
De Nieuwsbrief met de brochure van Deltas zat in mijn inbox en met De Mol België spelende in Portugal en met de jubileumeditie van Wie is de Mol Nederland nog vers in het geheugen leek mij een boek over de keuken van Lissabon erg leuk.

Over het boek
Ga mee op een culinaire ontdekkingstocht in de stad aan de Tejo! Met dit kookboek leer je stap voor stap authentieke gerechten bereiden – van de hartige bonenschotel ’feijoada’ en de sappige ‘bifana’, een broodje met gekruid warm vlees, tot de beroemde puddingtaartjes ‘pastéis de nata’.
Met duidelijke recepten en handige tips maak je niet alleen heerlijke gerechten, maar breng je ook de smaken, geuren en kleuren van Lissabon naar je eigen keuken. Een wandeling door de kronkelende steegjes van Alfama, een picknick met uitzicht op de rivier of een glas ‘vinho verde’ in een knusse ‘tasca’? Dankzij deze recepten ervaar je de stad met elke hap.
Bom apetite!

Over de auteurs
Anne-Katrin Weber is kok, gediplomeerd voedingswetenschapper, foodstylist en auteur van ongeveer 40, deels bekroonde, kook- en bakboeken. In haar werk kan zij haar liefde voor goed eten, haar plezier in koken en schrijven en haar creativiteit ten volle uitleven. Op talloze reizen stilt ze haar culinaire nieuwsgierigheid en kijkt ze graag liefdevol in vreemde pannen. Voor dit boek onderzocht ze de fascinerende stad aan de Tejo en was ze opnieuw betoverd - naast de veelzijdige culinaire highlights maakt vooral de schoonheid van de azulejos indruk op haar.
Op haar foodblog leeft ze samen met foodfotograaf Wolfgang Schardt haar liefde voor de groene seizoenskeuken uit.
Wolfgang Schardt is foodfotograaf, liefhebber van goed eten en goede wijn en van alles wat mooi is. Hij houdt vooral van handgemaakt keramiek. Steeds op zoek naar bijzondere rekwisieten dwaalde hij door de keramiekateliers in Lissabon en over vlooienmarkten. In zijn fotostudio werkt hij voor uitgeverijen van tijdschriften en boeken en voor reclamebureaus. Zowel privé als beroepsmatig reist hij graag. Voor dit boek zwierf hij samen met de auteur door Lissabon en omgeving en was hij opnieuw gefascineerd door de charme en het bijzondere licht van de stad, de vriendelijkheid van de inwoners en de culinaire veelzijdigheid.

Mijn kookervaring
Al bladerend door het boek kwam ik als eerst een tosti tegen, wat is daar nu typisch Portugees aan vroeg mijn man, tja geen idee, het gebruik van kalkoen ham wellicht? In elk geval was dat het eerste recept wat ik maakte, maar dat kwam ook omdat we al een hele tijd geen tosti hadden gegeten en een thuiswerkdag zich daar prima voor leende. Portugese kaas is hier niet te krijgen, derhalve schrijft het recept ook dat je jonge Goudse kan gebruiken. Grappig detail op hun website hebben ze het naast quejo flamengo en jonge Goudse ook over Butterkäse. Dat is duidelijk niet vertaald naar het Nederlands maar dat is ook logisch aangezien het een typisch Duitse kaas is. Kalkoenham is niet zo moeilijk te krijgen en dus koos ik daarvoor in plaats van voor de standaard varkensham. Als brood had ik voor lekker speltbrood gekozen en dat had ik wat dikker gesneden. Natuurlijk was de tosti lekker!

Daarna maakte ik Pica pau, een bijzondere naam voor een gerecht. Pica pau is Portugees voor specht, omdat het gerecht traditioneel wordt gegeten met tandenstokers, oftewel wordt geprikt, is het meteen uitgelegd waar deze grappige naam vandaan komt.
Het is een snelle rundvleesstoof, want gemaakt met mager rundvlees om kort te bakken. Daarbij gaan in de stoof onder andere mixed pickles (gemengd tafelzuur) iets dat uit de Chinese keuken komt. Verder ging er ook nog Worcestersaus en Dijon mosterd door, een behoorlijk internationale hussel dus. In elk geval smaakte het erg lekker. We aten er lekker wit stokbrood bij.

Uit het hoofdstuk 'O almoço a tasca', oftewel ‘gewoon lekker als lunch’, kwam het volgende recept: Bife à café. Een gerecht wat we overigens als avondeten aten. Jet os steak met ham in koffiehuisstijl. Een heerlijke biefstuk met een fijne saus van onder andere madera en sjalotjes. Op de biefstuk werd een plak Ibérico-ham gelegd. Nou als dat niet lekker is! Erbij zouden krokant gebakken aardappelen lekker smaken dus deed ik dat, en ik serveerde er nog een gemengde salade bij.

De chocolade taart vrij vooraan in het boek had al meteen mijn aandacht getrokken, dus toen ik een vrije dag had nam ik de tijd om deze taart te maken. Het was niet moeilijk, het koste alleen tijd. Dit omdat je tussen de stappen in moest wachten: het chocolade suikermengsel moest afkoelen tot lauwwarm voordat de eieren erdoor gingen. Daarna moest de taart afkoelen voordat je de crème erover uitstreek, maar die crème moest tussendoor ook twee keer afkoelen. Bij een van die stappen was ik iets te gehaast denk ik, want ik moest de warme slagroom geleidelijk aan de warme chocolade toevoegen, het laatste scheutje slagroom was meer dan ik dacht dat het was en ik kreeg het niet mooi glad geroerd. Op de taart zag je er niets van maar ik wist het. Ook moet ik er de volgende keer op letten dat als de taart afkoelt deze een beetje plat aan de bovenkant wordt en geen deukje heeft, de chocolade crème had bij het uitsmeren namelijk de neiging om zich op te hopen in het deukje. De taart smaakte verrukkelijk. Omdat ik er zeker 10 stukjes uit heb gehaald heb ik ook nog wat uitgedeeld en iedereen die een stukje at vond de taart ook erg lekker. Deze taart gaat dus zeker nog eens gemaakt worden, en mijn dochter heeft al gezegd dat ze dan niet wil wachten met eten totdat de crème opgesteven is en alles afgekoeld is, de taart lijkt haar erg lekker als deze nog warm is. Ik denk dan meteen een bolletje vanille-ijs ernaast.

Al met al heb ik heerlijk gekookt uit dit fraaie kookboek. Een boek wat niet alleen mooie foto’s van de vele gerechten heeft maar ook vol staat met prachtige en sfeervolle foto’s van Lissabon zelf. Daarnaast ook nog een aantal leuke en informatieve teksten en je hebt een boek waar je niet alleen maar uit kookt maar ook heerlijk in bladert en van geniet.

Boekdetails:
- De smaken van Lissabon
- Uitgeverij: Centrale Uitgeverij Deltas
- ISBN 9789044770063
- EUR 32,95
- Verkrijgbaar in de boekhandel en online
Ik bedank Centrale Uitgeverij Deltas voor het mij toegezonden recensie-exemplaar.