Honderdveertig jaar. 140! Tussen de jaren van hun eerste publicaties ligt een mensenleven of twee. Wellicht dichten De avonturen van Huckleberry Finn van Mark Twain (1884) en James van Percival Everett (2024) deze kloof in de tijd en staan ze dichterbij elkaar dan de verstreken decennia doen vermoeden. De één is een hervertelling van de ander, elk met zijn eigen perspectief op diezelfde tocht op een vlot op de Mississippi rond 1840. In deze vijfde Boekgenoten gaan wij - Hetty en Famke - met jullie op ontdekkingstocht. Lezen jullie mee?
Door: Hetty en Famke 17-05-2026
Eigenlijk is dit de Boekgenoten van de spin-offs. Want beide romans zijn afgeleide danwel hervertelling van een andere, eerdere roman. Adventures of Huckleberry Finn vloeit voort uit Twain’s eerder verschenen The Adventures of Tom Sawyer (1876). In de oorspronkelijke eerste roman - met prachtige illustraties van Edward Windsor Kemble - vind je dit verband nog terug in de ondertitel: “(Tom Sawyer’s Comrade)” .
Hoewel het verhaal van Huckleberry Finn vanwege zijn kritiek op het slavernij-systeem van meet af aan gehekeld en gecensureerd werd - en nu om andere redenen nog steeds wordt - is het dat boek over Tom Sawyer gaan overvleugelen in bekendheid en populariteit. Het is één van de eerste Great American Novels, door de jaren heen veertien keer verfilmd, vier keer opnieuw verteld in een TV-serie en er zijn zelfs musicals van gemaakt.

Uit: The Adventures of Huckleberry Finn IMichael Curtiz, 1960) [
Zelf een afgeleide zijn uit Adventures of Huckleberry Finn weer vijf andere romans voortgevloeid: The Further Adventures of Huckleberry Finn (1983), My Jim (2005), Finn: A Novel (2007), Huck Out West (2017) en dus James (2024). Deze hervertelling van Everett is veruit de meest succesvolle van deze afgeleide romans. James werd in 2024 bekroond met de Kirkus Prize en The National Book Award for Fiction en in 2025 met de prestigieuze Pulitzer Prize for Fiction.
Hoe past deze hervertelling van Everett bij het origineel van Twain? Vullen ze elkaar aan of heeft de tijd de twee verhalen juist uit elkaar gedreven? We gaan het uitzoeken in deze vijfde Boekgenoten: zijn De avonturen van Huckleberry Finn en James boekgenoten? De komende maand lezen we - @Hetty en @FamkeLaLiseuse - beide romans, in het 🇳🇱 en 🇺🇸. De bespreking is uiteraard in het Nederlands. Lees je met ons mee?
Vandaag starten we met de leesclub. We verzamelen hier met iedereen die wil meelezen. Dat mag één van beide romans of natuurlijk beide boeken zijn! Om wat in de stemming te komen vertellen wij alvast waarom we deze romans graag willen lezen - en we zijn natuurlijk reuze benieuwd waarom jullie deze klassieker van Twain en/of deze gelauwerde roman van Everett willen lezen!
Waarom wil je ‘De avonturen van Huckleberry Finn lezen?
@Hetty : Huckleberry Finn is een naam en natuurlijk ook een boek waar denk ik elke lezer wel eens van gehoord heeft. Ik moet bekennen dat ik deze klassieker tot nu toe nog nooit gelezen had. Wanneer ik de titel ergens tegenkwam was mijn nieuwsgierigheid wel gewekt, maar ook altijd drongen er weer andere boeken voor en bleef Huckleberry Finn geduldig wachten op mijn bijna oneindige nog-te-lezen-lijst.
Deze nieuwe boekgenoten is een mooie kans om De avonturen van Huckleberry Finn nu eindelijk eens echt te gaan lezen en te ontdekken, waarom dit boek van Mark Twain zo’n klassieker geworden is.
@FamkeLaLiseuse : Ergens tijdens mij opvoeding / scholing Amerikaanse literatuur heb ik The adventures of Tom Sawyer gelezen. Een avonturen-jongensboek dat tevens een ode is aan verhalen en verbeelding. In de jaren erna wilde ik Adventures of Huckleberry Finn erachteraan lezen. Zeker ook vanwege zijn bekendheid en reputatie. Maar zelfs met de pocket uit de ‘Penguin Classics’-reeks al jaren - of nog langer - in huis is dat tot op heden niet gelukt. Net als @Hetty vind ik deze Boekgenoten alsmede de bespreking ervan bij Het klassieker-genootschap een niet te missen kans om dit oude leesplan in te lossen. Zin om eindelijk op het vlot te stappen en de Mississippi af te varen!
