiërs. Dat is niet zo eenvoudig, want zodra verhuurders het woord kattenopvang horen, valt er ineens bar weinig te huren. Dus op het moment dat ze een ruimte kan huren voor een zeer lage prijs, zou ze zichzelf (of een van de vele katten) toch echt even achter de oren moeten krabben... Wat volgt is een avontuur waarin Agnes als normale vrouw een belangrijke rol gaat spelen in een strijd tussen magiërs. Ik heb genoten van dit boek vol magie, een beetje romantiek en heel veel katten!