Mei was zonnig, warm en een maand met een heel divers soort boeken dat ik las. En...ik ben vrijwilliger geworden bij de bibliotheek in het dorp naast het onze. Heel leuk! Maar wel slecht voor mijn WIL :-)
Er zat slechts 1 boek bij met 5 sterren. Treurvrouw van Camilla Lackberg. Ontzettend spannende whodunnit, deel 12 in de Fjallbacka serie. Je wordt als lezer steeds op het verkeerde been gezet.
Klassieker van de maand: the Count of Monte Cristo van Alexander Dumas. Poeh. Dit was een gigant en af en toe een struggle. Had echt in de helft van het aantal paginas gekund. Het boeide me zeker wel maar er waren wel heel veel zijstapjes steeds.
OHRC:
5. Lees een boek over een persoon met een beperking. Death of the author van Nnedi Okorafor. Eigenlijk twee boeken ineen want je krijgt ook een gedeelte van het door de hoofdpersoon Zelu geschreven boek. Knap bedacht en bijzonder verhaal, 4 sterren.
6. Lees een boek met brieven. The correspondent van Virginia Evans. Een boek dat helemaal uit brieven bestaat. Heel bijzonder maak je zo de laatste jaren mee van een bejaarde vrouw. Soms een brief vanuit haar aan een (lange tijd) onbekende, soms als antwoord op een brief van haar die je dan weer niet hebt gezien. Heel knap gedaan. 4 sterren
7. Lees een boek met een roze kaft. Honderd dagen van Emilie Schepp. Een spannende thriller rondom de verdwijning van een zwangere vrouw. 4 sterren
12. Lees een boek waarin een hobby een rol speelt. Hartenkoningin van Akira Mizubayashi. Bijzonder boek over oorlog, liefde en de kracht van muziek. Ik luister nooit klassieke muziek maar de uitgebreide beschrijving van het stuk dat centraal staat in dit boek, de 8e symfonie van sjostakovitch, was wel zo speciaal dat ik die daarna heb geluisterd. 4 sterren
26.lees een boek van of over een persoon die je bewonderd. Women in Intelligence by Helen Fry. Super interessant onderwerp: vrouwelijke spionnen, maar wat een taai niet door te komen boek. Opgeschreven als lange lijsten van namen. Een grote opsomming. Jammer, had meer in kunnen zitten.
28. Lees een boek dat zich (deels) afspeelt in een klooster. Wonder van het Noorden van Annemarie Ros. Deels thriller, deels historische roman over een recluse die is ingemetseld in de kerk van Groningen en dan een moord ziet. Wel onderhoudend, niet top, 3 sterren.
30. Lees een boek dat zich afspeelt in de wilde natuur. Alles wordt lichter van Janke Reitsma. Verhaal van een vrouw die een lange weg door de natuur lopend aflegd om haar zoon weer te zien. 3 sterren, niet echt mijn ding.
33. Lees een boek uit je geboortejaar. Heksen van Roald Dahl. Heerlijk boek, ik weet weer waarom Dahl een van mijn favoriete auteurs was als kind. 4 sterren
36. Lees een boek van een Duitse auteur. Martelaar van Charlotte Link. Spannend 5e deel in de reeks rondom Kate Linville. Met een zeer goede, en heftige, twist. 4 sterren.
39. Lees een boek met een paraplu op de cover. No judgements van Meg Cabot. Fijne feelgood, wel iets te voorspelbaar, maar ach dat mag bij dit genre. 4 sterren.
40. Lees een boek met een zeedier op de cover. Kreeftenvrouwen van Beatrix Gerstberger. Beetje deprimerend boek over vrouwen die kreeften vangen in Maine. Uiteindelijk 4 sterren omdat het wel mooi was en hoopvol eindigde.
43. Lees een boek dat zich afspeelt in jouw regio. Dat beloof ik van Roxane van Iperen. Ik heb dit boek geluisterd dus misschien dat dat anders is maar dit was echt een heel raar en heftig boek. M groeit op in een gezin dat je het beste kunt omschrijven als tuig. Op verschillende manieren krijgt ze te maken met (psychische) mishandeling zowel thuis als op andere plekken. Heftig, veel gevloek, maar ook geen idee waar het naartoe gaat. 2 sterren, maar mogelijk heb ik iets belangrijks gemist.