Misschien kun je je nog herinneren dat ik ziek werd in februari en daardoor noodgedwongen veel naar Olympische spelen keek? Ik bleef de hele maand maart klachten houden. Het was druk op het werk en het kwam gewoonweg niet uit om naar de huisarts te gaan. Dus ik deed wat ik altijd doe. Uitstellen en negeren totdat het niet meer te negeren valt. Met hevige pijnklachten meldde ik me eind maart bij de huisarts en een paar uur later lag ik op de operatietafel voor het verwijderen van mijn ontstoken galblaas. Ik had geen tijd om ergens over na te denken of om zenuwachtig te zijn. Er was een trein in gang gezet en die denderde vrolijk verder tot de chirurg aan de noodrem trok. De ontsteking was te hevig om door te operren. Het risico op complicaties werd te groot. Ik werd wakker uit de narcose met nog steeds een ontstoken galblaas en een plan B; een ziekenhuisopname, heel veel antibiotica en een over een tijdje een nieuw geplande operatie. Inmiddels ben ik een week of zes verder, krijg ik komende vrijdag een nieuwe scan en hopelijk weet ik de week daarop waar ik aan toe ben. In de tussentijd ga ik van klachtenvrij naar pijnklachten en weer terug. Die gal moet eruit en wat mij betreft liever gisteren dan vandaag.
Door alle gezondheidsperikelen had ik geen puf om een blog te schrijven. Ik las dagen achter elkaar en daarna dagen helemaal niks. De gelezen boeken waren van wisselende kwaliteit. Van een aantal kan ik me nauwelijks iets herinneren. Hopelijk komt mijn geheugen terug tijdens het schrijven. Nieuwsgierig? Lees dan verder.

Wie me een beetje kent, weet dat ik smul van een goede regency roman. Deze smaakte als afhaalchinees; je werkt het in recordtempo naar binnen, het is vertrouwd maar smakeloos en na afloop zit je met een opgeblazen buik op de bank en denk je voorlopig geen chinees meer. Adelaide groeide op in een achterbuurt van Londen als dochter van een bendeleider. Een rijke weldoenster redt haar uit de criminele wereld en neemt haar op in een gezelschap van vrouwen die corrupte en machtige mannen ontmaskeren. Adelaide wordt ingehuurd om het huwelijk van de broer van Henry, de hertog van Clayborn, te verhinderen. Henry wil dat huwelijk doorgang vindt. Beiden racen ze naar Gretna Green. Adelaides redding is het tweede deel van de vrouwen van Mayfair. Het boek heeft veel vaart, behoorlijk wat spice en is helaas weinig origineel. Het boek deed me erg denken aan een boek van Stephanie Laurens. Toch beviel het me beter dan het ongeloofwaardige deel één van de reeks.
3 sterren
Er is iets geks aan de hand tussen Karen Swan en mij. Haar boeken hebben potentie, maar komen nooit helemaal uit de verf. Ze zijn meeslepend tot het einde wordt afgeraffeld. Er is een plottwist die ongeloofwaardig is of een liefdesrelatie zonder opbouw en zonder chemie. Ik heb meestal behoorlijk wat aan te merken op haar boeken en toch blijf ik de Swans lezen. De Oostenrijkse verleiding stond al een tijd in de kast. Het gaat over documentairemaker Clover die een opdracht aanneemt om een getalenteerde snowboarder te volgen naar aanloop van zijn eerste grote wedstrijd. Kit is voormalig professioneel surfer en was verantwoordelijk voor een ongeval van een rivaal. Sindsdien wordt hij door de surf-community uitgekotst en maakt hij noodgedwongen een carrièrreswitch. Het begin is stroef. Op het eerste gezicht lijken de karakters onsympathiek en vooringenomen. Ondanks de herhaling in het begin, kantelt het gaandeweg. Het plot wordt interessant, de karakters zijn goed uitgewerkt en door het mysterie dat over het boek heen hing, heeft het iets verslavends. Ik was voorbereid op een teleurstelling en dat werd het gelukkig niet.
3,5 - 4 sterren
Dit boekenweekgeschenk was mijn eerste (en waarschijnlijk laatste) Hendrik Groen. Twee alleenstaande mensen leren elkaar op een feestje kennen en besluiten samen naar Italië te gaan om Antons droom te verwezenlijken; een roadtrip met een piaggio van Italië naar Nederland. Het is een kneuterig en beetje truttig verhaal over twee gewone mensen, die voor hun doen enorm uit de band springen. Helaas zijn ze beiden ook enorm cliché en komen ze niet tot leven. Ze blijven van bordkarton. De manier van schijven voelt bijna knullig en heeft iets aandoenlijks. Uit sympathie voor de auteur gaf ik het in eerste instantie drie sterren. Bij nader inzien was het daarmee echt overgewaardeerd. Ik stoorde me aan de personages en het onbenullige verhaal.
