Beste medelezers,
Ik merk de laatste tijd dat mijn concentratie tijdens het lezen van langere romans behoorlijk beïnvloed wordt door de hoeveelheid tijd die ik online doorbreng. Aan de ene kant helpt een platform als Hebban enorm met de Reading Challenge, maar aan de andere kant merk ik dat mijn hersenen gewend raken aan snelle, interactieve prikkels.
Ik betrap mezelf er bijvoorbeeld op dat ik na een paar hoofdstukken al snel wissel naar mobiele apps of minigames om even die snelle ' dopamine-fix' te krijgen. Zo speel ik momenteel een online mobiele game via een free distributieplatform om even snel te ontspannen, maar het resultaat is dat ik daarna juist meer moeite heb om weer diepe focus te vinden in een fysiek boek.
Herkennen jullie deze strijd tussen de snelle voldoening van interactieve media en de langzame, diepe focus die nodig is voor een goed boek? Hoe bewaken jullie de balans tussen schermtijd/gaming en jullie leesdoelen om te voorkomen dat je aandachtsspanne versnippert? Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en tips!
Warme groet!