Mooi thema, heel actueel (helaas, zou ik bijna zeggen), gisteren las ik dat de VS weer gezakt is in de lijst van landen met persvrijheid. Nederland staat op plaats 2, wat een geluk! Er komen al heel veel prachtige en indrukwekkende boektitels voorbij, dus het is best gênant om nou met een feelgood boek aan te komen: vannacht na 00.00 u. Heb ik “de kleine theetuin in de duinen” van Anne West uitgelezen, dus als je dit goedkeurt, mag het meteen op de lijst van gelezen boeken. Fleur zit tegen overspannen aan: haar verloofde heeft hun verloving uitgemaakt omdat hij verliefd werd op haar nichtje en beste vriendin Rosa. Die twee hebben nu trouwplannen. Fleur en Rosa hebben samen drie pâtisserieën opgezet in Amsterdam, maar Fleur heeft geen enkel plezier meer in hun zaken. Ze moet veel te hard en te lang werken, ze heeft ruzie met Rosa en is uitgeput. Dan krijgt ze een brief van haar opa die op Texel woont. Van hem heeft ze het bakkersvak geleerd. Haar opa is ten einde raad: zijn bakkerij zit aan de rand van de afgrond. Fleur besluit haar nare situatie te ontvluchten en gaat naar Texel. Rosa zit ook gevangen in de situatie met Fleur, plus zij voelt zich gevangen als ontwerpster: ze werkt in het atelier van haar succesvolle moeder, maar die is bijzonder dominant en weigert Rosa haar eigen stijl te laten ontwikkelen. Ook Rosa vertrekt naar Texel. Fleur en Rosa willen daar uitzoeken waar ze gelukkig van worden en hoe ze hun vrijhei terug kunnen krijgen. Ook speelt Texel een rol in het thema: de zee, de stranden, de bossen, de wind, de openheid, dit tegenover de drukte en de bekrompenheid van de grote stad. Akkoord?