Deze Tien om naar uit te zien wordt voorbereid onder een stralend blauwe hemel en een temperatuur van 30 graden. Het duurt nog even voor we vakantie hebben, maar op zulke mooie dagen is het vakantiegevoel zeker al aanwezig. Omdat er in juli en augustus nooit genoeg boeken verschijnen voor een Tien om naar uit te zien, zijn we blij dat dat in juni nog wel zo is en we jullie nog één keer een keuze kunnen voorschotelen, voor we op zomerreces gaan. Veel leesplezier.

Ik word behoorlijk enthousiast van sommige boeken uit onze lijst van tien. Misschien is dat de invloed van die hoge temperaturen, maar ik denk het toch niet. Want zeg nu zelf, welke vlaamsethrillerliefhebber begint nu niet spontaan te kwijlen bij nieuw werk van Barbara De Smedt of Bjorn Van den Eynde? Ik wil die boeken beide lezen. Als het kon liefst gisteren al. En hoewel ik zelf geen klik kreeg met de voorgaande werchterthrillers van Ines Nijs, vind ik het idee van de boektitels geweldig en weet ik dat meerdere anderen hier wél staan te popelen om dit boek te lezen.
Er zit een vreemde eend in de bijt, en dat is Uw vlees & bloed van Jeroen Olyslaegers. Een titel van Olyslaegers die niet met een W begint valt al op, maar verder is dit ook een heel dun niemendalletje van amper 40 bladzijden. Ik weet niet of echt veel mensen 12 euro wensen te betalen voor zo weinig tekst. Ik wil dit ooit wel eens lezen maar kopen ga ik het niet.
Bij Leuke verhaaltjes voor bijna iedereen staan twee subgenres. Het is dat SF&F dat mij intrigeert. Dat maakt mij wel benieuwd. Misschien probeer ik het boek wel een keer, ergens in de toekomst, maar ik beschouw dit ook niet meteen als een koopboek.
Maar Van den Eynde won niet voor niets twee keer op rij onze verkiezing van beste Vlaamse thriller met zijn De Vrieze & Durnez-serie natuurlijk. Het mag dan ook niet verwonderen dat De grafdelver mijn keuze van de maand is. Het boek zou eerst in april verschijnen maar werd uitgesteld. Het verschijnt al op 5 juni, nog op tijd dus voor al die ingepakte reisvaliezen.
Ik zie enkele interessante boeken staan. Uw vlees & bloed van Jeroen Olyslaegers ga ik sowieso eens lezen maar het is een kleinood, dat kan nog wat wachten. Thomas Schuermans ken ik niet maar ik lees ergens in de korte inhoud van Alles wat bleef liggen dat het een ‘literair pareltje’ zou zijn. Al moet je natuurlijk niet zomaar geloven wat een uitgeverij van haar eigen boeken vindt. Maar als dit boek toevallig in mijn vizier komt, zou ik het wel een kans willen geven.
Maar die worden het dus niet want van Bjorn Van den Eynde verschijnt het vierde deel van de serie met De Vriese en Durnez: De grafdelver. Dit boek is het enige uit onze selectie waarvan ik 100% zeker weet dat ik het ga lezen. Vorig jaar begon ik met het eerste en tweede deel voor onze eerste Vlaamse Thrillerprijs en dat beviel me zoals jullie al weten erg goed. Ondertussen is ook bekend dat hij die prijs twee keer op rij won, mede door mijn eigen input. Ik vind veel thrillers eerder voorspelbaar. De boeken van Van den Eynde vind ik echt spannend. Het zal jullie dus niet verbazen dat dit mijn keuze van juni is.

We proberen bewust twee verschillende keuzes van de maand te selecteren, maar af en toe is er geen ontkomen aan. Casa Joke&Marvin is dus binnenkort ongetwijfeld een nieuw boek rijker. Ideaal leesvoer voor een zomer waarin naar verwachting niet veel nieuws verschijnt. Het boek verschijnt officieel vandaag, maar bleek afgelopen weekend hier en daar al in een boekenwinkel te koop te zijn. Onder andere @Greet Braem postte haar aankoop al op het forum.
In juli en augustus geen editie van Tien om naar uit te zien dus, maar in juli krijgen jullie wel een nieuw duo-kwartaaloverzicht van ons. Welke van onze tien gekozen boeken stoppen jullie in de (al dan niet virtuele) reiskoffer?