Het boek is inderdaad goed bevolkt. Er is altijd een gevaar dat je in zo'n geval niemand echt leert kennen, wat op dit moment voor mij het geval is bij het lezen van 'Het leven een gebruiksaanwijzing' van George Perec.
Gelukkig leer je in dit verhaal enkele personages echt wel goed kennen. Het is mijn tweede boek van Valérie Perrin en mij valt op dat er telkens één bepaalde persoon is van wie ze in het begin een bepaald beeld ophangt, hier is dat Colette, dat je naar het einde toe helemaal moet bijstellen. Colette, die voor Agnes op het eerste zicht een saai leven heeft geleid, maar die dat op cassettebandjes zelf tegenspreekt. Ik vind haar beter uitgewerkt dan Agnes, de bedrogen echtgenote, ook blijkbaar een must voor de auteur.
Blaise vind ik goed uitgewerkt in het begin en nodig voor het verhaal van Colette, maar plots wordt de rest van zijn leven nogal afgeraffeld. Wie ik zou schrappen, is Charpie. Het thema is te groot en het lijkt op een who dunnit. De trauma's van Lyèce hangen als een extra wagon aan de verhaaltrein van tante Colette en dat is jammer. Trop is teveel. De vrienden van Agnes vind ik minder goed uitgewerkt.
Ik twijfelde aan enkele zwart-witpersonages maar het kan echt wel, zo'n moeder als Colette had. Je kiest niet om in armoede geboren te worden, maar als je kinderen de kans krijgen om zich op te werken, hou je ze toch niet tegen? Toch bestaan er Georgettes. Is het uit jaloezie? Hoe hard is je leven als je nooit een knuffel krijgt, geen enkel lief woord? Georgette volhardt in de boosheid: ze verklikt zelfs de markiezin, om de droom van haar eigen zoon in duigen te laten vallen.Ik vind haar een sterk karakter dat consequent is uitgewerkt.
Ik heb een boontje voor Blanche die de vicieuze cirkel doorbreekt. Hoe moeilijk is het niet om je eigen kind af te staan, maar ze doet het om Agnes een betere toekomst te geven, het tegenovergestelde van wat Georgette doet. Ik heb wel wat bedenkingen of je een zwangerschap zo goed kunt verborgen houden en dan de bevallig zo exact kunt plannen, maar het is fictie, dus waarom niet. Het gedeelte waarin ze droomde wat ze zou doen, mocht Soudoro overlijden en geen gevaar meer vorm, kwam wel binnen 😢