Deze week ben ik op zoek gegaan naar boeken met een kleur in de titel. Dat blijken er enorm veel te zijn! Kleuren worden vaak geassocieerd met spirituele betekenissen. Wanneer je gaat zoeken op een bepaalde kleur gaat er een wereld voor je open. In feite zou het niet moeilijk zijn om een topic te wijden aan 1 specifieke kleur in relatie tot een boek. Aangezien de bedoeling is een boek met een kleur in de titel zal ik me beperken tot primaire kleuren, een secundaire kleur en 2 geen officiële kleuren (Wit en Zwart) met een paar kenmerken en boeken. Jullie kunnen vast met de overige samengestelde kleuren nog veel voorbeelden noemen! Een aantal boeken heb ik zelf gelezen, waaronder blauwe dagen, erg mooi interessant jeugdboek over omgaan met depressie van Cary Slee. Roderik Six, in het wit, staat op de longlist Libris Literatuurprijs 2026. Novelle, verstild boek, prachtige taal.
Blauw
Blauwe lucht is het eerste waar ik aan denk. Associaties zijn positiviteit, vertrouwen, loyaal, geduldig.
Blauwe dagen Jeugd
Het huis het blauwe dak Roman - feelgood
Het meisje met de blauwe ster Historische roman
Het blauwe uur Thriller
Het verhaal achter mijn blauwe ogen Non fictie
Groen
Groen gras, natuur, fris. Andere associaties zijn groei, vernieuwing. Een heel bekende met groen in de titel is natuurlijk:
De groene mijl Thriller – fantasy
De vroedvrouw aan de Vroenburgwal Historische roman – feelgood
Het wilde woud vol groene magie Jeugd
De Groene pen Literatuur
De geur van groen Young adult
Rood
Rood bloed. Associaties met kracht, moed, maar ook geweld in boeken. Misbruik. Bij opzoeken kom ik veel boeken tegen die met bloed, geweld, misbruik te maken hebben.
Rood is ja Non fictie
Bezonken rood Literatuur
De roodborst Thriller
Rood, wit & koningsblauw 3 kleuren! Feelgood
Roodkapje, waar gaan we heen? Jeugd
Geel
Gele zon. Vreugde, tevredenheid, warmte. Gezien deze associaties is het niet gek dat ik weinig of geen spannende boeken heb gevonden!
Geeltands geheim Jeugd
Geel is de kleur van de zomer Literatuur
Keizerlijk geel Literatuur
Geel gras Jeugd
Twee broers en een meisje met geel haar Literatuur – Thriller - feelgood? Ik ken het boek niet maar ben nu wel geïnteresseerd 😊
Oranje
Oranje sinaasappel. Creativiteit, energie, enthousiasme vitaliteit. Nederland: Oranje boven, koningshuis. Er zijn niet veel titels te vinden, vooral veel non-fictie, koningshuis, geschiedenis.
Soldaat van oranje Non-fictie
Oranje zwartboek Non-fictie – ook meteen kleur zwart
Oranje toetjes Culinair
Oranje is het nieuwe zwart Non-fictie – literatuur Basis voor netflix serie. Klinkt interessant!
Wit
Witte sneeuw. Zuiverheid, onschuld, reinheid, nieuw begin. Of einde?:
In het wit – dementie, einde leven Literatuur
De stilte van de witte stad Thriller
Twee fonkelrode sterren in de blinkend witte sneeuw 2 kleuren - Jeugd
Het meisje in de witte kimono Historische roman
De witte veer Literatuur
Zwart
Zwarte dood, ook mysterie, negativiteit, elegantie, diepte. Wordt vaak in spannende boeken toegepast.
De zwarte met het witte hart Literatuur – past ook bij wit!
Zwarte zomer Thiller, favoriete thrillerserie -duo Poe en Tilly, top!
Meester van de zwarte molen Jeugd – GV100
Zwarte ziel Thriller
De ballerina en het zwarte schaap Historische roman
Ik ben eigenlijk geen fantasy tegen gekomen, jammer! Ik las onlangs fantasy Engels talig: Greenteeth Groen in titel als is het in het Engels! Een leuke fantasy, aanbevolen. Weten jullie misschien titels met kleuren van fantasy en/of Science fiction boeken?