Mei, een maand van uitersten. Deze maand hadden we de ene week de winterkleding nog hard nodig en werd kort overwogen de verwarming maar weer aan te zetten, de volgende week zat je buiten weg te smelten in de zon en waren de ijsjes niet aan te slepen. Het was zelfs zo warm dat buiten lezen gewoonweg niet lukte, want je werd er niet lekker van. Toch heb ik deze maand best een goede leesmaand gehad, met weer heel wat boeken op de teller. Wel loop ik hartstikke achter met het schrijven van recensies, ik heb van deze hele maand nog niets geschreven. Ook moeten er nog wat recensies van de boeken van april geschreven worden. Dit neemt niet weg dat we mei niet alvast onder de loep kunnen nemen. Kijk je mee?
Gelezen boeken
Ik begon de maand met het uitlezen van een boek dat ik nog over had van april. Ik heb al meerdere boeken van Emma Anna gelezen en ik vind ze stuk voor stuk goed. Ook dit verhaal dat draait om een romance waarin de hoofdpersonen een flink leeftijdsverschil hebben beviel prima. Ik was van tevoren wel wat huiverig, want deze age gap trope valt niet bij iedereen in de smaak. En toegegeven, het kan zeker verkeerd uitpakken, maar dat was hier niet het geval. De reden waarom het in deze romance wel werkt is de personages. Het vrouwelijke hoofdpersonage Roxanne is 28, maar zo voelt dat helemaal niet. Ze komt heel volwassen over voor haar leeftijd en dit ervoer ik hier als positief, want dit zorgt ervoor dat het boek lekker wegleest en dat ik me niet aan haar ergerde. Het leeftijdsverschil van dertien jaar was nauwelijks merkbaar, behalve dan dat Marijn pubers thuis heeft rondlopen. De personages groeien steeds meer naar elkaar toe en dat is wel belangrijk in een romance, niet?
- Setting: Zuid-Limburg, Nederland
- Uit eigen kast of nieuwe aanwinst: uit eigen kast
- Gelezen als: ebook
- Gelezen in: het Nederlands
- Gelezen van: 30-04 t/m 01-05
- Waardering: 4/5
In maart begon ik met opruimen, ik las steeds wat oudere boeken die vaak al jaren op mijn TBR staan. In mei ging ik hier gewoon lekker mee verder, want dit is er ook zo eentje. Tijdens de coronapandemie was er vanwege onder andere de moord op George Floyd weer veel aandacht voor de Black Lives Matter beweging. Logisch gevolg in de boekenwereld is dan dat boeken van auteurs van kleur meer onder de aandacht komen, vooral van zwarte auteurs. Dit boek was er zo eentje. Helaas begon bij mij toen de verschuiving waarbij ik merkte dat young adult steeds minder goed bij me ging passen en dit boek is daar het slachtoffer van geworden. Nu was het tijd om het op te pakken en ondanks dat ik het zo lang had laten liggen, was ik nog wel nieuwsgierig. Het verhaal draait voornamelijk om basketbal, maar dat is niet het enige. Hoofdpersonen Karli en Rex krijgen genoeg voor hun kiezen en deze zaken moeten allemaal een plekje worden gegeven. Het is tienerdrama met tienerverliefdheid en dito communicatie van de bovenste plank, maar ik verwachtte ook niet anders. Wat ik wel jammer vind is dat de ontwikkeling van deze personages wat vlug gaat, daar ben ik zelf niet zo’n fan van. Het voelt daardoor minder geloofwaardig.
- Setting: Verenigde Staten
- Gelezen in: het Engels
- Gelezen van: 03-05 t/m 04-05
- Waardering: 3/5
Deze roman in briefvorm gooit al maanden hoge ogen in het buitenland en komt half juni ook naar Nederland. Dit boek is geliefd bij velen, dus ik werd nieuwsgierig. Ik begon dan ook met hoge verwachtingen aan het luisterboek. Hier ging het mis, want dit werkt voor mij niet. Ik heb deze fout al eerder gemaakt met Op aarde schitteren we even van Ocean Vuong en ook nu merk ik dat boeken in briefvorm gewoon niet lekker werken als luisterboek. Daarnaast was ik ook niet bijzonder onder de indruk van het verhaal. Door de brieven voelde ik een grote afstand tot hoofdpersoon Sybil van Antwerp en kon ik het boek makkelijk aan de kant leggen om het daar vervolgens een lange tijd te laten liggen.
