La vida es bella Ik heb nog wel wat gevonden uit dat boek dat in 2021 de shortlist van de Libris Literatuurprijs haalde:
Het perspectief de nacht: “Wij zijn de nacht. Wij brengen duisternis en dronkenschap, kattengevechten, slaap en slapeloosheid, seks en sterfgevallen. Wie in alle rust wil sterven, zonder al te veel gedoe en drama, zal dat bij voorkeur doen in ons, de nacht, terwijl de aankomende nabestaanden slapen. Zo zien wij in dit land nachtelijks vele kanker-, hart- en longpatiënten en uitgeleefde oude mensen bijna ongemerkt hun laatste adem uitblazen.”
Het perspectief plaats delict: “Wij zijn de plaats delict. Nog niet zo lang geleden waren we gewoon een huis … Maar sinds er iemand in ons is doodgegaan en de politie is gekomen, heten wij plaats delict.”
Het perspectief cello: "Wij zijn een cello, een eenzame cello die niet meer klinkt. Door de wanden van de koffer, de kamer, het huis waarin we zitten opgesloten, luisteren we naar de geluiden van buiten, van vogels, honden, mensen en motoren - welk van de vier kunnen wij door al die barrières heen maar moeilijk onderscheiden. Toch spannen we ons in om ze te kunnen horen. Ze vormen een laatste contactpunt met het leven."