Elk jaar organiseren we een samenleesproject, en dat is dit keer niet anders. Meer nog, het zijn er zelfs twee, want eerder riepen we mei al uit tot Lex Noteboom-maand en lazen we met een klein groepje het thrillerdebuut De man met duizend gezichten. We gingen in sneltreinvaart, want we wisten wat er vandaag te gebeuren stond, eindelijk zou Ik zal de wereld breken verschijnen. En dus pakken we direct door en geven de aftrap van een leesclub light met het nieuwe boek. We hopen natuurlijk dat jullie van de partij zijn!
Lex Noteboom (1987) studeerde moderne geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Na zijn studie werkte hij als merkstrateeg voor verschillende reclamebureaus. Voor zijn audiodramapodcast The Deca Tapes werd hij genomineerd voor een Webby Award en won hij de grootste prijs voor digitale creativiteit in Europa: een Lovie Award. In eigen land werd de podcast genomineerd voor BNR’s Dutch Podcast Award. De man met duizend gezichten is zijn debuut als auteur en tevens zijn eerste Nederlandstalige verhaal. Het boek verscheen samen met de 8-delige audiodramapodcast De Vrouw met Duizend Gezichten, werd in 2023 uitgeroepen tot Mezza Boek van het Jaar en won in 2024 de Hebban Thrillerprijs. Op de nieuwe thriller Ik zal de wereld breken was het drie jaar wachten.
Ik zal de wereld breken verschijnt vandaag, 19 mei 2026. Dit zegt de achterflap van deze klepper: Vlak buiten Brussel ligt een verborgen begraafplaats met honderden identieke grafstenen. Als je dichterbij komt, valt meteen op dat op elke steen dezelfde naam staat: T. Gideon. Keer op keer. Wie liggen er daar begraven? En waarom hebben ze allemaal dezelfde naam? Er zullen drie generaties nodig zijn om dat verhaal te vertellen. Om de moord op te lossen waarmee het allemaal begint en de crisis te bezweren die decennia later Europa op het randje van de afgrond zal brengen...
De info over het samenleesproject met de nieuwe Lex Noteboom was al bekend, dus wij hopen dat jullie de nodige leestijd hebben vrijgehouden en enthousiast aansluiten. We vermoeden dat jullie net als wij meteen in deze klepper willen duiken, maar toch nemen we genoeg tijd om te lezen en houden we het tot begin juni bij spoilervrije reacties. Vanaf dinsdag 2 juni starten we met de inhoudelijke discussie. We zullen dat doen aan de hand van een vijftal vragen (leesclub ultralight), je reageert zo vaak als je zelf wil. Na de officiële vragen is er de mogelijkheid om extra discussiepunten in de groep gooien. Traditiegetrouw sluiten we af met een minirecensie en delen we onze sterren. Het zal zichzelf wel uitwijzen, dat doet het immers altijd.
Tot die tijd kunnen we alvast gezellig kletsen over onze eerste indrukken. Wat vind je van de cover? Spreekt de tekst op de achterflap je aan? Wat verwacht je eigenlijk van Ik zal de wereld breken?
Dus … lees je met ons mee? Heb je het boek al besteld of ren je vandaag nog naar de winkel? We zijn benieuwd!
Naar de inhoudsopgave van het Thriller Café