
Op deze zonovergoten moederdag (genieten jullie ook zo van het mooie weer?) geeft Helma een kijkje in haar boekige leven. Ze laat je weten welke boeken ze nu aan het lezen/luisteren is en naar welke boeken ze uitkijkt. Misschien zitten daar wel boeken tussen die je zelf ook graag zou willen lezen.
Door Helma
Met dit mooie weer ben ik veel in de tuin te vinden met (natuurlijk zou ik bijna zeggen) een luisterboek op mijn oren. Afgelopen week heeft mijn man een aantal grote buxusbomen gerooid die alweer bijna kaal waren gegeten door de buxusmot. We hebben de strijd tegen deze veelvraten deels opgegeven. Echt heel zonde, want het waren ongeveer 40 jaar oude in model gesnoeide bomen. Een aantal hebben we nog laten staan met de hoop daar de mot nog een halt toe te kunnen roepen. Het goede nieuws is dat we op de lege plek ruimte hebben gekregen voor een kas, waarin ik mijn bescheiden moestuin ga uitbreiden.
Welk boek (of boeken) ben je op dit moment aan het lezen/luisteren?
Net als Sanne vorige week ben ik bezig in De geur van appelbloesem van Karin de Graaff. Een historische roman met twee tijdlijnen waarin naast de sterke vrouwen ook appelbomen een rol spelen. Terwijl ik die aan lezen was, kreeg ik spontaan zin in appeltaart. We hebben nog appels van de oogst van afgelopen jaar in de koelkast in de schuur liggen en de andere benodigde ingrediënten lagen nog in de voorraadkast. Dus lekker aan de slag, maar daarvoor moest De geur van appelbloesem even aan de kant en begon ik met het luisterboek Son van het schrijversduo Thomas Enger en Johana Gustawsson, prettig voorgelezen door Christel Schimmel. Een scandi-thriller waarin een vermissing en bloedige moorden een rol spelen. Haha, allesbehalve feelgood dus.
Noem en beschrijf een boek dat je in de afgelopen weken uit hebt gelezen
Dat waren meerdere boeken, behalve thrillers en fantasy, las ik natuurlijk ook feelgood boeken. Voor de Hebban leesclub coördineer de nieuwste van Marijke Vos: Het verborgen verleden. Het is het eerste deel in de 'Royce House'-serie met twee tijdlijnen. Hoofdthema in zowel het historische als het hedendaagse verhaal is strijd om gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Het bevat geheimen die ontrafelt moeten worden en natuurlijk ook aandacht voor romantiek en liefde. Het is een iets andere schrijfstijl dan ik van Vos gewend ben in haar hedendaagse feelgoods, waarin humor altijd volop aanwezig is. Deze roman is serieuzer maar zeker passend bij een historische roman. Ik heb er in ieder geval van genoten.
Welk nieuw uitgekomen boek viel je op in de afgelopen weken en waarom?
Een boek dat ik direct op mijn WIL-lijst heb gezet is De glazen sleutel van Amanda Geard. Het belooft een meeslepende roman over verborgen familiegeschiedenissen, verteld over meerdere tijdlijnen tegen het decor van een klein Noors eiland. Het is een mix van geschiedenis, geheimen en sterke vrouwelijke personages. Ik hou ervan. Het luisterboek staat al op me te wachten.
Naar welk boek dat binnenkort uitkomt kijk je uit en waarom?
Het wordt misschien saai, want net als Sanne vorige week kijk ik uit naar het nieuwste boek van Wendy Brokers, Stilte na de storm. Het is het eerste deel van de spicy 'O'Brien'- trilogie over drie broers. In dit deel is de hoofdrol weggelegd voor Robin.
Een ander boek waar ik naar uitkijk is Liefde in laagjes van Jacodine van de Velde, het eerste deel van de 'BeYoutiful-serie. De flaptekst vermeldt dat het een sprankelende feelgood over vriendschap, imperfecte liefde en moed is. De serie gaat over drie vriendinnen die niet alleen lief en leed met elkaar delen, maar ook samen een bruisende beautysalon runnen. Tussen föhns, crèmes en massages ontdekken ze dat echte schoonheid niet in de spiegel is te vinden, maar in jezelf en de mensen die altijd naast je staan. Ik krijg er nu al zin om zowel de serie van Brokers als van Van de Velde te gaan binge-lezen. Jullie ook?
Hopelijk heb ik weer een paar mooie tips kunnen geven. Heb jij nog tips voor nieuwe boeken die recent zijn uitgekomen of die binnenkort in de winkel liggen?
Klik hier om naar de startpagina van Fabulous Feelgood te gaan