- Uit eigen kast of nieuwe aanwinst: uit eigen kast (nieuwe aanwinst van maart 2026)
- Gelezen als: luisterboek/ebook
- Gelezen van: 04-05 t/m 11-05
In februari was er opeens weer veel aandacht voor deze klassieker, er kwam namelijk weer een nieuwe verfilming uit. Ik vond het nu dan toch echt eens tijd worden om dit beroemde verhaal uit 1847 dan eindelijk op te pakken. Wel met veel scepsis, want ik heb niet zulke goede ervaringen met deze klassiekers. Ook hier had ik moeite mee, vooral met het taalgebruik. Hoewel het gemoderniseerd is, is het vaak alsnog wat ouder Nederlands. Ik durfde dit boek absoluut niet aan in het Engels en ik denk dat dat een juiste beslissing is geweest. Wel moest ik soms even het luisterboek erbij pakken om meer feeling te krijgen met het boek. Hoewel ik het geen slechte leeservaring vond, vind ik het wel apart dat men Heatcliff en Catherine zo romantiseert. Want wees eerlijk, het zijn allebei geen lieverdjes. Eigenlijk zijn ze allebei wat verknipt. Helaas kon ik mij uiteindelijk toch niet helemaal in het verhaal verliezen.
- Setting: Engeland
- Uit eigen kast of nieuwe aanwinst: uit eigen kast (nieuwe aanwinst van februari 2026)
- Gelezen als: ebook/luisterboek
- Gelezen van: 07-05 t/m 13-05
Dit boek kreeg een aantal jaar geleden veel aandacht en het wekte ook direct mijn interesse. Toch pakte ik het niet op. Ik merkte dat de twijfel toesloeg omdat het, als je het puur op de titel beoordeeld, niet echt een verhaal met diepgang is. Het komt zelfs wat kinderlijk over. In het kader van “opruimen” gaf ik het toch een kans en nu blijkt maar weer eens hoe ver je er naast kunt zitten als je een boek op een omslag of een titel beoordeeld. Want dit verhaal heeft zeker diepgang, en hoe. Meer kan ik hier niet over zeggen, want dan geef ik te veel weg. Mijn advies is: ga het zelf ervaren.
- Setting: Blossom Grove, Georgia, Verenigde Staten
- Gelezen van: 13-05 t/m 15-05
- Waardering: 5/5
6. Cleopatra van saara El-Arifi
Het volgende boek stond nog niet zo lang op de TBR, maar kende voor mij wel twee gezichten voor ik eraan begon. Ten eerste was mijn eerdere leeservaring met een boek van deze auteur allesbehalve denderend. Ten tweede wekte het onderwerp, namelijk het verhaal van Cleopatra, wel mijn interesse. Ik besloot er dan ook gewoon maar in te duiken en te zien wat ik ervan zou vinden. Nou, ik weet het eigenlijk nog steeds niet. De auteur heeft deze mythische figuur wel echt een stem gegeven, maar ik merk dat ik het meeste alweer ben vergeten. Dit is dus zo’n twijfelgevalletje, maar waarvan ik toch blij ben dat ik het een kans heb gegeven.
- Setting: het oude Egypte en het Romeinse Rijk
- Uit eigen kast of nieuwe aanwinst: uit eigen kast (nieuwe aanwinst van maart 2026)
- Gelezen van: 15-05 t/m 18-05
Ook dit boek staat al even op mijn TBR en na de wat zwaardere boeken was ik wel weer even toe aan iets minder zware kost. Dit kun je letterlijk opvatten, want het was ook echt wel te merken dat dit minder zware kost is. Dit verhaal is het eerste deel in een romance serie en waar ik daar normaal gesproken echt wel plezier aan beleef, deed ik dat hier minder. Het is niet slecht, maar ik miste diepgang bij de personages. Het zijn gelukkig geen eerstejaars studenten, want daar heb ik steeds meer moeite mee. Wat ik hier vooral mis is karakterontwikkeling. De personages ontwikkelen zich wel, maar het gaat weer veel te snel en daardoor komen de diepere lagen niet goed uit de verf. De auteur boort serieuzere thematiek aan, maar er wordt ook wel weer snel overheen gepraat en dat is zonde. Dit kost het boek namelijk best wat punten.
