5.a Wel een leuk weetje: pas in 1967 werd homoseksualiteit in Engeland gelegaliseerd, terwijl dit in Nederland al sinds 1811 legaal was. Als ik films en boeken die zich in die tijd afspelen mag geloven, kwam homoseksualiteit, vooral in hogere kringen, toch best geregeld voor.
Toch zag ik het bij Theodor niet aankomen, omdat er eerder vooral uitgebreid werd geschreven over zijn affaires met vrouwen. Daarom had ik wel even een klein: ‘huh… oh… ja natuurlijk, waarom niet?’-momentje toen er ineens een mannelijke ‘oppikker’ voorbij kwam. Maar eigenlijk paste het ook wel bij zijn open houding en daardoor voelde het niet vreemd of ongeloofwaardig binnen het verhaal.
Dat hij uiteindelijk voor Sophia zou vallen, vond ik ergens wel een beetje cliché, maar toch werkte het goed. Terwijl genoeg vrouwen zich aan de gewilde vrijgezel Theodor aanbieden, is het juist Sophia die hem intrigeert omdat zij niet meteen voor hem valt. Je ziet hun relatie langzaam groeien en dat vond ik mooi beschreven.
Theodor had op de achtergrond makkelijk minnaressen kunnen blijven houden, maar juist doordat hij zoveel respect voor vrouwen toont, vond ik het geloofwaardig dat hij uiteindelijk alleen voor Sophia kiest.
5.b Dat het een trendy randje meegeeft is zeker waar, maar zonder zijn biseksualiteit zou de plottwist bij de Epiloog Verleden niet gemaakt kunnen worden!
5.c Jane wordt door de auteur neergezet als een sterke, onafhankelijke vrouw die prima haar mannetje staat in de door mannen gedomineerde zakenwereld. Ik denk dat ze die zelfstandige houding ook meeneemt in haar privéleven. Ze komt daardoor over als iemand die niet per se een relatie nodig heeft om gelukkig of compleet te zijn.
Daarom denk ik dat haar terughoudendheid in de liefde goed past bij haar karakter en nodig was om het beeld compleet te maken dat de schrijfster van Jane wilde neerzetten. Tegelijk werkte het ook goed voor het plot. Waar de liefde bij andere personages zich al eerder aandient, wordt het bij Jane juist langer bewaard. Dat maakt het uiteindelijke liefdesverhaal extra feelgood, alsof de laatste kers op de taart nog even werd bewaard.
5.d Hihi, die had ik dus totaal niet zien aankomen… misschien lees ik niet genoeg feelgood 😅 Ik verwachtte eerder nog een plottwist op werkgebied. Maar uiteindelijk vond ik deze wending eigenlijk veel leuker.Ik vond het ook geloofwaardig overkomen, juist omdat Jane zo gefocust was op haar werk dat ze niet echt doorhad wat er verder om haar heen gebeurde. En sommige mensen hebben nu eenmaal gewoon wat minder sterke liefdesantennes .