Deel 3: We gaan wat dieper in op de verschillende personages.
3.a Laten we beginnen met Pat. Vind je haar sympathiek, is ze geloofwaardig beschreven en heb je het gevoel dat je haar goed hebt leren kennen? Leg uit waarom je dat vindt.
**Pat is een heerlijk mens, wat stug en erg druk met mensen die te ver aan de rots staan. Ook eigenzinnig, wat ook heel goed bij haar past. Ze is strikt en is mogelijk erg slim, en geeft weinig om de troep in huis. Qua karakter is ze de ultieme hoofdkarakter voor een fijne cosy crime. Ze geeft niet op en blijft bij zichzelf.
3.b Dan verder met Pats 'sidekick' Prichard. Zijn karakter is bijna tegengesteld aan Pat. Hoe zou je zijn rol in het leven van Pat beschrijven? Vind je in hun vriendschap geloofwaardig beschreven? Licht je antwoord toe.
** net als Laurel & Hardy, en Jip & Janneke...vormt Prichard met Pat het perfecte duo. Ze vullen elkaar aan. Prichard is het dekseltje op het potje van Pat. Hij relativeert en reageert rustig. Hij is haar goede vriend, ze kan hem vertrouwen. Haar rots in de branding. Dat komt heel goed tot uiting. Ze doen ook dingen apart, wat heel gezond is. Ze laten ook elkaar vrij. De deelname aan de leesclub is ook zo een mooie scene. Met de nodige humor.
3.c Daarnaast maakt er een scala van (kleurrijke) bijpersonen hun opwachting in het verhaal , waarbij een onderverdeling gemaakt kan worden in slachtoffer, potentiële verdachten inclusief de uiteindelijke moordenaar, overige dorpsbewoners en Pats vriendin en dochter. Vind je dat ze allemaal nodig waren om het verhaal te vertellen? Graag met toelichting waarom je dat vindt.
** slachtoffer is Henry, die niet komt opdagen op de afspraak bij Pat. De psychotherapeute.
* 1e verdachte is zijn vriend, Derek. Zelfs als Pat hier aan twijfelt, heeft de politie de zaak al compleet. Frustreert voor de lezer en voor Pat.
* 2e verdachte: de buurvrouw Dorna, zij wil een golfbaan neerzetten, vleermuizen zijn verdwenen, een hottub met naakte mensen...hilarisch. Derek die daar ook rond huppelt.
3.d Wie was je favoriete personage in het verhaal en waarom?
** Mogelijk kennen jullie de serie "Vera". Een eigenzinnige speurneus-dame, in dr oude landrover. De serie is wel geen cosy crime, maar is wel erg goed. Zo "zag" ik karakter Pat door mijn ogen door het boek wandelen. Een ferm personage, slim en doortastend. Op haar doel gericht. Prichard was het sausje, het luchtige stukje. Maar Pat is zeker mijn favoriete personage. Met grote nieuwsgierigheid, zou ik een nieuw verhaal van haar willen lezen. Dit karakter is geschikt voor een serie.
Groetjes,
Annette Overvoorde