- Gelezen van: 21-05 t/m 22-05
Dit verhaal over de 89-jarige Bo is in Zweden bekroond tot bestseller en heeft meerdere prijzen gewonnen. Ook in Nederland is het verhaal populair, maar het trok mij in eerste instantie niet. Toch won mijn nieuwsgierigheid het en kocht ik het eerder dit jaar met korting. Nu was het dan ook echt tijd het op te pakken en hoewel ik de lof snap, merkte ik dat ik er niet zo door geraakt werd. Misschien omdat het qua leeftijd gewoon nog een iets te groot gat is, of om een reden waar ik de vinger niet zo gauw op kan leggen.
- Setting: Zweden
- Uit eigen kast of nieuwe aanwinst: uit eigen kast (nieuwe aanwinst van januari 2026)
- Gelezen van: 22-05 t/m 24-05
Hè hè, het moest er eindelijk eens van komen. Dit boek staat al sinds 2009 of 2010 op mijn lijstje, maar ik begon er nooit aan. Tot nu, want ik had nog maar één boek te gaan op mijn TBR voor de maand mei. En ik begrijp wel waarom dit wordt gezien als een klassieker. Je volgt het verhaal vanuit het oogpunt van de negenjarige Bruno en hierdoor zie je de kinderlijke onschuld. Bruno is niet zo naïef genoeg om het vreemd te vinden dat hij moet verhuizen, maar wel naïef genoeg om te beseffen dat er oorlog is en dat Joden in concentratiekampen gevangen zitten en wat er allemaal in die kampen gebeurt. Hij sluit dan ook vriendschap met een Joodse jongen die hij gewoon als zijn vriend ziet, zonder te weten wat hem boven het hoofd hangt. Hetgeen Bruno op een gegeven moment doet is dan ook puur en alleen te wijten aan zijn naïviteit. Aan de ene kant is het goed dat hij zijn vriend gewoon als mens ziet en niet als Jood, maar aan de andere kant had Bruno wel een soort van beschermd moeten worden. Negenjarige kinderen zijn namelijk niet dom.
- Setting: Auschwitz
- Gelezen van: 25-05 t/m 25-05
- Waardering: 4/5
Deze auteur is al jaren razend populair in het buitenland, en nu begint dit ook langzamerhand in Nederland te groeien. Dit boek zou oorspronkelijk al enkele jaren geleden vertaald worden, maar werd toen vertraagd om vervolgens helemaal nooit meer te verschijnen. Ik had het al heel lang op mijn lijstje, maar had nog geen boek. Ook al dacht ik dat dat wel zo was. Nu moest het er na al die jaren toch eens van komen. Ik ben helaas niet geheel overtuigd, dit is niet helemaal mijn boek gebleken. Ik voelde geen klik met hoofdpersoon Alexis, Daniel kon ik beter hebben. Toch wil ik deze auteur een eerlijke kans geven en wil ik een van haar nieuwe boeken spoedig oppakken.
- Setting: Waken, Verenigde Staten
- Gelezen van: 25-05 t/m 31-05
De aanwinsten
- Heart the Lover van Lily King
- A Thousand Broken Pieces van Tillie Cole
- Ride the Wave van Katherine Reilly
- Liefs van je Leen van Hilde Veeren
- Focus op mij van Bo Talisa
Al met al was mei best een goede leesmaand. Ik las meer dan de voorbije maanden en voegde minder boeken toe. Dat is ook wel eens een pluspunt. Mijn maandgemiddelde is 3,40 sterren, dus ik mag best tevreden zijn. Ik ben erg benieuwd wat uni mij zal brengen. Ik ga in ieder geval door met opruimen en het weglezen van oudere boeken.
Heb jij een fijne leesmaand gehad?