Sterrezee Hm, ik zie het toch meer als een geleidelijke overgang. In deel 1 en 2 hebben de hoofdpersonen Eliza levend gekend, die van deel 3, 4 en 6 zijn kinderen van mensen die haar meegemaakt hebben, in deel 5 en 7 wordt er nog over haar als persoon gesproken (of eigenlijk meer over het mysterie rondom haar lege grafkist), in deel 8 en 9 wordt alleen haar boek nog gelezen, in deel 10 en 11 is ze echt weg.
La vida es bella in het laatste hoofdstuk doet er iemand een experiment, waarbij volgens mij iets niet klopt.
Je refereert denk ik aan Ties die probeert om zoveel mogelijk verschil te creëren tussen de kloktijd en zijn ervaren tijd? Ik vond dat ook even een ingewikkeld stukje, omdat in de uitleg erbij soms het woord 'tijd' wordt gebruikt zonder te specificeren of we het over de kloktijd hebben of de ervaren tijd, en je daardoor 2 kanten op kan redeneren. Want als we zeggen dat de tijd vertraagt, welke tijd bedoelen we dan? Als 1 klokuur voor jou voelt als 2 uur, dan kan je zowel zeggen dat de tijd versnelt (namelijk jouw ervaren tijd) als dat de tijd vertraagt (de kloktijd). En andersom als 1 klokuur voor jou voelt als een kwartiertje, dan zou je kunnen zeggen dat de klok versnelt, maar óók dat jouw ervaren tijd vertraagt. Ik meen dat het dus wel klopt als je het leest zoals de schrijfster het waarschijnlijk bedoeld heeft. Bottomline is denk ik dat Ties nader tot zijn comateuze vrouw probeert te komen door zich los te maken van de gemeten kloktijd en of zijn rekensom nu op +1 of -1 uitkomt, is dan niet eens zo relevant.
Met enige twijfel kom ik toch uit op 4 sterren. Het is mooi geschreven, en er zitten prachtige passages in over de zin/zinloosheid van het leven, over rouw en vergankelijkheid. Te goed voor 3 sterren. Maar ik zeg er wel bij: er zitten echt tergende passages in. Delen zijn dodelijk saai en de vele herhalingen beginnen op zeker moment te vervelen. Dit nog los van de humorloze morbide sfeer die er over het hele boek hangt. De schrijfster had mij een groot plezier gedaan als ze een stuk of 200 pagina's had geschrapt. Minimaal. Dus …. kies je leesmoment zorgvuldig uit zou ik zeggen
Ik neig ernaar om jou dit boek af te raden; gezien de hele zwarte sfeer ervan in combinatie met de omvang. je zou ook kunnen omdenken en eens willen kiezen voor iets totaal anders dan je gebruikelijk leest ? I don't know. het gaat in elk geval niet over Emily Brontë, enkel een beetje over de sfeer en setting van haar boek. Ik zou sowieso heel nieuwsgierig zijn wat jij ervan vindt.