Sorry dat ik aan de late kant ben, maar dit is dus de uitdaging van juni: lees iets van of over Vondel. Bij voorkeur zijn eigen werk, maar het mag dus ook een boek zijn van iemand anders die OVER Vondel schrijft.
Meer dan één tegelijk melden is deze keer niet mogelijk, doordat Vondel wel veel heeft geschreven, maar nu ook niet zo veel dat we allemaal onze gang kunnen gaan en direct drie titels kunnen vermelden. Het is dus beter deze keer maar één titel tegelijk te vermelden. Ik zoek dan uit of het kan, want met de gedichten en dichtbundels is het niet altijd eenvoudig, omdat gedichten vaak gehergroepeerd worden uitgegeven. Aangezien we tegenwoordig niet meer aan 70 gelezen boeken geraken, denk ik wel dat we genoeg hebben aan alleen maar Vondel. Mochten we naar het einde toe toch te weinig Vondel hebben, geen paniek: ik heb nog een exitstrategie zonder de uitdaging geweld aan te doen.
Waarom Vondel? Omdat ik het een beetje jammer vind dat hij lijkt te worden vergeten. Zelfs de Engelse dramaturg Shakespeare lijkt in Nederland populairder te zijn dan Vondel.
Dat is eigenlijk merkwaardig, want Shakespeare heeft nooit de uitgave van zijn eigen toneel verzorgd (wel van zijn gedichten), i.t.t. Vondel, die alles stevig in de hand had, en met zijn inleiding bij de uitgaven van zijn toneel zelfs een essayist is geworden.
Dus: grijp de uitdaging aan, grijp Vondel aan!
Gekozen boeken:
"Marjolein" Lucifer
"Madame d’Histoire Rommel-pot van't hane-kot.
"Tinwara" Gijsbrecht van Amstel
"W!lma" Inwydinge van 't stadthuis t' Amsterdam
"Annet" Vorstelijke warande der dieren.
IngridBs Ik, Vondel door Hans Croiset
André: 'De wraak van Vondel' door Frank van Pamelen
MarijeMiggiels Amsterdam in bijna 80 boeken : van Vondel tot Isik van Geert Mak
Gelezen
1 Zwaantje: Het Pascha
2 Tea: Elektra
3 Marja: Faëton
4 Simone: Treurspel van Hendrik de Vierde