2 sterren
Wat neem je mee als je wordt opgenomen in het ziekenhuis? Het zou zomaar een vraag kunnen zijn geweest in het programma Vijf tegen Vijf. Na pyjama, toiletartikelen en ondergoed zou ik mijn e-reader noemen op plek vier. Mijn zus had gelukkig de tegenwoordigheid van geest om mijn e-reader en oplader mee te graaien. Dankzij Kobo Plus, veel leestijd en weinig afleiding las ik op mijn ziekenhuiskamertje De zwemclub van Shelly Bay in een dag uit. Het gaat over vier vrouwen van verschillende leeftijd en van uiteenlopende komaf, die één ding gemeenschappelijk hebben; ze zwemmen dagelijks samen in de oceaan bij Shelly Bay. Op het eerste gezicht is het een luchtig boek. Het heeft een aantal heftige thema's; eenzaamheid, seksueel geweld, ernstige ziekte, alcoholisme. Toch draait het vooral om vriendschap en vrouwenemancipatie wat op een mooie en af en toe ontroerende manier is uitgewerkt. De auteur schept een mooi tijdsbeeld van Australië in de jaren '80. Als ik het boek op een ander moment had gelezen, had ik het wellicht zoet en sentimenteel genoemd. Op het moment van lezen was het precies wat ik nodig had.
4 sterren
De selectie kocht ik tijdens de boekenweek. Het was een plaatje om te zien, maar ik had me iets te weinig verdiept in de inhoud van het boek. Tijdens de selectie strijden 35 meisjes om het hart van prins Maxon. Voor de meisjes uit een lagere caste is een huwelijk de enige manier om te ontsnappen uit armoede. America heeft een vriend en moet hun gezamenlijke toekomst opgeven vanwege haar deelname. De selectie heeft een bekende formule; een wedstrijd, een afvalrace en een geheim. Op de achtergrond sluimert een politieke onrust, maar daar krijg je als lezer niet veel informatie over. Het lijkt een beetje op een brave variant van de Hunger games maar dan met een portie glamour. Het is duidelijk voor een jongere doelgroep bestemd. Ook dit las ik in het ziekenhuis uit. Ik vond het niet erg boeiend. Helaas voor mij heb ik boek 2 en 3 al gekocht. Misschien komen ze tijdens de volgende ziekenhuisopname aan de beurt.
3 sterren
Een vriendin kocht dit boek op Boekfest en zij leende het aan mij uit. Elly en Freya kennen elkaar van de middelbare school. Freya zit na een echtscheiding in geldnood en Elly tipt haar over een aandeel in Australische wijn dat waarschijnlijk veel geld waard wordt. Freya ontpopt zich tot een beleggingsinfluencer en haar volgers stappen allen in hetzelfde aandeel. De waarde van het aandeel groeit inderdaad. Tegelijkertijd wordt iedereen die in bezit is van het aandeel getroffen door ziekte of andere narigheid. Ik weet niets van beleggen en het leek me leuk om meer over het onderwerp te lezen. In werkelijkheid boeide het me voor geen meter. Ik raakte regelmatig in verwarring tijdens het lezen. Gaat het over gemakzucht, over hebzucht, over massahysterie? Het boek heeft iets surrealistisch wat me op een bepaalde manier aansprak. Toch vertoonde die mysterieuze bubble al snel barstjes en aan het einde klapte het volledig uit elkaar, net zoals de beleggingsbubble in het boek. Het werd volledig ongeloofwaardig. De boodschap werd wel duidelijk aan het eind: echte vriendschap is meer waard dan geld. En daar kan ik het volledig mee eens zijn.
3 sterren
In Het ultieme geheim reist professor Robert Langdon naar Praag samen met zijn geliefde, de wetenschapper Katherine. Zij staat op het punt baanbrekend werk te publiceren op het gebied van het menselijk bewustzijn. Alle benodigde ingrediënten zitten in de nieuwe Dan Brown, achtervolgingen, spanning, een complot, een geheime missie, een gestoorde moordenaar. Het boek heeft veel vaart en tegelijkertijd zitten er lange en taaie infodumps in. Ondanks alle informatie kan ik echt niet navertellen waar het onderzoek van Katherine nou precies over ging en wat zo schokkend was. Het steeds ternauwernood ontsnappen en de cliffhangers aan het einde vond ik irritant. Datzelfde heb ik ook bij de boeken van Jeroen Windmeijer. Bij het eerste boek van de auteur ben je razend enthousiast. Van het tweede wordt je niet omver geblazen, maar vind je het gewoon goed en alles wat daarna komt is een slap aftreksel van het origineel. Het boek was een cadeautje van een vriendin die me kwam opzoeken in het ziekenhuis. Alleen om die reden heb ik het uitgelezen. Het is geen slechte thriller, alleen de formule is uitgewerkt. Misschien kan ik het nog een keer gebruiken als reisgids als ik naar Praag ga. Alle bekende plekken komen er in voor.
