'Veel' blijft mijn codewoord voor dit boek 😀Want naast veel verhaallijnen, vertelperspectieven en personages, komen er ook veel thema's aan de orde.
Wat voor mij het meest centraal stond waren de (familie)geheimen. Tijdens het lezen pel je steeds weer een laagje van het geheim weg, tot je uiteindelijk bij de kern uitkomt: de identiteit van Agnès. Dit was ook echt wat mij door het boek heen heeft gesleept, van cliffhanger naar cliffhanger, want ik ben nieuwsgierig en wilde graag weten hoe het verder zou gaan.
Andere (deels aanverwante) thema's: familiebanden, liefde vs liefdeloosheid (of misschien wel het goede vs het kwade), liefdesverdriet, vriendschap, opoffering, seksueel misbruik, (huiselijk) geweld/manipulatie, onderdrukking, angst, muziek, film, de holocaust, het circusleven, het dorpsleven, homoseksualiteit, AIDS.
En ja, die cassettes. Als ik een koffer vol cassettes zou krijgen, zou ik eerst heel hard op zoek moeten naar een cassettespeler! Ik weet niet precies hoe de cassettes gemarkeerd waren; als er jaartallen op stonden zou ik misschien beginnen met die die gaan over periodes waar ik de meeste vragen over had. Anders toch maar chronologisch. Voor de opbouw van het boek snap ik wel dat ze niet chronologisch werden afgespeeld, dan zou de kern van het familiegeheim al te snel boven tafel zijn gekomen.