Hebben jullie dat ook wel eens, dat je zonder dat je het gepland had, kort achter elkaar boeken leest die hetzelfde thema raken? En dat er dan eentje wel leuk is maar de ander het echt heel goed weet te raken en een topper is? Ik had dat deze maand met this story might save your life (Tiffany Crum, Engels) en Pictures of you (Emma Grey, Nls). De eerste gaat over een podcast makende vrouw die tegelijk met haar man verdwijnt. Haar beste vriend gaat hen zoeken. Tijdens het boek kom je langzaam achter de waarheid van de relaties. Het tweede boek gaat over een vrouw die samenwerken met haar man een auto ongeluk krijgt en waar hij dood gaat overleeft zij het maar wel met geheugenverlies. Haar voormalige beste vriend helpt haar haar verleden te ontdekken.
Soortgelijke thema's in beide boeken, over hoe relaties achter de deur zijn, en de tweede echt veel beter. Zo'n boek dat je uit wil lezen omdat je meer wilt weten maar tegelijkertijd ook niet omdat je het dan weet en nooit meer voor het eerst kunt lezen. 5 sterren voor Emma Grey, 4 voor Tiffany Crum.
Een aantal feestdagen in april dus lekker veel leestijd :-). Het zonnige weer nodigde uit tot het lezen van feelgood/romance (@Ursula1969 de bloemendochters vervolgen zijn inderdaad beter dan het eerste deel) maar ik las ook wat stevigere boeken over onderdrukking en oorlog. Dit doe ik vaker richting 5 mei.
Daarnaast las ik heel wat OHRC boeken. Dit wordt daarom een lang blog, dus ik snap het helemaal als je niet alles leest haha.
Ik heb nog lang nagedacht over Het lied van de profeet van Paul Lynch. Heel aangrijpend verhaal over een moeder van 4 kinderen, de jongste nog een baby, en een dementerende vader, die zich staande probeert te houden in Ierland waar een fascistisch regime opkomt, oorlog uitbreekt en de grenzen van wat je mag en kan elke dag veranderen. Confronterend ook hoe dichtbij dit eigenlijk bij ons zou kunnen komen en ik kan me helemaal voorstellen dat ik ook zou worstelen met de vraag: ga je weg? Wanneer ga je weg? Hoe bescherm je de mensen van wie je houdt? 5 sterren
Voor LEWA las ik wat ons nog rest van Aline Sax, narratieve poëzie noemen ze haar stijl. Ik moest er erg aan wennen in het begin maar al gauw merkte ik ook dat de stijl echt bijdraagt aan de sfeer die het boek wil scheppen. Over de gruwelijkheid van de laatste dagen van de oorlog voor vrouwen in Berlijn. 4 sterren
Klassieker van de maand: 1984 George Orwell. Wat een goed boek is dit! Dat ik die nog niet gelezen had zeg. Bijzonder verhaal uit 1948 dat nog steeds heel actueel voelt. Best wel eng ook eigenlijk dat iemand toen dit al kon fantaseren en dat we dus blijkbaar niet bijleren in de wereld.
OHRC (na deze maand nog 16 boeken te gaan)
3. Lees een boek met perspectief op se toekomst. 1984, zie hierboven, 4 sterren.
4 Lees een kinderboek. Het ministerie van Oplossingen van Sanne Rooseboom. Wat een heerlijk boek. 5 sterren, als dit in mijn kindertijd had bestaan dan was het een van mijn lievelingsboeken geworden denk ik.
9. Lees een boek van een schrijver die je nog niet eerder las. Dat geldt voor veel boeken die ik voor de OHRC lees maar ik koos Arcana Academy van Elise Kova voor deze categorie. Romantasy die na een langzame start me toch 4 sterren liet geven.
13. Lees een boek dat de boonprijs won. Wat ons nog rest, zie hierboven.
14. Lees een boek van een auteur met dezelfde initialen als jij. Ik las het Rode lint van Lucy Adlington. Een kinderboek over een jong joods meisje die werkt in het naaiatelier van Auswitz. Aangrijpend, 4 sterren. Ik had dit boek nooit gelezen als deze categorie niet bestond, ben blij dat ik hierin werd uitgedaagd. Ook te lezen voor boek met een kleur en boek zonder hoofdstuknummers trouwens.
20. Lees een boek met een kleur in de titel. De paarse engel van Ira Richmen. Deel 2 in de serie rond Jim Matteo. Spannend maar de twist vond ik wat vergezocht. 3 sterren
23. Lees een verhalenbundel. Autocrrectie van Etgar Keret. Grappige verhalen bundel in sciencefiction stijl. Niet elk verhaal even leuk en treffend maar er zitten een paar goede bij. 4 sterren
24. Lees een boek waarin de hoofdpersoon geen held is. Lied van de profeet, zie boven.
25. Lees een boek dat in Scandinavië speelt. Een happy end van Anne Louise Morseth. Fijne feelgood, 4 sterren.
32. Lees een boek zonder hoofdstuknummers, waiting game van Chloe Walsh. Maar 150 pagina's en voelde alsof ik maar een half boek had gelezen door de cliffhanger. Meteen het vervolg erbij gepakt. Zoals gewend van Chloe, teenage liefde met zware thema's. 3 sterren.
44.lees een boek over hekserij. The naturel of witches van Rachel Griffin. Originele romantasy over heksen die verbonden zijn aan de seizoenen en eentje die aan allemaal verbonden is. Heel leuk, 4 sterren.
47. lees een boek met pensionado's in de hoofdrol. De zomers van Alice Dark. Deze roman viel me wat tegen. 3 sterren. Ik had gehoopt op meer als in de stijl van Kirsten Hannah maar het kwam, vond ik, niet zo goed uit de verf.
49. Lees een boek over koken. Ook de wad woorden willen challenge van april. Ik las een magiërs handleiding voor defensief bakken van T Kingfisher. Heel vermakelijk 4 sterren
51 lees een boek met 1 woord als titel. Stervensuur van Andreas Gruber. Spannend thriller over de jacht op een gestoorde seriemoordenaar die een spelletje speelt met de dierbaren van de ontvoerden. 4 sterren