3 sterren
Dit is het vervolg op Er was eens een gebroken hart. Evangeline is vastbesloten om de hartenprins Jacks nooit meer te vertrouwen. Omdat er een dodelijke vloek over haar is uitgesproken moet ze op zoek gaan naar een remedie. Dat betekent dat ze noodgedwongen opnieuw met Jacks moet samenwerken. Ik ben dol op sprookjes en dit boek is een sprookje van de fijnste soort. De eeuwenoude strijd tussen goed en kwaad, de onmogelijke keuze tussen twee kwaden, schimmige gebieden, een betoverende sfeer, de magie. De setting is origineel, de personages zijn boeiend en het plot heeft verrassende wendingen. Ik zat volledig in het verhaal en aan het einde hield ik het zelfs niet droog. Voorlopig moet ik nog ik even geduld opbrengen tot in september het derde deel verschijnt. Of zal ik toch overstappen op Engels?
4,5 sterren
Sommige boeken verschijnen al maanden voordat ze worden uitgebracht op mijn radar. Dire Bound is zo'n boek dat me al enige tijd achtervolgt. Meryn neemt deel aan bokswedstrijden om geld bij elkaar te knokken voor haar zieke moeder en jongere zusje. Haar moeder lijdt aan waanvoorstellingen en kan niet meer haar kinderen zorgen. Wanneer Meryns zusje wordt ontvoerd, wil Meryn zich aansluiten bij het leger om naar haar te bevrijden in handen van de vampieren. Ze wordt echter uitverkoren om deel te nemen aan de Proeven van de Bonded. Aspirant soldaten maken eerst een zware klim en wanneer ze dat overleven, komen ze oog in oog te staan met een roedel Direwolven. Die kiezen vervolgens iemand uit waaraan ze zich willen verbinden. De berijder van zo'n wolf gaat vervolgens een opleidingstraject in om te dienen in het eliteleger van de koning. Er gaat vast al een belletje rinkelen bij degenen die Fourth Wing hebben gelezen. Er wordt door het schrijversduo Sable Sorensen volop geleend bij collega Rebecca Yarros. Stark, de alpha van de Bonded en de opleider van de nieuwe rekruten, is een kopie van Xaden. Nou vooruit, ze mixen er ook nog een beetje Rowan uit de Glazen troon serie doorheen en laten hem de zin "Wie heeft je dit aangedaan?" uitspreken. Op dat moment was ik eigenlijk klaar met het boek. Er zitten vijf lange spicy scènes in het verhaal. Dat vond ik problematisch, met name omdat de seks plaatsvindt tussen Meryn en iemand waarvan je vanaf het begin al weet dat het geen stand gaat houden. Wellicht lees ik teveel van deze shit, maar ik vond het erg voorspelbaar. Er was nauwelijks sprake van world building. Het is niet alleen kommer en kwel. Het hoofdpersonage Stark is interessant, er zijn humoristische dialogen en de informatie aan het einde geeft een sprankje hoop voor het vervolg. Ik ben er alleen nog niet over uit of ik dat vervolg ga lezen.
2,5 sterren
Voor de checklist ging ik op zoek naar een boek met een dranknaam in de titel. Bourbon Lullaby zat in het Kobo plus aanbod. Het gaat over twee pleegkinderen die een korte tijd samen in hetzelfde gezin werden opgevangen. Ze verliezen elkaar uit het oog als Myles 18 wordt. Wynter blijft achter en wordt samen met haar broers en zussen geadopteerd door het gezin. Ruim twintig jaar later solliciteert Wynter bij de whiskeymaker Myles. Hoe kan het dat die aardige jongen van toen, er vandoor is gegaan met bedrijfsgeheimen van haar ouders en waarom heeft hij nooit afscheid genomen? Het is een flinterdun verhaal en ik kan er een categorie mee wegstrepen. Veel meer valt er niet over te zeggen. Kies een ander boek, niet dit.
2 sterren

Ik ben weer bij met mijn leeskladjes. Wat mei me gaat brengen, lees je in een volgend kladje. Hopelijk tot dan!