Ik heb deze categorie aangedragen, maar ik ben niet handig hier, dus iemand anders zou hem uitvoeren.
Ik las hiervoor Een echte Vermeer van Jan Van Mersbergen.
Maar tips (boeken die ik zelf gelezen heb):
Frida Kahlo- Viva la Frida Een mooie tentoonstellingsuitgave van de tentoonstelling in het Drents Museum. Felle kleuren, een kunstwerk op snee, dat je ziet als je bladert. Haar levensverhaal en kunst. Wat een krachtige vrouw, onder de tram met enorme trauma's en hoe zij daar mee om gaat .
Edmund de Waal- De haas met de amberkleurige ogen. Een prachtige roman, waar veel kunst in voor komt.
Matthias Rosemond- Het melkmeisje. Ik won het boek op Hebban , deed mee met de leesclub.
Will Gompertz- Dat kan mij kleine zusje ook. Een zeer gedetailleerde uitleg over kunst
Annemarie van Haeringen- Coco of het kleine zwarte jurkje. Een klein jeugdboekje met prachtige tekeningen van de wereldberoemde ontwerpster met haar meest bekende ontwerp. Door mij gekocht in de museumshop, maar ook bij boekhandels verkrijgbaar.
Els Smit- De nieuwe mode van Oranje. Alle bekende jurken van ons koningshuis op een rijtje.
Misja Beijers- Oog voor stijl. Een heerlijk boek met tips voor dames die van het gebaande pad qua mode willen afwijken, veel inspiratie met (on)bekende "mannequins " en prachtige foto's.
Rosa Koelemeijer- Krabbé, een biografisch portret. Een eyeopener, ik vond het mooier dan het interview op televisie. Wat een oeuvre, wat een bijzonder leven en wat een doorzetter!
Mart Visser- Artwork. Één van onze bekendste modeontwerpers die ook prachtige kunst, beeldhouwwerken maakt, dubbel in deze categorie dus.
Anya Niewierra- Het dossier. Een thriller over kunstvervalsen.
Toni Coppers - De zaak Magritte. Een thriller waarin kunst ook een rol heeft.
Olga Hoekstra- De jurk van Texel. Een roman met de een tijdje geleden opgedoken jurk uit een wrak in de hoofdrol. Een boek waarmee ik hier op Hebban heb meegedaan met de leesclub. Heel mooi!
Pierre Martin- Madame la Commissaire en het mysterie van het schilderij. Een cosy crime over valse taxaties, geheimzinnige kunsthandelaren en een onontdekte ontvoering.
Simone van der Vlugt- Schilderslief. Een historische roman over Geertje Dirckx, de huishoudster van Rembrandt, waar hij een relatie mee had, maar die hij bij een nieuwe rrlatie voor krankzinnig laat verklaren.
Kristin Hannah- In het daglicht. Een roman over een vrouw op latere leeftijd, op zoek naar zichzelf, die haar oude hobby schilderen weer oppakt, een expositie heeft en weer de opleiding aan de kunstacademie vervolgt.