🤗🥳**Wij zijn vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk …**🥳🤗
Het is amper twee weken geleden dat we de laatste ijsheilige met genoegen hebben uitgezwaaid. Maar dat daarna alle remmen los gingen met de temperaturen had nu ook weer niet gehoeven. In het zuiden van het land tikken we de 30 graden met gemak aan. Er zijn mensen die dit heerlijk vinden, maar geef ons maar iets tussen de 18 en 23 graden, met regelmatig een buitje regen, dat is ook prettig voor de tuin.
De challenge
In deze warme wereld heb je eigenlijk geen andere keuze dan de knop om te zetten en te gaan zomerlezen. Niet alleen begint de zomer officieel op 21 juni, maar vullen we de ‘j’ van juni voor de challenge aan tot ‘jolig’. Een woord waarvan de betekenis bij uitstek past bij Ilja Gort, auteur, wijnboer, televisiemaker en bovenal levensgenieter. Dit jaar is hij gevraagd als ambassadeur voor de campagne Zomerlezen en schreef hij daarvoor het geschenkboekje Petit Café du Bonheur.*
Lees je deze maand met ons mee? Of lees je liever een ander ‘jolig’ boek? Van non-fictie tot thrillers en van literatuur tot romantiek, alles mag, als er maar humor in zit.
Ronny
Het Zomerlezen-geschenkboek is een heerlijk boekje voor deze temperaturen. Ilja Gort schrijft precies zoals hij praat: vol enthousiasme. En al zijn de belevenissen van zijn personages soms behoorlijk ongeloofwaardig, vermakelijk is het wel. Mijn absolute favoriet: De Vrouwenslagerij. Een heerlijke roman over wat er gebeurt wanneer vier vrouwen het recht in eigen hand nemen. Echt, sindsdien moet ik altijd stiekem lachen wanneer ik iemand worstjes op de barbecue zie leggen 😋.
Welk ander boek ik aan ga schaffen om het geschenkboekje in bezit te krijgen, weet ik nog niet. Misschien kies ik wel voor Het Binnenhof van Jaïr, het boek van politiek verslaggever Jaïr Ferwerda die al 25 jaar op geheel eigen wijze verslag doet vanuit Den Haag. Enige humor kan hem niet ontzegd worden en bovendien begint zijn voornaam ook nog eens met een ‘J’, bedenk ik mij. Yep, keuze gemaakt!
Welk (zomer)boek gaan jullie aanschaffen?

Gea
Soms heb je zo’n challenge waar je niets mee kunt. Een jolig boek, wie verzint zoiets? Als ik denk aan een boek waar ik vrolijk van word, dan denk ik aan een heerlijke, gruwelijke thriller. Vaak zit daar alleen niet heel veel humor in. Natuurlijk wil ik het Zomerlezen-geschenkboekje hebben, maar vooral om bij alle andere geschenkboekjes te leggen. En ik geloof Ronny uiteraard op haar blauwe ogen dat Gort vermakelijk schrijft, toch sta ik niet meteen te springen.
Mijn wil-lijst brengt niet direct uitkomst tot ik me realiseer dat ik het nieuwste boek van Ashley Poston, The Someday Garden, heb gereserveerd. Dat boek valt als het goed is 16 juni in de bus en ik verheug me niet alleen op de prachtige cover met bedrukt blok, maar ook op het verhaal dat opnieuw een mengeling van feelgood, mysterie en een vleugje humor belooft te worden.
Mocht blijken dat dit niet genoeg joligheid in mijn leven brengt, kan ik altijd nog De ongrijpbare Mrs. Pollifax, het tweede deel van de ‘Mrs. Pollifax’-serie, van Dorothy Gilman oppakken. Deze serie brengt altijd een lach op mijn gezicht.

We maken er hoe dan ook en met welk boek dan ook met z’n allen een vrolijke junimaand van hier op het Wad! De appcode is: PPERF.
Inhoudsopgave Wad woorden willen
*De boekhandel geeft het Zomerlezengeschenk Petit Café du Bonheur cadeau bij aankoop van minimaal € 17,50 aan boeken in de periode van 10 juni t/m 8 juli.