Waarom wil je James lezen?
@Hetty : Op de een of andere manier kwam ik James van Percival Everett sinds het in 2024 uitgekomen is steeds weer tegen. En elke keer waren de recensies erg positief. Het boek bleef mijn aandacht trekken. Ik las dat James een hervertelling is van de klassieker De avonturen van Huckleberry Finn. Deze hervertelling hanteert echter een ander perspectief. Het verhaal wordt nu verteld vanuit Jim, de voortvluchtige tot slaaf gemaakte man, die een voor die tijd onwaarschijnlijke vriendschap sluit met Huckleberry. Dit is op zich al een interessant gegeven, en wellicht genoeg om het boek op te pakken. Maar er is meer…
In een interview met Everett las ik dat taal in James een belangrijke rol speelt. Everett maakt van Jim, die zich in zijn boek voorstelt als James, een intelligente en welbespraakte man. James kiest er echter bewust voor om wanneer hij met blanke mensen spreekt alleen simpele taal te gebruiken. Dit omdat het van een slaaf verwacht wordt, maar ook omdat dat hem veiligheid biedt. Laten zien dat hij intelligent is en over een goed denkvermogen beschikt zal niet gewaardeerd en geaccepteerd worden.
Dit spel met taalgebruik klinkt intrigerend en maakt mij nieuwsgierig, want waarom zou een tot slaaf gemaakte niet intelligent kunnen zijn en er hele eigen ideeën op na kunnen houden? Lukt het James om altijd snel te schakelen en niet te laten merken dat hij welbespraakt is? En wat zou er gebeuren als hij zijn ideeën en gevoelens wel onder woorden brengt tegenover een blanke persoon? Ik hoop er achter te komen door James te gaan lezen!
@FamkeLaLiseuse : Rond James is sinds de publicatie een hoop reuring: hier in de community klonken steeds weer lovende en bewonderende woorden, het stond dat jaar (2024) in het jaaroverzicht van de NY Times, en het sleepte een heel aantal nominaties - en winst - voor grote literaire prijzen als PEN/Faulkner en de Pulitzer en in de wacht. Everett staat daarbij bekend om zijn satirische humor in zijn romans, wat voor mij een extra teaser is om deze te hervertelling te willen lezen. Afgelopen zomer heb ik een exemplaar in mijn oude studentenboekhandel gekocht en nu mag ik het eindelijk lezen!
Met wie ga je beginnen? Huck of Jim?
@Hetty Ik lees eerst het oorspronkelijke verhaal van Mark Twain over Huckleberry Finn. Ik had dit boek nog nooit gelezen en het leek me goed en ook wel voor de hand liggend eigenlijk om daar dus mee te starten voor ik me ga wagen aan de hervertelling van deze beroemde klassieker.
@FamkeLaLiseuse Net als Hetty start ik met het verhaal zoals dat verteld wordt door Huck Finn. Daarna laat ik het James op zijn manier vertellen.
Lees je met ons mee?
Dit eerste artikel is bedoeld om iedereen die graag één of beide romans wil meelezen, aan te laten schuiven. En tijdig aan het lezen te zetten 😁. Over een maand - rond 17 juni - zullen we in het tweede artikel onze ervaringen en bevindingen bespreken en de discussie echt starten. Daarbij bespreken we ondermeer:
- Wat vonden we van de boeken?
- Zijn het Boekgenoten?
- Vullen de perspectieven van Huck en James elkaar aan?
- Hoe gebruiken beide auteurs taal in hun verhalen?
- En wat verder ter tafel komt, want ook wij moeten de romans nog lezen 😉
Als je zin hebt om mee te lezen en later te discussiëren over deze twee kanjers: laat het ons hieronder in een reactie weten. Dan taggen we jullie in het (tweede) discussie-artikel en hoef je niks te missen!
Hopelijk zien we jullie weer op 17 juni!
Voor nu: veel leesplezier met de avonturen van Huck en James!
Bronnen: Wikipedia (Zoekopdrachten EN ‘Huckleberry Finn’ en ‘James Percival Everett’, Hebban, Barnes&Noble
In de app is een Boekgenoten challenge aangemaakt?
Kies bij de 🏆 de volgende code: XLJAE