Vroege vogel legt ei😉
Soms lees je een wereldbekend boek pas na heel lange tijd, dit was mijn eerste lezing van deze klassieker, had geen idee waar het over ging, van Mark Twain las ik ook nog geen ander werk. Ik vroeg me ook af of je niet beter eerst De lotgevallen van Tom Sawyer zou kunnen lezen? Maar goed, ik heb me blind gestort in het boek en me mee laten voeren, veelal over water, met de personages. Avontuurlijk is het, in het algemeen ben ik niet zo’n liefhebber van schelmenromans, maar hier is meer te lezen dan schelmenavonturen. Het diepe zuiden van de VS in de tijd dat slavernij nog bestond en de verwondering van een witte jongen over zijn zwarte vriend, ook hij kon zijn familie missen, is een van de thema’s. Het wrange en het humoristische zijn het hele boek door aan elkaar gekoppeld waardoor het boek een bijzondere leeservaring is geworden. De metaforische lach en traan wedijveren met elkaar en als extra dimensie zijn er allerlei excentrieke oplichters die hun pad kruisen. Een kat-en muisspel met meerdere spelers, elk met een eigen belang, maken een boek vol avontuurlijke verhalen over vriendschap, familie, vertrouwen en wantrouwen, sluwheid en grappen. De taal van Mark Twain is een van de attracties: de vele dialogen in sappig dialect zijn heerlijk om te lezen en natuurlijk is het n-woord even schrikken om te lezen, maar ik verplaats mezelf terug in de tijd met alles wat daarbij komt kijken. Ik zit qua waardering tussen 3 en 4 sterren.