Vraag 1a: Hoe zou jij de karakters van Fredrika Storm en Henry Calment omschrijven? En heb je een band met ze gekregen?
Fredrika is een intelligente, vasthoudende rechercheur. Ze laat niet snel los als ze het gevoel heeft dat iets niet klopt. Ze wordt gekweld door schuldgevoelens en het mysterie rondom de verdwijning van haar moeder. Ze komt daardoor menselijk en redelijk geloofwaardig over. Ik zeg redelijk geloofwaardig omdat ik merk dat het een vaker voorkomend karakter is. Een sterke vrouw die vertrouwt op haar instinct en zich blind in gevaarlijke situaties stort zonder iemand ook maar op de hoogte te stellen. Storend vind ik dat persoonlijk…
Ik vind Henry zijn persoonlijkheid nog wat minder duidelijk. Het lijkt een wat meer excentrieker type. Intelligent, rijk en bedachtzaam. Hoewel beschreven, voelt het niet echt logisch dat hij bij de politie werkt. Maar dat is misschien wel zijn charme.
Ik voel nog niet echt een connectie moet ik eerlijk zeggen. Ik hoop dat dat zich nog ontwikkelt in de volgende delen.
Vraag 1b: Fredrika en Henry leren elkaar gaandeweg het boek beter kennen. Vind je dat er zich chemie tussen hen ontwikkelt? Zo ja, hoe uit zich dat? Zo nee, waarom vind je dat?
Lastige vraag. Hun collegialiteit ontwikkelt zich naar mate ze elkaar beter leren kennen. Wellicht ontwikkelt zich er nog wel een vriendschap als ze elkaars inbreng en verschillen meer gaan waarderen. Maar van chemie tussen de twee vind ik niet echt sprake.