Jullie opener zou ook kunnen zijn: "Vrijdag 1 mei vandaag, een officiële feestdag in een groot deel van de wereld, niet in Nederland." Ik denk dat dit misschien wel de meest verspreide feestdag is ter wereld. Jammer genoeg had het forum dat niet door vanochtend want er was opnieuw geen doorkomen aan. Een snipperdagje, zo dacht ik. Toen ik onze eigen Tien om naar uit te zien wilde plaatsen zat ik alleen maar tegen een wit scherm aan te kijken of een draaiend icoontje, en soms kreeg ik zelfs een keiharde "Resource Limit is Reached" foutboodschap teruggestuurd van de server. Dan maar gewacht tot na het middageten :-)
Thrillers dus. Er verschijnt in mei echt veel, en dat niet alleen bij de thrillers. Met stip kies ik Brussel Noir van Wouter Dehairs, dat nu toch eindelijk verschijnt. Hout vasthouden. Bloed van Jonas Boets wordt ook met zekerheid gelezen. Ik ben ook wel een beetje benieuwd naar Fake profiel van Luc De Keersmaecker en Cuberdon van Valerie Trouet, maar ik wil eerst even afwachten wat anderen ervan vinden. Van de serie van Sofie Delporte las ik de eerste twee delen, maar de boeken pakten mij niet. Ik ga dit nieuwe boek dus maar laten voor wat het is, voorlopig.
Na de overdaad aan Noorse misdaad van de laatste maanden, ben ik blij dat er niet al te veel verschijnt uit Scandinavië en al helemaal niet van schrijvers die ik volg. Ik hou het bij Schimmenspel van Fexeus na het voortreffelijke Het offer dat ik vijf sterren gaf. Jullie schrijven hier: "We zouden eens moeten onderzoeken of er in Scandinavië effectief nauwelijks standalones geschreven worden of dat onze uitgeverijen bewust voor series gaan als ze titels aankopen en vertalen." Hadden jullie dat nu niet pas gedaan door een kort lijstje aan Noorse standalones te publiceren na heel veel series? ;-)
Engelstalige landen: veel auteurs die ik ofwel niet eens ken, of niet volg. Van Jordan Harper las ik ooit eens één keer een boek en dat strandde op drie sterren. Ik weet niet meer waarom maar het was een recensieboek dus je kan het vast op Hebban terugvinden (Kind van de rekening). Ik laat dat boek dus maar voor wat het is, en dat betekent dat ik geen enkel boek uit dit lijstje kies. Ik lees op dit ogenblik De laatste Orphan van de Amerikaan Gregg Hurwitz ter compensatie overigens ;-)
De rest: Skorpio natuurlijk! Ik koop alles van Deon Meyer blind en in tegenstelling tot sommige andere lezers vind ik alles wat hij schrijft ook altijd steengoed.