Als je vroeger tegen mij had gezegd dat ik ooit meer dan 500.000 boeken zou verkopen, had ik je waarschijnlijk uitgelachen. Niet alleen omdat ik dat toen totaal onmogelijk had gevonden, maar vooral omdat het überhaupt nooit in me opkwam dat ik ooit schrijver zou worden. Ik had die passie simpelweg nog niet ontdekt. En eerlijk is eerlijk: schrijven voelde destijds ook niet bepaald als mijn grootste talent. Mijn docent Nederlands heeft me na de zoveelste keer een opstel vol dt-fouten, spellingsblunders en creatieve grammaticale constructies ooit gerustgesteld met de woorden: “Geeft niet hoor, het verhaal is leuk. En uiteindelijk hoef je toch geen boeken te gaan schrijven.” En weet je? Daar had hij op dat moment ook gewoon helemaal gelijk in. Niets in mijn leven wees erop dat ik ooit zou denken: goh, hier moet ik iets mee. Nou… dat is even anders gelopen.
Maar schrijven was echt nooit het plan. Mensen begrijpen wél. Al van jongs af aan was ik gefascineerd door waarom mensen doen wat ze doen. Waarom sommige mensen zichzelf klein houden terwijl anderen overal vol voor gaan. Waarom we patronen blijven herhalen waarvan we diep vanbinnen weten dat ze ons niet gelukkig maken. Die fascinatie bracht me bij psychologie. En psychologie bracht me uiteindelijk hier.
Toen ik afgestudeerd psycholoog was en in mijn eentje op kantoor zat te mijmeren, dacht ik vooral: oké… ik heb een praktijk, een diploma… wat nu? Hoe krijg ik klanten? Ik had daar totaal niet over nagedacht. Al snel vond ik mijn weg op social media, die destijds nog behoorlijk in de kinderschoenen stonden, en ik ontdekte dat dit écht het verschil kon maken. Ik begon online te delen over mindset, geluk, zelfvertrouwen en mentale gezondheid. Geen zware theorieën, maar herkenbare inzichten die mensen direct konden toepassen in hun dagelijks leven. En dat raakte blijkbaar een snaar.
Langzaam ontstond er een community van mensen die zich herkenden in wat ik schreef en steeds vaker vroegen: “Komt hier ooit een boek van?” Dat werd uiteindelijk Happy Life 365 in 2018. Mindset was toen nog niet het buzzword dat het nu is. Ik wilde op een simpele en toegankelijke manier uitleggen hoe je meer regie kunt pakken over je leven. Hoe je gelukkiger wordt door los te laten waar je geen controle over hebt en verantwoordelijkheid te nemen voor de dingen waar je wél invloed op hebt. Wat vaker lak hebben aan wat anderen van je vinden. Begrijpen dat falen onderdeel is van het leven en dat perfectie helemaal niet het doel hoeft te zijn.
En vanaf het eerste moment had ik daar een heel duidelijke visie over. Niet alleen inhoudelijk, maar ook visueel. Ik wilde geen stoffig zelfhulpboek. Ik wilde iets maken dat toegankelijk voelde. Modern. Mooie vormgeving. Een boek dat je op je nachtkastje liet liggen of meenam op vakantie. Zelfs de Engelse titel koos ik bewust, omdat ik toen al wist: ik wil internationaal. Niemand begreep dat echt, maar ik voelde het gewoon.
Toen de uitgeverij voorstelde om met een ghostwriter te werken, wist ik direct: dit klopt niet. Dit boek moest volledig van mij zijn. Mijn woorden, mijn visie, mijn stijl. En precies daar begon eigenlijk mijn ondernemersmindset rondom boeken. Hoe groter mijn community werd, hoe duidelijker ik iets begon te voelen: ik wilde niet alleen de schrijver van mijn boeken zijn, maar ook degene die bepaalde hoe die boeken de wereld in gingen. De uitstraling. De marketing. De internationale ambities. Alles. Want als je zelf online je publiek opbouwt, zelf de visie hebt en precies weet hoe je iets in de wereld wilt zetten, waarom zou je dan het belangrijkste deel uit handen geven?
Ik weet immers wat werkt voor de mensen voor wie ik schrijf. Dat was uiteindelijk de kern van waarom ik besloot mijn boeken zelf uit te geven. In 2022 liep ik weg bij de grootste uitgeverij. Best spannend, want je zegt niet alleen gedag tegen financiële rust en zekerheid, maar ook tegen voorspelbaarheid. Tegen mensen die zeggen: “Wij regelen het wel.” Ineens moest ik alles zelf doen. Van ISBN-nummers tot papiersoorten. Van drukkers tot distributie. Van marketing tot internationale verkoop. Alles. Maar dat voelde juist goed. Omdat ik besefte dat ik niet alleen schrijver ben. Ik ben ook iemand die visie heeft. Die kansen ziet. Die wil bouwen. Ik ben nog meer ondernemer dan schrijver.
Dus richtten mijn compagnon en ik op 25 maart 2022 Moonshot Publishing op. En eerlijk? Ik had nooit kunnen bedenken wat er daarna zou gebeuren. De Kracht van Keuze, mijn eerste zelf uitgegeven boek, kwam binnen op nummer 1 in de Bestseller 60. Zonder marketingbudget. Puur organisch via social media en een community die al jaren meegroeit. Lezers gaven het cadeau aan vriendinnen, raadden het aan aan collega’s, moeders, zussen. Uiteindelijk stond het boek 26 weken in de Bestseller 60 en werd het derde bestverkochte non-fictieboek van het jaar. Nog steeds bizar als ik eraan terugdenk!
Die bestseller was geweldig, maar misschien was het mooiste moment van 2022 wel toen al mijn eerdere boeken weer thuiskwamen. Alle rechten terug bij mij en “mijn” Moonshot Publishing. Mijn verhalen, weer volledig van mij. Na alles wat eraan voorafging voelde dat moment zó bijzonder. Alsof iets waar ik jarenlang aan had gebouwd eindelijk weer echt van mij was. Dat gevoel vergeet ik denk ik nooit meer. Ik beschouw deze keuze nog steeds als een van de beste beslissingen die ik ooit heb genomen. Niet omdat het makkelijk was. Maar omdat het me de regie teruggaf over mijn eigen pad. Iets wat ik mijn lezers juist hoop mee te geven. Je kunt niet altijd bepalen wat er op je pad komt, maar wel hoe je ermee omgaat!
En nu sta ik aan de vooravond van een compleet nieuw hoofdstuk met As Good As It Gets. Mijn eerste roman. Fictie deze keer. En misschien wel het boek waarbij ik het meeste plezier heb gevoeld tijdens het schrijven, omdat ik volledig kon verdwijnen in een wereld die alleen in mijn hoofd bestond. Maar uiteindelijk draait ook dit verhaal ook weer om die diepere laag en de dingen die me altijd hebben gefascineerd: menselijke emoties, verlangen, identiteit, liefde en de keuzes die ons leven vormen.
Als ik iets heb geleerd de afgelopen jaren, dan is het dit: soms lijkt een droom veel te groot om waar te maken. Wereldwijd boeken uitgeven. Een eigen publishing company starten. Een roman schrijven. Maar bijna alles begint hetzelfde. Met één kleine stap. En daarna nog één. Aandacht voor de lezer. Zorgen dat die geniet. Wat één blije lezer zegt het tegen de volgende, en voor je het weet lezen meer mensen je boeken dan je ooit had kunnen dromen ❤️