Hi!
Mijn naam is Marie-José Hermans-Jansen (Men zegt meestal MJ vandaar mijn blognaam 🙂 ). Ik woon met mijn man in Rotterdam en hoop dit jaar 50 te mogen worden. Sinds 2020 heb ik een ongeneeslijke ziekte, idiopathische pulmonale arteriële hypertensie. Ik zal jullie niet vervelen met de details maar het is zeldzaam, wordt meestal niet ontdekt of pas als het al bijna te laat is, en de (palliatieve) behandeling is lastig. Ik vind het dus best wel een stunt dat ik er nog ben en ben daar erg dankbaar voor, ook al geeft het veel beperkingen. Mijn man en ik plukken de dag en genieten van alles wat wel kan want het glas is altijd halfvol.
Als kind zat ik altijd met mijn neus in de boeken en las ik alles wat los en vast zat. We waren vaste klant bij de bieb en mijn ouders hebben nooit gezucht dat ze er zo vaak met me heen moesten. Als tiener ontdekte ik fantasy en dwaalde urenlang door vreemde werelden vol draken, elfen, dwergen en magiërs. Tijdens mijn studies las ik meer literair en toen mijn carrière van start ging, droogde mijn leeshobby op. Met werken, sporten, sociale bezigheden met familie en vrienden enz kwam ik er niet meer aan toe. Wanneer ik een boek opensloeg tijdens een zeldzaam momentje voor mezelf op de bank, viel ik in slaap. Netflix werd makkelijker en ik las buiten vakliteratuur helemaal niets meer maar het gemis bleef. "Als ik vakantie heb, ga ik weer lezen!" Maar er kwam altijd iets anders tussen.
Tot mijn leven dus gierend tot stilstand kwam door mijn ziekte. Mijn man wilde me opbeuren en bracht de hele Zeven zussenserie van Lucinda Riley mee naar het ziekenhuis. Het ging slecht, ik moest iets lezen waarbij ik kon wegdromen, op reis in een boek en het moest ook goed komen! Naast romance ging ik dus ook feelgood lezen. De luchtigheid en vrolijke sfeer sleepte me er echt doorheen. De boekenwurm werd weer wakker en na een tijdje was het een boekendraak die telkens uitlegde aan mijn man dat lezen en boeken sparen twee aparte hobby's zijn. Hoofdschuddend bouwde hij kastruimte bij. Het is ook niet zo dat hij me iets kan weigeren.
Ik had mijn sociale media waar ik steeds meer over boeken ging delen. Ik maakte mijn Hebban account aan en nog wat andere boekgerelateerde apps. Ik ontdekte hoe leuk recenseren is en hoeveel energie ik krijg van leesclubs en blogtours. Hoe leuk de boekenevents zijn en wat een fijne, gezellige en warme community het is.
Ik merkte ook hoe beperkend de socials zijn voor het delen van alles wat je over een boek wilt vertellen. Hoewel ik hier op Hebban meer kan delen over het boek, wil je ook niet in een recensie over allerlei randzaken kwebbelen. Maar ik merk wel dat ik soms wel meer wil vertellen dan de recensie alleen, dus daarom ben ik hier. Ik weet nog niet wat ik hier allemaal ga posten of hoe vaak, maar ik vertrouw erop dat het net als met de andere boekgerelateerde zaken vanzelf zal gaan. We delen tenslotte een liefde voor boeken en alles wat erbij komt kijken dus we vinden vast genoeg gespreksstof!
Inhoudsopgave:
Emjay reads & writes: #1: De thrillerweek van Ilona van LS
https://forum.hebban.nl/d/2642-emjay-reads-writes-1-de-thrillerweek-van-ilona-van-ls
