Op dit moment lukt mij deze blog per maand wel en ik vermoed dat ik deze dit jaar wel zal aanhouden. Andere blogs is er voorlopig geen tijd meer voor. Terug kajakwedstrijden fotograferen, sportwedstrijden en nu en dan een fotoshoot. En , heel belangrijk, ik heb geleerd dat als ik wil recenseren ik boeken moet lezen en dus niet altijd achter die pc kan hangen. Ik moet daadwerkelijk wel boeken gaan lezen. Er is meer en meer vraag, en nu mag ik zelfs een boek proeflezen. Is ook de eerste keer. Maar nu verder naar wat ik in Mei gelezen heb.
Ja tuurlijk heb ik boeken gelezen.
Francoise Bourdin is de eerste schrijfster die in mei de revue passeerde. Met haar boek Water en Vuur. Een boek dat ik trouwens in de ruilkast vond en terug gestopt heb. (Flink he van mij?) Wel een goed verhaal maar het mocht wat sneller gaan vond ik. Ik mistte een goeie flow in het verhaal.

Suzanne Collins kon mij terug bekoren met haar boek Sunrise on the reaping. Deze las ik in het Engels. Al gemerkt dat dit soort verhalen heel anders overkomt dan het vertaalde Nederlands. Ligt misschien aan de manier hoe woorden gevormd zijn in het Engels. Denk daarbij eens aan het woord Draak of het woord Dragon. Dragon spreekt toch meer aan, of ligt dat nu gewoon aan mij? Sunrise on the reaping is dus een zeer goed verhaal.

Ja die zijn terug aanwezig deze maand.
True Wildlife van Tom D. Jones. Deze fotograaf neemt vanop soms zeer riskante, nabije omgeving van wilde dieren zijn foto’s. Geen super telezoom van 1200mm maar breedhoek.
Zeer mooie foto’s maar soms net dat ietsje teveel van hetzelfde dier. Maar zeker de moeite waard.
Neem een kijkje op zijn website https://www.tomdjones.com/

Ik begin wat aan het einde te zitten van de strips in onze bib dus die zullen wat minderen de komende tijd. Maar ja, meer tijd voor boeken en fotoboeken dan.
De hemelzeiler van Rodolpho nam mij mee over een wereld waar een soort onkruid de bovenhand begint te nemen op de bevolking. Een verhaal met een fantasie-toets in de vorm van insectachtige wezens.

Magus, de stripreeks van Francois Debois, Cyrus, Annabel en Isabelle Merlet. Magus is een reeks waarin mensen met magie hun tong afgesneden word. Vroeger namen ze de woorden over van de laatste afstammelingen, maar nu worden ze vervolgd.
Een reeks met magie zonder dat die de volledige overhand neemt in het verhaal. Ik had drie delen van deze reeks waarvan ze alle drie van hetzelfde niveau zijn. Leuk om te lezen, genoeg spanning en toch weer de mannen van de kerk die het hoge woord voeren. Hier en daar wat verraad en meer moet dat niet zijn.

Het laatste huis net voor het bos is een knotsgek verhaal. Djian en Loisel zijn het duo die dit voor elkaar kregen. Een graphic novel met een vleugje magie, humor en vooral knotsgekke situaties. Een notoir vreemdgaander die in een buste beeld veranderd werd, een zoon die in de spiegel een knap uiterlijk ziet maar eigenlijk zo lelijk is als de nacht. Een moeder die wat voodoo magie kan en een dame in haar bed trekt om haar man , die nu beeld is, jaloers te maken.
Zeer leuke manier van tekenen, en zeer onderhoudend verhaal. Grappig en occasioneel wat naakt.

Het blauwe eskader schetst dan terug het waargebeurde verhaal van een bende vrouwelijke rode kruismedewerkers die na het einde van de oorlog op pad moesten richting Moskou en Warschau waar ze Franse soldaten meenamen die in gevangenschap zaten van de Russische ordetroepen. Zeer interessant verhaal, leest vlot. Gewoon aandacht erbij houden waar heden en verleden elkaar opvolgen.

Reinhard Kleist kon mij bekoren met een graphic novel. En niet zomaar eentje maar eentje die de biografie brengt van Fidel Castro. Een naam die bij velen onder ons wel een serieuze bel doet rinkelen. Fidel Castro is één van de bekendste personen uit de geschiedenis van Cuba.
Kleist bracht via zijn GN het leven van deze man in beeld. Een man die Cuba omvormde tot marxistisch-lenistische staat. Nationaliseerde de industrie en kreeg de CIA achter hem die probeerde hem te vermoorden waardoor Castro een aliantie smeedde met de Sovjet-Unie.
Heel zijn leven wordt verteld in dit boek, en dit allemaal vanuit het oogpunt van een journalist die Castro volgt waar hij ook gaat. Zeer leuk om te lezen.

Ik vermoed wat minder gelezen dan vorige maand maar dat kan altijd wel eens. De zomer komt eraan, wat meer werken in de tuin behalve met die grote hitte, dan blijven we liever binnen of gewoon lezen in de schaduw. Wedstrijden van de kids komen ook weer op de planning maar gelukkig is daar nog een weekje vakantie in Duitsland in de agenda verschenen. Maar wel nog wachten tot augustus hiervoor. Er zijn nog wat boeken die klaar liggen om gelezen te worden, wat strips en graphic novels en natuurlijk enkele fotoboeken voor de maand Juni.
Eigenlijk zou ik elke maand afsluiten met een vraag aan hen die onderaan mijn blogs raken, (die 2 a 3 man waarschijnlijk 😇) . De vraag van deze maand is of je een boek, GN of strip zou opnemen over een persoon die , positief of negatief, in het collectieve geheugen gegrift staat. Neem bv Castro, Obama, Dalai Lama, Hitler, Trump, Biden, Michelle Obama, koning boudewijn, Willem van Oranje, of noem maar op.